hur tugnt orkar en nordsvensk dra?

gadriel

Trådstartare
Hur många personer kan en nordsvensk dra i en låt säga, typ prärievagn resp stor släde?

Förutsatt förståss att hästen är välmusklad och i bra kondition.

Sv: hur tugnt orkar en nordsvensk dra?

Inte för att det kanske svarar på din fråga, men min farbror satte fast en 50-kilosvikt i grimman :confused: :( :eek: :crazy: på hästen, för att "binda fast den". Det slutade med att hästen släpade runt på vikten i hela ladugården :crazy:
Kom att tänka på det bara :angel:

Notera att vi INTE är släkt, han är ingift...

Oooh...finns det nån gräns?? hehe...jo det gör det ju säkert. Men vill man ens låta en häst dra som mycket som den gränsen skulle vara i så fall. Blir ju imponerad av hur mycket shettisen orkar dra som måste vara hälften så stor som en nordsvensk. Är det nån speciell vikt du undrar/vill att hästen ska dra?

Jag kom att tänka på remmalagen på visingsö.
Det är ju inte ens nordisar alla gånger utan också fjordingar, och det är ju ganska många som åker med då.

Jag var ute med min nordsvensk med en ganska så tung gjort för ca 8 personer. vagn typ prärievagn med 5 personer i. Nu körde vi väldigt länge också ca 4 timmar. Han hade med lätthet kunnat ta tre personer till i vagnen. Så visst orkar dom en hel del.

knoppan skrev:
Jag kom att tänka på remmalagen på visingsö.
Det är ju inte ens nordisar alla gånger utan också fjordingar, och det är ju ganska många som åker med då.

Jo precis. Sen får man ju lov att ha en vagn med hyffsat stora hjul, det gör ju också att det blri lättare :)

Asfolath skrev:
Jag var ute med min nordsvensk med en ganska så tung gjort för ca 8 personer. vagn typ prärievagn med 5 personer i. Nu körde vi väldigt länge också ca 4 timmar. Han hade med lätthet kunnat ta tre personer till i vagnen. Så visst orkar dom en hel del.

Jo dom gör ju det, kör man sen väldigt mycket så de verkligen är musklade och har kondition för det så kan de ju dra mer också.

Oki, så jag lastar vagnen full till hästen släpper med alal hovarna och så tar jag bort en person så blir det lagom :D

Bruksprovet för nordsvenska hingstar är ju en vagn som är lastad med minst 900kg. Jag vet att de iaf orkar dra 1500kg.

Hjulstorlek

gadriel skrev:
Jo precis. Sen får man ju lov att ha en vagn med hyffsat stora hjul, det gör ju också att det blri lättare :)
Förklara gärna detta!

Jag inser att hjuldiametern har betydelse när man cyklar, eftersom det då handlar om utväxling. När en häst drar en vagn har hjulet emellertid inte med framdrivningen att göra.

En större anläggningsyta ökar friktionen, vilket gör det tyngre att dra och lättare att bromsa. Ett bredare hjul kan göra det lättare att dra på ett mjukt underlag, eftersom det inte sjunker ned lika lätt. På ett hårt spelar detta ingen roll. Är det detta du tänker på, eller har jag missat något?

Dom orkar dra en hel del! en tom griplastarvagn utan lass väger ca 1500 kg..med lasss på och rätt stort virke så blir det ett par ton... visst då är dom två som drar då men det blir en del.. i skogen är det ju inte helt plan teräng heller!!! dom orkar mkt!!

Griplastarvagnarna är väl oftast för ett par hästar.
Vikten på bruksprovsvagnen är nog inte så hög som det står i bestämmelserna.
Man ska nog inte lasta för mycket.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 611
Senast: Derivata
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 058
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 906
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka