hur tugnt orkar en nordsvensk dra?

Sv: hur tugnt orkar en nordsvensk dra?

Hej!

En nordsvensk som är välmusklad och i hög kondition klarar av att dra 4 ton. En ardenner klarar 5 ton.

Det är svårt att uppskatta vikten på något, det väger inte lika mycket att dra som att lyfta det! Men det är ganska svårt att övaranstränga en häst i bra kondition om man kör lungt.

Förr måste hästen "jobba" på ordentligt i t.ex skogen för att få hem stockar, men i dagens läge handlar det om "trivselkörning" där man hellre låter hästen trava en bit med lätt vagn/släde istället för att arbeta tungt i skritt. Så då får man anpassa vikten på lasset efter körpasset.

M. v. h. Lisa

hej nordisen och fjordisen plus islands hästen och shettisen
och ardenner ,thinker,och shire hästarna kan drar ur starka lass
efter som dom drar med bogarna och går framåt oxå,
och är dom i god kondis och mår bra är dom ännu piggare på att jobba det är deras uppgift att göra rätt för för sig.
vad jag kännner till med boskaps vagnar och tunga skogs lass,
i ur och skur i dåligt väder och under katastrofala om ständigheter,
men det kan dom utan vidare. men får dom jobba är dom godmodiga
och arbets villiga och mycket snälla om dom får må bra.och blir väl häst omtagna. :banana: :bump:

:) jag tror du åter igen glömde en o annan punkt och stor bokstav där.

Ingen häst kan dra stora lass om de inte är tränade för det.. sluta skriv dina egna regler o lagar som lätt missuppfattas som allmänna lagar o regler.

snigelfarmor skrev:
:) jag tror du åter igen glömde en o annan punkt och stor bokstav där. okey.

Ingen häst kan dra stora lass om de inte är tränade för det..det kan dom visste.
----------------
( sluta skriv dina egna regler o lagar som lätt missuppfattas som allmänna lagar o regler.
)(hej jag skriver inga egna lagar
jag trodde du visste att arbets hästar och kallblod är rena arbets djur,och tål mera änn fullblod och mindre tåliga raser, djur även russen är en form av drag djur,som är nog starka.
jag ber dig att inte gå fram så där för jag har inte gjort dig något,bästa snigel farmor,ta inte mera dumma toner än du behöver.
detta känns för mig lite ledset att få sådan kommentarer,men det skiter jag i... :banana: :cry:

Den starkaste hästen någonsin var shire valacken Vulcan som år 1924 på British Empire Exhibition i London registrerades ha en dragkraft på 47 ton

nya info uppgifter. kan det stämma?

/jenny

piamar skrev:
)(hej jag skriver inga egna lagar
jag trodde du visste att arbets hästar och kallblod är rena arbets djur,och tål mera änn fullblod och mindre tåliga raser, djur även russen är en form av drag djur,som är nog starka.
jag ber dig att inte gå fram så där för jag har inte gjort dig något,bästa snigel farmor,ta inte mera dumma toner än du behöver.
detta känns för mig lite ledset att få sådan kommentarer,men det skiter jag i... :banana: :cry:

Jag skulle allt bra gärna vilja se min korsning islänning/russ dra ett lass på ½ ton.. Han är ju dessutom korsad av två tåliga raser, så borde han inte kunna dra ännu mer då?? :smirk: En otränad t ex nordsvensk kan inte dra ett tungt lass, även om den som ars är mer lämpad för det än för t ex en arab. Lika lite som man kan ställa upp med en otränad nordsvensk i OS i dressyr.. :smirk:

cowboy skrev:
Griplastarvagnarna är väl oftast för ett par hästar.
Vikten på bruksprovsvagnen är nog inte så hög som det står i bestämmelserna.
Man ska nog inte lasta för mycket.

Okej, det är inte alla gånger som bruksprovsvagnarna kanske är lastade med 900kg, själv har jag sett ardenner och nordsvenska hingstar stegra sig för att de inte orkar dra vagnen med lsset på. De har förmodligen aldrig dragit några lass och de ha väl varit otränade. Jag själv har sett till att mina hingstar som jag har haft har klarat minst ett lass på 1000kg plus en vagn på 500kg. Det har aldrig varit några problem för dem att göra sitt bruksprov. Jag har till och med känt hur de lägger sig i selen för att dra och vagnen börjar rulla. Ofta har de då lättat på trycket i selen och skrittat iväg som om det var en baggis. ;)

I Åre, till frampå 60-talet, var transportmedlet häst med trugor, vintertid. Ett av fjällpangen, Buustamon låg och ligger 300-400m över och 7km ifrån Åre by. Gästerna kördes dit i låga slädar, med brädsidor, väl nedbäddade. I backarna steg kusken ofta ur, för att underlätta. Så mitt svar är att det beror både på terräng och kondition. I skogsbruket körde man ju förr enorma lass på basvägarna, som ofta var isade. För att få igång ekipagen var man ibland tvungen att spetta igång lasset. Fast man slet ju ut hästarna oxå. Vet av en gammal skogsarbetare, som kört med häst en gång i tiden, han skyr inga medel för att ställa för en enklare körväg för sin fyrhjuling, vilket innebär att han kan köra hem helt andra lass än en vanlig hobbyhuggare. Har läst att en Ardenner utvecklar ca 14 hästkrafter. Det motsvarar den effekt som krävs för att lyfta drygt ett ton 1m rätt upp på en sekund (1hk = 75kg 1m upp på 1sek eller 1kg 75m upp på en sekund). Sen kan vi ju överlåta åt någon matematiker att räkna på hur olika sorters terräng påverkar möjlighetrna för hästen att dra. :D

