Hur transportera häst?

Sv: Hur transportera häst?

Skydd vid ridning har man ju för att förebygga.

Jag hade en häst som jag trodde inte behövde skydd. Han slog på sig bak emellanåt först, och hade skydd då vid ridning. Sen tyckte jag inte det behövdes:cool: och använde inte, delvis pga att han lätt fick skav av skydd.

Men märkte sen att han blev svårare i särskilt ena varvet, och när jag sen såg en annan person rida honom upptäckte jag att han pga sin stora självbevarelsedrift hade börjat parera bak för att INTE slå på och fick svårt att arbeta rakt:crazy:

Med skydd med fårskinn (långt innan detta blev mode:angel: hemtillverkade) så kunde han slappna av och arbeta rätt igen.

Så det där med att behöva eller ej är inte så enkelt lärde jag mej då...(fast rider man rakt fram i skogen är det ju antagligen inget problem)

Lite OT, men ändå med koppling till ämnet eftersom en häst som är van vid skydd vid ridning självklart accepterar lättare vid transport.

Tror skydden kan kännas irriterande, prova med fårskinn tex.

Han går hur bra som helst utan skydd. Sparkar sig inte eller så. Och vi rider inte enbart skogsridning. Tränar regelbundet, varje vecka, för instruktör. Med benskydd blir han oridbar.

Min häst åker 3/4 brett i sin extra breda boggi. Har transportskydd på sig på alla 4 och fleecetäcke på om det inte är mitt i sommaren. Lädergrimma och sitter fast i två transportgrimskaft.
Hon har också öronproppar i form av bomull för att slippa dånet i släpet/trafikljud, och för att de ska sitta kvar har hon en s.k. hoppluva.

11756776.jpg

11756777.jpg

DSCN3860.jpg
så åker mina hästar med- fast utan luva:rofl:

Har dock flyttat stolpen ett hack åt höger. Frambommen är lite längre än den andra.

Jag jobbade på Island en period där hade de inga mellanväggar i transporterna. de transporterna var betydligt mindre än de svenska och ändå gick det bra att klämma in två hästar. En gång hade vi dessutom ett föl framför två vuxna hästar, det gick hur bra som helst. Behöver man verkligen mellanväggen? vad har den för funktion igentligen?De är ju mer naturligt för en häst att stå brevid en annan häst än brevid en vinglig vägg.

Jag kör min med mellanväggen i, korta bommar (hon åker smalt alltså) alltid på vänster sida.
Uppbunden i lädergrimma och alltid hönät.
Höga transportskydd runt om och täcke efter väder.

Det här funkar jättebra och hon står blickstilla när vi är ute och åker och är lugn så jag ser ingen anledning att ändra något=)

Kör min helt lös, alltså inte ens en grimma på men självklart med mellanvägg. Höga transportskydd ibland svanskydd och täcke på om det behövs, ska åka till kliniken sent på onsdag så då åker nog täcket på på hemvägen.

Kör med mellanväg, med kort-lång bom så att han står brett, alltid på vänster sida.
Har alltid höga transport skydd och täcke om det är kallt + lite hö att mumsa på.

Kör med mellanväg, med kort-lång bom så att han står brett, alltid på vänster sida.
Har alltid höga transport skydd och täcke om det är kallt + lite hö att mumsa på.

Gör lika, men har sällan hö- vid färd.
hade det i våras en gång o Gluffso fick en lättare sväng av foderstrupsförstoppning:eek:

blöt gärna höet.

Jag kör en 3 häst slantload(då står de snett). De åker bakåt eller framåt. Huvud på höger eller vänster sidan. bunden eller obunden. Helt lös i en box över axelarna. Allt beror på hästen jag har i transporten.

Om jag kör en 2 hästars släp så mest stänga jag mellan väg ibland är det öppet. båda bunden och obunden. Igen det beror på hästen. Men jag alltid ser att transporten passar behovet till hästarna.

