Hur tvättar ni era täcken?

P

Peach

Tvättar ni dem hemma i er vanliga tvättmaskin? Lämnar ni dem till kemtvätt eller har ni tillgång på industritvättmaskiner som ni kan tvätta i?

Själv håller jag på att bli smått frustrerad! Kan inte tvätta mina täcken hemma då de inte får plats i tvättmaskinen, kemtvätt är svindyrt och stallet vi kunde låna tvättmaskin av tidigare har bytt ägare och vill helst inte att vi lånar deras.. Så nu står jag här med två smutsiga täcken och lämna dem till kemtvätten verkar vara det enda alternativet.. Hur gör ni?? :confused:
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

jag har sån tur att vi har en gammal mattvätt i vår tvättstuga, jag bor i lägenhet med delad tvättstuga. Vet inte om det är speciellt tillåtet men jag brukar använda den och sedan spola ur den ordentligt efteråt och på så sätt röja undan alla "spår" =)
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Åhh det lät behagligt. Vi har dessvärre ingen gemensam tvättstuga då vi äger själva, men vi har väldigt god plats i källaren. Har kikat runt lite på gamla begagnade industritvättmaskiner men de är ju så dyra! :cry:
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Förrut lämnade jag in dom på den lokala ridsportsbutiken för tvätt men nu gör jag det hos en kompis som har flyttat till ett ställe där de har grovtvättstuga som jag kan låna :angel: Det är tillåtet att tvätta hästgrejer där bara man städar undan spåren sen... ;)
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

De tunnaste (regntäcke utan foder och de i bomull) smygtvättar jag i vår tvättstuga inuti påslakan och de större lämnar jag in hos en tjej "på landet" som driver en liten affärsverksamhet. Hon tar 100 kr per täcke och lagar också vid behov. Men jag skulle önska att stallet hade en tvättmaskin, det är tillräckligt dyrt att ha häst ändå...
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Tvättar sällan mina täcken öht men antingen kör jag dom hemma om dom går in eller lämnar bort dom och betalar för det. Kan du inte bara spola av dom och skrubba bort värsta smutsen.
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Jag tvättar dem i vanliga tvättmaskinen hemma. Jag har häst med storlek 125 i täcken så de FLESTA går att få plats med i maskinen. De som inte går kör jag i min mosters grovtvättstuga.
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Fleesetäcken och dom små hästarnas täcken kör jag i vanlig tvättmaskin. Dom stora (155 och 165) täckena hänger jag på en piskställning och tvättar med högtryckstvätten. :banana:
Mina täcken får bli VÄLDIGT smutsiga innan jag gör nå´t åt det, vill ju behålla inpregneringen så länge som möjligt.
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Tvättar ytterst sällan - inte ens en gång / år.

Det räcker långt att bara borsta av dem ibland. Men i höst är det dax, och då lånar jag tvättstuga med wascatormaskiner. Även då borstar jag bort hår och lort innan tvätt, så det inte ska bli så skitigt i maskinen.
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Jag tvättar täckena rätt frekvent btw. Dels därför jag inte tycker hästarna ska behöva ha lortiga täcken (talar om INSIDAN alltså) och eftersom jag inte har hästtvättmöjligheter vintertid så blir hästarna rätt skitiga med (märks vid första vårtvätten då det rinner svart vatten).

Sen, jag tar IN mina täcken i huset och torkar dem när de är blöta, inga torkmöjligheter i stallet. Hänger dem i en skrubb som är intill skorstensstocken där det är vaaarmt och bra. MEN, om man inte håller efter renheten på täckena luktar hela huset stall när de börjar torka, och okej att JAG inte bryr mig, men de övriga brukar ge mig onda ögat och börja mumla då. Så jag ser till att de inte stinker ner hela huset.

Sammantaget på en vintersäsong så tvättas de nog 3-4 ggr, plus att de tvättas innan de läggs undan på våren.
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Jag tvättar mina täcken i smyg i tvättstugan :angel:

Sen kör jag en extra sköljning av täcket, och därefter en tom maskin med tvättmedel på 90 grader. Har inte fått några klagomål hittills :D
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Om de är leriga spolar jag av täcket i stallet, väntar tills det torkat, därefter tar jag hem det i IKEA-kasse och tvättar det i tvättstugan. Kör därefter en tom maskin med tvättmedel och torkar ur så att eventuella hästhår försvinner, sen tvättar jag mina egna kläder i den maskinen. Så ingen annan behöver lida av det.
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Tvättar ni dem hemma i er vanliga tvättmaskin? Lämnar ni dem till kemtvätt eller har ni tillgång på industritvättmaskiner som ni kan tvätta i?

Jag bor hos kommunalt fastighetsbolag, med grovmaskin. Innan jag flyttade Tima till ridskolestallet där jag jobbar, så tvättade jag täckena nån gång om året i vår grovtvättstuga. Och då var jag alltid noga med att köra en tom maskin efter och snygga till maskin, tvättstuga och ev. torkskåp. Nu när jag har full tillgång till industrimaskin i sadelkammaren, så har jag två utetäcken, som jag växlar om med och tvättar regelbundet och två-tre stalltäcken att lägga under som också tvättas oftare. Det är underbart! :bump:

Men observera, gör inte samma misstag som jag och tvätta impregnerade regntäcken i vanligt tvättmedel, impregneringen försvinner. Använd tvättsåpa! :idea:
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

täckena tvättas i grovtvättmaskinen i tvättstugan.
(tvättar alltid tom maskin på 90 efteråt)
men alldrig i vanliga tvättmaskinerna i tvättstugan där alla andra tvättar sina kläder :crazy:
(har egen tvättmaskin hemma)
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

IngelaH skrev:
Men observera, gör inte samma misstag som jag och tvätta impregnerade regntäcken i vanligt tvättmedel, impregneringen försvinner. Använd tvättsåpa! :idea:

Jag har i tio år tvättat täckena i maskin med vanligt tvättmedel (och sköljmedel) och det är ETT täcke av typ 30 som 'tappat' impregneringen, ett billigt regntäcke från Börjes. Det tappade vattentätheten efter 4 tvättar (och jag har impregnerat det tre ggr efter men det hjälper inte). Men alla andra täcken (har nog bara 'dyra' utetäcken, och så Shiretäcket) har hållit sin impregnering utan omimpregnering år efter år efter år, trots tvätt i vanligt tvättmedel?
 
Sv: Hur tvättar ni era täcken?

Svettäcken tvättar jag i smyg i tvättstugan :angel:
De vintertäcken jag hade tvättade jag i mammas badkar :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 527
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 882
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 415
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 034
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp