Hur uttalar ni ordet chevré?

Tingeling

Trådstartare
Ja, säger ni chevree med långt e, chevre med kort e, chevr utan e, eller chevr med rullande r?
Tycker jag hör så olika. Vill ju verkligen kunna beställa ost på rätt sätt ;)

Sv: Hur uttalar ni ordet chevré?

Det stavas chèvre och uttalas schävr. Absolut inte Chevré som skulle uttalas schevree.

Du hör olika, många säger fel, de säger just schevree. Men det är fel.

Chevré (oklart) skulle jag uttala schevree.

Däremot chèvre (getost) skulle jag uttala schävr :)

Fransk mat är uppenbarligen inte lätt att uttala rätt! Många har ju av någon märklig anledning fått för sig att entrecôte uttalas entrekå också :)

Det finns inget som heter chevré :) Chèvre uttalas precis som mandalaki sa!

KL

Jag lärde mig nåt nytt i matsammanhang för ett tag sen och det är att bruschetta uttalas brusketta. Jag har alltid sagt just bruschetta men oj så fel det var.:D

kl
Hur blev tråden nålad? Viktig allmänkunskap? Ständigt återkommande fråga? Eller för att vi alla ska minnas gången när Mandalaki fick unisont medhåll?

Fast det är väl ingen som säger entrekå längre? Det var väl ett av de första matorden som vi faktiskt lärde oss att vi uttalade fel. Numera säger väl åtminstone de flesta entrekott?

Fast det är väl ingen som säger entrekå längre? Det var väl ett av de första matorden som vi faktiskt lärde oss att vi uttalade fel. Numera säger väl åtminstone de flesta entrekott?

Jag skulle säga att i princip alla jag träffar som inte läst franska säger entrekå.

Jag kan absolut förstå att man inte förstår hur ord på främmande språk ska uttalas. Men just entrekå är så otroligt märkligt. Det är ju som att svenskarna gjort ordet mer franskt i uttalet än vad det egentligen är. Det finns ju ingenting i svenska uttalsregler som talar för entrekå.

Menar du det? Jag tycker att jag i många år nu har hört folk liksom stoltsera med att de minsann inte säger entrekå utan entrekott. Å andra sidan är det ett tag sen jag hörde ordet nämnas alls, tror jag.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 201
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V