Hur transportera häst?

Sv: Hur transportera häst?

För att risken för skador ökar med transportskydd. Enligt de djurambulansförare som håller föredrag och de proffs som arbetar med att transportera hästar.

Det blir varmt under skydden, vilket irriterar. Det är jobbigt att röra sig, vilket irriterar.

Jag har tvingats tvärnita och väja, ingen av mina hästar har NÅGONSIN trampat sig eller på annat sätt skadat sig under transport. De enda transportskador jag på nära håll upplevt är de där hästen har trampat runt för att få av sig transportskydden, trampat av dem och DÅ trampat sig.
Det här var en onödig rekommendation.

har flera bekanta som fått allvarliga trampskador- när de bara skulle "åka en liten bit" .
kunde ha varit ännu värre.

Dagens transporter är uttänkta i sin inredning.

hästarna kan behöva stöd av mellanväggen- om den nu är på snedden eller halva bredden- om trailern är bred.

De äldre släpen är inte till för 2 stora hästar.
Man uppskattar bredden för stor häst till ca. 1 m.
Sen är det för att de ska kunna ställa sig brett som man har plasten eller gummi istället för en fast hel vägg.

Om hästen skulle tappa balansen så har den då inte hela släpet att vingla runt i- vilket kan leda till en trafiksäkerhetsfråga eller bara en nervös häst som trampar om vid minsta lilla kurvtagning.

Min Glenn transporteras alltid med mellanvägg, i fall han nån gång skulle åka med en annan häst bredvid sig. Transporteras varannan gång höger och varannan gång vänster när vi är ute och åker.
Alltid uppbunden med dubbla grimskaft.
Kort bom fram...kedja där bak.
Beroende på väder och hur långt man åker med täcke. =)
Smalt...ifall han skulle behöva åka med nån annan häst en annan gång. =P

Min häst är lite tveksam till och gå in om mellanväggen står rakt, han undrar nog hur i hela fridens han ska få plats där..

Jag skulle aldrig komma på idéen att sända in hästen utan att först ha satt mellanväggen åt sidan. Den sätter man ju tillbaka på plats när hästen är inne. Det låter väldigt hårt att försöka få in hästen i spiltan utan att flytta mellanväggen. Hästar är av naturen klaustrofobiska.

En häst balanserar sig med benen och halsen, inte genom att ta stöd mot väggar.

Hästar som har hela bredden att balansera på utnyttjar denna och står bättre än den som har mellanvägg i. Det behövs inte mycket sökande för att få fakta i hur hästar hanterar sin kropp, det är bara att göra ett experiment med fyra stödpunkter (ben) och se hur man lättast får den att stå stadigt...

Jag kan bara prata av egna erfarenheter.
Mina hästar TAR stöd av väggen i sidled med fossingarna o står sen still så hela färden.
Den ena har även vä. bak mot bakluckan.

Man ska ha en enhästars om man ska köra utan vägg- eller att man kör försiktigt i svängarna o inte välter med släpet.:mad:
Det är då stor kraft som far i sidled i trailern.

Är övertygad om att mitt släp hade vält då jag blev påkörd av mötande i hjulhuset - om hästen hade stått på höger sida eller kunde viktförskjutas dit.

Det står även i trafikförordningen- Last ska säkrasi den mån som det går- gäller i synnerhet levande last.

Du kan inte räkna mellanväggen som säkring. Den tål inte belastningen av en normalstor häst (550 kg)

Det finns MÅNGA stora hästar som inte kan köras med mellanvägg skulle dessa inte köras ö h t menar du? Det finns ingenting konstruktionsmässigt som talar mot att man kör utan mellanvägg.

Våra åker på diagonalen, uppbundna i väggen ut mot trafik. Mellanväggar, och dörrar bak - inga som helst bommar.

Täcke på vintern om de är svettiga, annars nakna. Transportskydd när de är broddade, annars små boots.

Hästarna står lugnt, ofta med låg huvudställning. Vi har kamera så det är ganska "tråkigt" att kolla, eftersom de vilar bra :cool:

Jag har S.´s största halvblodsmärr o den har mellanvägg på snisken .
I en vanlig standardtrailer.
Bommar o mellanvägg hjälper upp konstruktionens hållbarhet- likväl som bakluckan.. En yttervägg som belastas med full kraft håller inte om den välter om hästen samtidigt faller dit.

Jo. Den kan då inte fara 1 m. åt ena eller andra hållet.
Halvfulla tankbilar kan oxå få viktförskjutning eller osurrad last.
Bilfärjor har sjunkit när last har kommit i gungning.

Sen har hästsläpen sin tyngdpunkt högre upp- vindkänsliga.
iom att den är uppe vid hästens mage någonstans.

Av vad jag lärt mig när jag tog BE-behörighet kan mellanväggen INTE räknas som lastsäkring.

Har du annan säker information är jag väldigt nyfiken på källan.

Min åker altid i täcke,lädergrimma,transportgrimskaft,med väg, vanliga bommar Fram & bak, har transport skydd & - eller Lindad. Boots om han är broddad.

Fast de körkortsprövarna har ingen kunskap hur hästar funkar.

inte polisen heller- de flesta.

Du måste tolka lagen om lastsäkring- för övriga trafikanter o även se till sin egen hästs välfärd.

att rekommendera - inga skydd o ingen form av mellanvägg- kan leda till allvarliga konsekvenser den dagen man har otur att möta ngn som försätter en i fara. Det hjälper inte att man kör bra o försiktigt själv.

Trodde väl aldrig att ngn skulle köra på mig- en annan hästägare dessutom- som pratade i mobilen:devil:

Även de mest underbyggda erfarenheter är ju inget annat än erfarenheter. Har jag motstridig erfarenhet bildar jag mig en egen uppfattning.

I fråga om transportskydd är både min egen och de "proffs" jag pratat med överens: de ställer till mer än de skyddar. T ex är det få (om något?) transportbolag som godkänner att du lastar med annat än svansskydd och grimma på lastbilen.

I vissa fall är det ju direkt olämpligt att köra med mellanvägg, t ex de fall där hästen är för stor. OM man får på den stora, stor hästen får den lätt panik p g a klaustrofobi. Att ta bort mellanväggen är en lätt åtgärd, och under de 10 år jag kört utan mellanvägg har jag aldrig varit med om att hästen valsat runt i släpet, de har samtliga föredragit att stå still och balansera på diagonalen.

Nu pratar du om en häst med fobi- där får man kanske ta till undantag, men man faller gärna in i ett mönster o försöker sen inte att ändra på det till det bättre- för hästen. DEN vet ju inte sitt eget bästa.

Lastbilar o flyg är en annan femma.
Du har ju en helt annan komfort i dylika.

Transportörer har många dåliga erfarenheter av att folk sätter på för dåliga skydd o inte sätter dem rätt.
då är det klart att om de kasar av eller liknande- kan det bli rejält oroligt.
Hästar som ej är resvana eller åker riktigt långt.

därför har de denna regel.
själv har jag haft skydd på mina när de har transporterats av en speditör, som dessutom har lastat om till annat fordon när hästarna ska till olika orter.

Med mellanvägg, uppbunden, långa bommar och brett ensam men kan även åka smalt tillsammans med annan häst, täcke beroende på väder och alltid transportskydd.

Lastar på vänster sida i enaxlad transport och ströar med torv.

Nej, jag pratar inte om hästar med fobi. Jag pratar om hästar, ett flyktdjur, av naturen klaustrofobiska.

Jag pratar om dräktiga halvblodsmärren där det är fysiskt omöjligt att få in henne utan att slänga ut mellanväggen.

Jag pratar om mina stora halvblod som inte heller accepterar att stå med hovarna tätt intill varandra för att mellanväggen ska vara kvar.

Om sto med föl där bägge två har möjlighet att röra sig i transporten.

Kort sagt: stora hästar och situationer som kräver mer utrymme än ett släp med mellanvägg i erbjuder.

Men jag menar inte att mellanväggen SKA stå på mitten, utan att man gör så att den får lagom med plats.
De blir då inte klaustrofobiska utan vidare.

en fölmärr är ofta van att stå i en trång seminspilta.

De blir inte. De är.

Jag tror inte du läser eller så förstår du inte. Det är fysiskt omöjligt att ha mellanväggen i när man har ett stort djur. Det funkar inte. Det är för trångt. Det går inte att tvinga hästen att stå med en framhov på den andra. Det är inte görligt.

Då MÅSTE man riva ut mellanvägen. Kör man med föl så anser jag att man BÖR riva ut mellanväggen, det är ingen bra idé att köra med mellanvägg, sto och löst föl.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama