Hur transportera häst?

Sv: Hur transportera häst?

*OT*

Lovisaeleonora:

Har du varit med om hästar som varit oerhört stressade i transporten men som lugnat sig när de fått stå brett?

Mitt sto är jättestressat i transporten och jag vet inte vad jga ska göra riktigt :crazy:

kan det bero på att hon känner att hon inte har tillräckligt med balans?

Låter precis som mitt första sto. Hon blev en helt annan häst när hon fick åka brett (vilket vi visste redan då vi köpte henne, men av olika anledningar hade vi inte möjlighet att köra henne brett i början...)

Vi hade ett sto som sa kraftigt ifrån om vi stängde luckan. Mycket kraftigt! Även andra har därefter tydligt visat att dom tycker illa om luckan.

Alla våra hästar står bättre brett, utan mellanvägg. Dom placerar sig olika i transporten, men gemensamt är att dom särar på hovarna och väger med i transportens rörelser. Så står dom sedan tills man öppnar bak och ber dom backa ut. Det var mycket trampigare och tjafsigare förr med mellanväggen.

LIA

Alla våra hästar står bättre brett, utan mellanvägg. Dom placerar sig olika i transporten, men gemensamt är att dom särar på hovarna och väger med i transportens rörelser. Så står dom sedan tills man öppnar bak och ber dom backa ut. Det var mycket trampigare och tjafsigare förr med mellanväggen.

LIA

Det känner jag igen i min också! Han var också trampigare och tjafsigare förut och då åkte han ändå så brett det gick med mellanvägg. Men ju äldre han blev dessto jobbigare blev det antar jag, för nu vill han bara åka utan mellanvägg.
Han står jääättebrett mellan hovarna! Ända tills jag ber honom komma ut!

Absolut!

Det började med att hästen efter 5 gångers åkande började trampa runt. Efter ytterligare ett par gånger vägrade han stenhårt att gå på. Och det var inte roligt att ha en 750 kg´s häst som kastar sig omkring. Efter en del desperation bestämde jag mig för att prova att lasta honom utan mellanvägg. Gick rätt på. Köpte en hel bakbom och från den dagen var hästen självlastande och stod som ett ljus väl uppe. Inga problem efter det.

Och sedan dess har jag helt enkelt slängt ut mellanväggen när hästar har burit sig stressat åt under färd. Till dess att de uppför sig som skit för att mellanväggen är ur, får de åka utan mellanvägg om de inte funkar med vägg. Så enkla lösningar säger jag bara TACK till...

Vi hade ett sto som sa kraftigt ifrån om vi stängde luckan. Mycket kraftigt! Även andra har därefter tydligt visat att dom tycker illa om luckan.

LIA
Det beror oftast på HUR man stänger luckan. hästar är som regel lite bakskygga o stänger man för snabbt eller har en gnisslande lucka= rädd häst.

Trodde att just du var en som immunicerade hästarna- alltid.

Väcker liv i en död tråd.

Hur tycker ni en liten C-ponny på 3 år ska åka?

Ägaren vill att han ska stå lös men jag känner mig skeptisk till det! Tänker ifall han vill vända på sig eller försöka ta sig förbi frambommarna. Sen är det också för att övre bakluckan är gjort av ngt gummi liknande. Så om han är lös skulle han kunna få upp hovarna där.

Med eller utan mellanväggen? Det är en vägg som är mjuk men med en stålram. Han är van att åka korta bitar men den här resan tar ca 7 tim.

mvh Maria

Jag funderar på hur min häst ska åka i släpet. Tycker det blir lite trångt att ha mellanväggen rakt, funderar på antingen ta bort den eller skaffa 1/4 bom och 3/4 bom. Då får han lite mer sväng rum..

De hästar jag ägt/kört har alltid gillat att kunna ta stöd genom att "trycka" ut benen mot vägg och mellanvägg, därför har jag alltid mellanväggen rak. Och svängrum vet jag inte varför en häst ska ha i en transport? Det känns för mig bättre om hästen står så stilla som möjligt..

Min pålle har svansskydd alla gånger, tunt täcke om det är kallt, grimma och elastiskt transportgrimskaft med panikhake. Nu det senaste har han blivit svårlastad och nervig i transporten, av den anledningen har jag även transportskydd nu, men inte innan, då han stod som ett ljus :)

Transportmässigt ser jag helst hela träväggar (Ej de nyare med silikon eller vad det är längst ner) då mina pållar som sagt gillar att ta stöd med hovarna åt sidorna. Paniklossning på bommar är ett krav för mig, ser även gärna dörrar bak istället/i samband med bommar. Trälucka längst upp på rampen/bakluckan är något jag föredrar då det inte finns ngt som kan prassla och göra pållen nervös på motorvägen.

Min pålle älskar även fönster, så jag försöker hitta en med så mkt fönster som möjligt :)

Som sagt, detta är vad jag väljer, sen om det är bra eller dåligt svarar jag inte på, för mig är det bra iaf :D

Absolut!

Det började med att hästen efter 5 gångers åkande började trampa runt. Efter ytterligare ett par gånger vägrade han stenhårt att gå på. Och det var inte roligt att ha en 750 kg´s häst som kastar sig omkring. Efter en del desperation bestämde jag mig för att prova att lasta honom utan mellanvägg. Gick rätt på. Köpte en hel bakbom och från den dagen var hästen självlastande och stod som ett ljus väl uppe. Inga problem efter det.

Och sedan dess har jag helt enkelt slängt ut mellanväggen när hästar har burit sig stressat åt under färd. Till dess att de uppför sig som skit för att mellanväggen är ur, får de åka utan mellanvägg om de inte funkar med vägg. Så enkla lösningar säger jag bara TACK till...

Min häst har nyligen fått för sig att han oftast är svårlastad. Innan var det mer "Jag försöker i kanske 5 min, märker att det inte funkar och går rätt på"

Jag och tidigare ägare har alltid lastat med mellanvägg, då han blir mkt lugnare när han får stötta med hovarna mot väggen. För 2 år sedan flyttade vi ut på gård, här är en del backar och kurvor och hålor i marken, vilket han inte är van vid.. Så jag har trott att hans plötsliga "Jag vill inte gå på oavsett vilket" är pga vägarna, trots att jag kör långsamt och alltid har boggie, men nu kanske det istället är så att han föredrar utan mellanvägg? Han har aldrig under de senaste 8 åren åkt utan mellanvägg, men kanske innan?

Ska nog kolla det till våren, testa en gång med och en gång utan.. Underbart tips iallafall! :D

Jag hade kört fastbunden och med mellanvägg. Kör inga hästar lösa (förutom föl som ju inte FÅR bindas i transport). Handlar för mig om trafiksäkerhet och hänsyn till mina medtrafikanter.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama