F
fetanten
Sv: Hur transportera häst?
Han går hur bra som helst utan skydd. Sparkar sig inte eller så. Och vi rider inte enbart skogsridning. Tränar regelbundet, varje vecka, för instruktör. Med benskydd blir han oridbar.
Skydd vid ridning har man ju för att förebygga.
Jag hade en häst som jag trodde inte behövde skydd. Han slog på sig bak emellanåt först, och hade skydd då vid ridning. Sen tyckte jag inte det behövdes och använde inte, delvis pga att han lätt fick skav av skydd.
Men märkte sen att han blev svårare i särskilt ena varvet, och när jag sen såg en annan person rida honom upptäckte jag att han pga sin stora självbevarelsedrift hade börjat parera bak för att INTE slå på och fick svårt att arbeta rakt
Med skydd med fårskinn (långt innan detta blev mode hemtillverkade) så kunde han slappna av och arbeta rätt igen.
Så det där med att behöva eller ej är inte så enkelt lärde jag mej då...(fast rider man rakt fram i skogen är det ju antagligen inget problem)
Lite OT, men ändå med koppling till ämnet eftersom en häst som är van vid skydd vid ridning självklart accepterar lättare vid transport.
Tror skydden kan kännas irriterande, prova med fårskinn tex.
Han går hur bra som helst utan skydd. Sparkar sig inte eller så. Och vi rider inte enbart skogsridning. Tränar regelbundet, varje vecka, för instruktör. Med benskydd blir han oridbar.