Saker jag inte gör med mina egna hästar, De har inte hö i transporten. De får hö/vatten på långa stäckor när vi stå stilla och ta en pause. Jag aldrig har transportskydd. Kan har en svans skydd på min sto i en 2 hästars transport men behöver inte det i min slantload. Och jag aldrig kör mina hästar i en enaxel transport.

Senast ändrad av en moderator:

Utan mellanvägg, ingen bakbom, öppen övre lucka, inget täcke (i 99% av resorna), inga skydd, lösa- utom unghästen som inte lärt sig ännu och därför är bunden med långt grimskaft.

Enda jag skulle vilja ändra på, är att ha 2-axlat släp istället, helst med riktigt boogieunderrede. Men kostnaden för ett fåtal resor per år? :crazy:

LIA

Utan mellanvägg, ingen bakbom, öppen övre lucka, inget täcke (i 99% av resorna), inga skydd, lösa- utom unghästen som inte lärt sig ännu och därför är bunden med långt grimskaft.

Enda jag skulle vilja ändra på, är att ha 2-axlat släp istället, helst med riktigt boogieunderrede. Men kostnaden för ett fåtal resor per år? :crazy:

LIA

Har för mig att man inte får köra med öppen baklucka om hästen är lös...

MVH Russin8

Oj, nu blev jag orolig!
Jag ska köra min Tinkerkorsning som är 150cm hög och väger ca 500-600 kg. Tror du att han kan få svårt att få plats i en enaxlad där mellanväggen inte är reglerbar?

Med eller utan mellanvägg?
Med mellanvägg på två av dem, stora killen åker utan

lös eller uppbunden?
Uppbundna förutom shettisen som åker lös

långa eller korta bommar?
?? korta bommar vid smalt annars inga bommar alls (bak)

täcke eller utan?

Beror på årstid och hästens kondition, skadad häst/svettig häst täcke annars utan
smalt eller brett?
Smalt OCH Brett beroende på hästen

Alltid transportskydd runt om, svansskydd vid tävlingar

Det KAN bli problem, beroende på hur kraftig hästen är och hur van han är vid att åka. Och hur han åkt tidigare.

Hmm. han har bara åkt kortisar 4 gånger tidigare och minns nog inte så mkt. Så biffig är han ju inte.. Får väl se hur det går då!

Kör med mellanväg av plast, smalt . har alltid transportkydd på
täcke om det är kallt eller om dom är svettiga

KL
Utan mellanvägg, tidigare åkte han smalt, sen ville han åka brett, och nu vill han åka jättebrett.
Lös oftast, eller bunden så att grimskaftet sitter i ringen under fönstret mitt fram. Men alltid lös numera. Lädergrimma på dock.
Lindad med fleecelindor och paddar. Alltid. + Boots. Och en "svansstrumpa" (supersmart grej faktiskt!) då han skaver svansen så den ser ut som en diskborste.
Täcke om väderleken kräver det, eller vid svettig häst. Vid resa till tävling, tunt bomullstäcke så han är ren när vi kommer fram.
Inget hö eller vatten under resan, sånt får han (om det är en längre resa) vid rastpaus, annars när vi kommer fram!

Ni som kör med lösa hästar!
Använder ni ej bälte på er själva o heller inte era barn, så de ska kunna röra sig om de får lust.

Det finns en lag om detta.

endast föl får transporteras lösa i släp- av naturliga orsaker.

Måste säga att även jag transpoterar utan skydd, oftast. men detta för att han trampar omkring dubbelt så mycket med massa skydd på. o står inte stilla alls. plus att han inte alltid vill gå upp i transporten med massa skydd på.
däremot när jag ska iväg o träna osv brukar jag linda benen.

Jag vet att det är många hästar som blir stressade av skydden. mer än själva resandet.
Därför kan man träna på det- utan att åka.
Det har man nytta av även om den får skador på benen.
Man kan sätta på kylbandage mm utan att den reagerar.

Sen är det av vikt att de sitter väl o att man inte spänner åt så hårt- i synnerhet inte över bakkotan- rörelsefrihet.

strykkappor med hård plastinsida o boots brukar inte vara några problem alls.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama