Sv: Hur transportera häst?
har flera bekanta som fått allvarliga trampskador- när de bara skulle "åka en liten bit" .
kunde ha varit ännu värre.
Dagens transporter är uttänkta i sin inredning.
hästarna kan behöva stöd av mellanväggen- om den nu är på snedden eller halva bredden- om trailern är bred.
De äldre släpen är inte till för 2 stora hästar.
Man uppskattar bredden för stor häst till ca. 1 m.
Sen är det för att de ska kunna ställa sig brett som man har plasten eller gummi istället för en fast hel vägg.
Om hästen skulle tappa balansen så har den då inte hela släpet att vingla runt i- vilket kan leda till en trafiksäkerhetsfråga eller bara en nervös häst som trampar om vid minsta lilla kurvtagning.
Det här var en onödig rekommendation.För att risken för skador ökar med transportskydd. Enligt de djurambulansförare som håller föredrag och de proffs som arbetar med att transportera hästar.
Det blir varmt under skydden, vilket irriterar. Det är jobbigt att röra sig, vilket irriterar.
Jag har tvingats tvärnita och väja, ingen av mina hästar har NÅGONSIN trampat sig eller på annat sätt skadat sig under transport. De enda transportskador jag på nära håll upplevt är de där hästen har trampat runt för att få av sig transportskydden, trampat av dem och DÅ trampat sig.
har flera bekanta som fått allvarliga trampskador- när de bara skulle "åka en liten bit" .
kunde ha varit ännu värre.
Dagens transporter är uttänkta i sin inredning.
hästarna kan behöva stöd av mellanväggen- om den nu är på snedden eller halva bredden- om trailern är bred.
De äldre släpen är inte till för 2 stora hästar.
Man uppskattar bredden för stor häst till ca. 1 m.
Sen är det för att de ska kunna ställa sig brett som man har plasten eller gummi istället för en fast hel vägg.
Om hästen skulle tappa balansen så har den då inte hela släpet att vingla runt i- vilket kan leda till en trafiksäkerhetsfråga eller bara en nervös häst som trampar om vid minsta lilla kurvtagning.