FjordingCarlA skrev:
I Åre, till frampå 60-talet, var transportmedlet häst med trugor, vintertid. Ett av fjällpangen, Buustamon låg och ligger 300-400m över och 7km ifrån Åre by. Gästerna kördes dit i låga slädar, med brädsidor, väl nedbäddade. I backarna steg kusken ofta ur, för att underlätta. Så mitt svar är att det beror både på terräng och kondition. I skogsbruket körde man ju förr enorma lass på basvägarna, som ofta var isade. För att få igång ekipagen var man ibland tvungen att spetta igång lasset. Fast man slet ju ut hästarna oxå. Vet av en gammal skogsarbetare, som kört med häst en gång i tiden, han skyr inga medel för att ställa för en enklare körväg för sin fyrhjuling, vilket innebär att han kan köra hem helt andra lass än en vanlig hobbyhuggare. Har läst att en Ardenner utvecklar ca 14 hästkrafter. Det motsvarar den effekt som krävs för att lyfta drygt ett ton 1m rätt upp på en sekund (1hk = 75kg 1m upp på 1sek eller 1kg 75m upp på en sekund). Sen kan vi ju överlåta åt någon matematiker att räkna på hur olika sorters terräng påverkar möjlighetrna för hästen att dra. :D

Vill du översätta denna text till svenska? haha*

allvarligt, jag fattade inte detta stycke:

Vet av en gammal skogsarbetare, som kört med häst en gång i tiden, han skyr inga medel för att ställa för en enklare körväg för sin fyrhjuling, vilket innebär att han kan köra hem helt andra lass än en vanlig hobbyhuggare

ställa för?

/jenny

Är ursprungligen från Tullinge, 08 alltså, men hästhantering och annat landsbygdsjox har jag lärt mig i Norra Ångermanlands skogsbygder, därav lite dialektala ord och meningar. Ska försöka översätta:
Han skyr inga medel för att iordningställa en mer lättkörd väg, med handkraft, att med spett och spade jämna vägen, så att lasset skall bli lättare att dra, på en jämnare körväg.

I mycket litteratur står det att shire utan problem klarar av att dra 5 ton.. Ett shirepar drog mot en dynamometer (som mäter motstånd) Och den mätaren räckte inte till. Man uppskattade att de utövade en dragkraft på ca 42 ton. Är de vältränade och man ökar bördan succesivt tror jag att de klarar sig bättre och mer än vad vi kan tro..

Får man låna tråden och fråga hur mycket ni skulle låta en inte så mycket tränad shettis dra?

Jag låter inte min shettis dra mer än vad han klarar. För tillfället är han mycket nyligen inkörd, och gillar inte alls när det blir tungt.
Det han klarar för tillfället är min vikt om det inte går utför eller uppför, så där får jag kliva av, annars protesterar han.

Jag låter inte min shettis dra mer än vad han klarar. För tillfället är han mycket nyligen inkörd, och gillar inte alls när det blir tungt.
Det han klarar för tillfället är min vikt om det inte går utför eller uppför, så där får jag kliva av, annars protesterar han.

Har han loksele?
Har han fått släpa på tex ett däck och sedan tyngre tex lätt skogskälke?

Hur mkt tror du det väger, det han drar nu, runt 200-300 kg?
Då är det kanske för tungt spec om han är ovan.

Hade själv en shettis som inte drog i backarna, hon stannade. Jag hade slarvat genom att sätta för vagnen utan att släpat på saker först. Under vintern drog vi hem mindre stockar/träd först enkla sedan par och sen upp till tre-fyra mindre träd/sly åt gången. Efter det hade hon lärt sig lägga sig i selen och dra!

Körde först en shettis (drygt 10 år sen) med bröstsele och flakvagn. Den väger runt 150 kg om inte mer. Folk tyckte det såg kul ut och många körturer var det fullt på vagnen (200 kg till).
Den lille shettishingsten gav järnet och drog för allt vad han orkade!!
Såg ut som han var pigg o glad trots att det var tungt och med opassande sele som satt dåligt på honom (pga hans exteriör).

Men ofta så brukar inte ponnyer vilja dra tungt (dra öht) i en bröstsele, har ant med att göra att det blir för stort tryck på bringan samt att en liten o grov ponny inte har bra plats för en brösta. Den ligger antingen mot strupen eller mot bogspetsarna vilket sägs vara obehagligt!

/L

Det rekordet gällde om jag inte minns fel ett par där man räknade ut att i svängarna drog ena hästen hela lasset.
Kul kuriosa

Man räknar med att ett blandat lass timmer vägde 700kg/kubikmeter - ett vardagligt lass i timmerskogen ca 6 kubikm talltimmer vägde ca 4,5 ton.
Taget ur Timmerhästens bok av Yngve Ryd sid 118.

Får man låna tråden och fråga hur mycket ni skulle låta en inte så mycket tränad shettis dra?
Skulle tro att det går bra med en välbalanserad rockard och två personer i (ca vikt båda ihop; 120-150 kg).

Man ser ju på hästen/ponnyn (om man har öga för det :D).
Måste hästen dra hela tiden är det tungt och då är det inte bra om man kräver högre tempo eller kör längre sträckor.

Går hästen glatt frammåt och med lätthet/villigt travar är det ju inte för tungt. Dock kan en het häst upplevas som "pigg o arbetsvillig" även med ett för tungt lass därför bör man anpassa vagn/körslor utefter häst o körsätt, vilket oxå kräver lite bättre syn :D "ett öga för det" som sagt :smirk:

/Lisa

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 611
Senast: Derivata
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 058
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 906
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden

Hästrelaterat

Tillbaka