Hur tungt kan en hund dra?

Skogstrollet

Trådstartare
Letar skrinda med skaklar till Loka och undrar hur tungt man kan räkna med att hon orkar dra? Givetvis med successiv tillvänjning och träning. Hon är en golden retriever på 33kg (lite överviktig i dagsläget vilket ska bort).

Sv: Hur tungt kan en hund dra?

Min Schäfer/Husky drar ca 60-70kg utan större problem, hon väger 35kg (också lite överviktig)

Jag skulle väl kanske börja smått och sakta gå uppåt, även om hunden väger 33kg :) Men börja nånstans runt 5-10kg :)

Min rent spontana tanke (som nitiskt har studerat, varit på föreläsningar och läst om olika selar) är att det borde bero mycket på vad du kommer använda för sele. Jag ogillar starkt när man använder en "bröstsele". Mina hundar spårar inte ens i sådana. Det är Y-selar som gäller helt enkelt. Det finns sådana (tänker nome/björkis) med ringar att knäppa skaklarna i. :)

Precis som Lilljay så hade jag börjat hyfsat lätt. Vara noga med uppvarv och nervarv, varva backar och plan mark. Stretcha och massera om du kan det.

Nu fick du lite mer än vad du ville ha ;)

Nä det var välkommet så fundera på du!

Jag har funderat på en nomesele eller en lokasele. En sele med rak brösta tror jag inte funkar på min alls. Misstänker att det är lättare att hitta en nomesele som passar bra än en lokasele. Jag spårar också i y-sele men den duger inte till drag.

Har kikat efter skrinda och fastnat lite för den på biltema, den ser minst sagt rejäl ut med luftdäck. Dock väger den hela 16kg. Hon ska ju inte dra några jättevikter, lite glas/papper/konserver till returen och så småningom junior som kommer i juli. Eller ska man köra på en vanligt liten träskrinda och sätta på luftdäck istället kanske.

Jag hade kört på vanlig träskrinda, den andra verkar vara lite väl tung om du ska ha något i som t ex junior. Lokasele och nomesele eller vanlig dragsele är det bästa. Jag fick lära mig en gång i tiden att hunden ska dra maximalt sin egen vikt. Om hunden t ex vägen 10 kg ska den inte dra mer än 10 kg lyftvikt. Ska man endast dra tom vagn/skrinda så kan man använda spårsele, men aldrig med tyngd i vagnen.

Får man trådnappa lite? Skrindan som finns hos Börjes, är det någon som vet om den är nåt att ha? Har fått tag på en begagnad sådan... Funkar den till 40 kg/59 cm rottweiler? Och räcker det att ha nome-selen i så fall till den eller bör man leta loksele också?

jag tror att vikten ãr av långt mindre betydelse än motståndet, dvs hur lätt vagnen rullar. en tungt lastad lättrullad vagn kan vara mycket lättare att dra än en tom trögrullad vagn.

Det tror jag också. Dock är 16kg på bara vagnen ändå rätt mycket... Får gå dit och provdra lite och kolla runt mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 798
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 912
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 852
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka