Hur transportera häst?

Sv: Hur transportera häst?

Men nu tycker jag faktiskt att du får hålla dig till diskussionen.

Ska jag alltså inte längre få ha åsikter och uttrycka dem för att jag är moderator?!

Om vi ska fortsätta med DISKUSSIONEN så hjälper det ju till del att ha ett rymligare släp, men om vi tar den häst vi skulle till Helsingborg med för annans räkning - den hade inte ens kommit in i vårt rymliga släp med mellanväggen i.

Jag har ALDRIG argumenterat att mitt sätt är det enda rätta, däremot har jag faktiskt undersökt detta, hört med folk som är insatta, bildat mig en egen uppfattning och provat olika metoder.

Och det du påstår om att konstruktionen på något sätt skulle försvagas för att jag tar ut mellanväggen, det tycker jag om något är taget ur luften...

Det är ju med lagom rymlighet som man bygger vagnarna idag.

Enhästars är betydligt bredare än förr o äldre 2- hästars har varken plats eller får bära 2 st. medelstora hästar även pga vikten.

man har även satt in fönster, takluckor o bättre ventilation i alla nya släp- allt för hästens välbefinnande inkl. klaustrokänslan som de annars kan få.

att det finns hästar som av olika anledningar inte kan åka som sig bör- är självklart. En som inte följer mallen eller har dåliga erfarenheter.
Att man löser det för just den individen.

Jag kör numera ALLA hästar utan mellanvägg med lång bom fram och bak. (Har bomutlösning) Jag har övervakningskamera i trailern och har sett att alla hästar ställer sig snett för att balansera bäst. Det fungerar jättebra och jag upplever att de står stadigast utan mellanvägg då de kan ställa sig som de vill och bredda hur mycket de vill. Dessutom blir ju trailern öppnare och ger mindre känsla av klaustrofobi.

Vid en ev.olycka borde det vara bättre att inte ha någon mellanvägg att trassla ut hästen mellan.

Till unghästar och hästar som aldrig åkt förr brukar jag packa halmbalar framför bommen , i nivå med bommen,(sätter fast dem i fram så att de ej kan fastna i snörena ) Detta för att ej inbjuda till hopp över bommen.

Men transportskydd är det flera som inte anser eller upplever irl vara viktiga. Moderatorstatus eller inte.

Och det bryter faktiskt inte mot några regler eller förordningar att tycka så.

Ja det finns de som har dåligt säkerhetstänkande, men de flesta har skydd på- iallafall på skodda hästar.

Jag har inte sett EN enda tävlingsmänniska som inte har på ngn form av skydd vid färd. De som färdas långa sträckor kanske tänker annorlunda(i lastbil)

Man gör hästen en tjänst att lära den som ung att kunna ha skydd på- utan att sprattla nämnvärt.
Det har man även nytta av om hästen skadar sina bakben o behöver bandage. Sen gäller det att sätta på skydd/ bandage så att man inte hämmar rörelsen allt för mkt.

Jag HADE skydd. Sen såg jag att det blir oroligare med skydd när det blir varmt under (transporterar relativt ofta med körtid upp emot 4 h) och detta uppkommer inte när hästarna körs nakna alternativt med små neoprenboots. För mig är det då ett enkelt val.
Ansvarslöst?
Tja, hästen får ju en behagligare färd. ;)

På vintern, med brodd i, så har de fortfarande transportskydd. Men det är inte som så att jag ser det som den enda sanningen.

Då har du inte sett mycket....
Jag är tävlingsmänniska, och kör utan skydd. Vet ett flertal andra tävlingsmänniskor som gör exakt samma.

Mina hästar åker smalt med täcke på, paddar+lindor+boots runt om, står uppbundna och lädergrimma såklart. Träns med vanligt bett alt stigbett om vi ska någonstans där det händer mycket vid urlastning.

Jag har jobbat med tävlingshästar, hoppning, och jag har heller inte den erfarenheten att tävlingsmänniskor i den utsträckning du beskriver använder skydd.

Trav- & galoppmänniskor har t ex väldigt sällan skydd på sina hästar, de som kör lastbil har väldigt sällan skydd på sina hästar.

De människor jag umgås med har sällan eller aldrig skydd på sina hästar.

Var och en blir salig på sin fason, men att argumentara att man är en oansvarig hästägare för att man inte använder skydd tycker jag bara är barnsligt.

Vi har dessutom koll på hur hästarna åker, vi har dubbla kameror i släpet, och INGA hästar steppar runt, trampar om eller lever runt. De står där de står, i svängar, i motorvägspåfarter, när vi blir omkörda - de står pall.

Det är sant med galoppmänniskor i alla fall, men de använder ju ofta stora lastbilar där hästarna står betydligt stadigare än i vanlig trailer.

Orsaken är att skydd som glider tex kan orsaka mer skada än tramp anser man.

Jag vill själv använda skydd men de ska sitta ordenligt fast. En orsak till att galoppfolk kanske inte använder skydd är att fulllbod är himla svåra att hitta passande skydd till. De är antingen för stora och glider lätt av, med skador som följd eller för små och skyddar inte. De enda som jag tycker varit bra för fullbloden är en gammal sort med remmar, (vilket även galoppfolk jag känner använt)

Sen är galoppfolk människor som alla andra och det är en rätt konservativ sport tycker jag, på många sätt och har dom uppfattningar är det svårt att ändra. Det finns många idéer där i stallarna om det ena och andra, inte allt så himla klyfigt, heller.

Så att dom fått för sej att fullblod inte kan ha skydd betyder inte så mycket, provar man aldrig så klart dom sprätter med benen i början:angel:

Jag tror dock du har rätt i att många åker utan skydd men jag anser att välsittande skydd som inte riskerar att glida är att föredra eftersom det kan hända att hästen trampar om olyckligt vid en krängning som du inte kan rå för (du har ju medtrafikanter även om du själv kör försiktigt) och skadar sej. Vad som är värst vet jag inte, att sparka åt glidande skydd eller trampa rejält.

Mina fullblod har i alla fall aldrig reagerat mot att ha skydd men däremot har det som sagt varit svårt att hitta bra enkla som sitter.

Förstår inte varför diskussionen blir så infekterad i tonen:confused:

Hur transporterar ni era hästar?
- I en transport, boggivagn oftast. Hon har lindor och boots eftersom hon bara har sönder transportskydd.
Med eller utan mellanvägg?
- Mellanvägg med gumminederdel
lös eller uppbunden?
- Uppbunden
långa eller korta bommar?
- kort
täcke eller utan?
- Efter väder, men aldrig med ett tjockare än fleece eftersom hon stressar väldigt och blir varm.
smalt eller brett?
- Jag har ju korta bommar, så det blir ju smalt.

Ja det finns de som har dåligt säkerhetstänkande, men de flesta har skydd på- iallafall på skodda hästar.

Jag har inte sett EN enda tävlingsmänniska som inte har på ngn form av skydd vid färd. De som färdas långa sträckor kanske tänker annorlunda(i lastbil)

Man gör hästen en tjänst att lära den som ung att kunna ha skydd på- utan att sprattla nämnvärt.
Det har man även nytta av om hästen skadar sina bakben o behöver bandage. Sen gäller det att sätta på skydd/ bandage så att man inte hämmar rörelsen allt för mkt.

Så då tycker du att jag har dåligt säkerhetstänkande, när jag slutade med transportskydd på min häst. Han trampar runt som attan i transporten när han har skydden på sig (står still i stallgången, men inte i transporten) men när jag transporterade honom utan (hade lånat ut dem och hade glömt att jag själv skulle iväg på clinic) då stod han still. Sen dess har jag kört honom utan, känns säkrare att han står still i transporten.

Det mesta beror på illa sittande bakskydd.
Prova riktiga väl sittande skydd fram o boots strykkappor bak- om den brukar ha så vid ridning.

Det mesta beror på illa sittande bakskydd.
Prova riktiga väl sittande skydd fram o boots strykkappor bak- om den brukar ha så vid ridning.

Har inga skydd vid ridning då han inte behöver det.

Har testat transportskydd - funkar inte
Har testat neoprenskydd - funkar inte
Har testat att linda och ha boots - funkar inte.

Han står still utan grejer på benen, men trampar runt med grejer på benen. Så enligt mig är det helt klart säkrast att transportera just denna häst utan skydd.

Min häst åker alltid i lädergrimma, lös el med elastiskt transportgrimmskaft med panikhake, fastsatt på väggen framför frambommen. Alltid transporskydd, täcke/n när det behövs, svansskydd då hon tenderar till att skrubba svansen. Hon åker brett men med mellanvägg. Ingen bom bak, då vi väntar på att få nya 3/4 & 1/4 bommarna levererade. Vill inte åka smalt, då transporten är lite äldre (-89) och inte lika bred som dagens nya. Hö-nät för att ha något att göra. Lättlastad då vi åker mkt själv.

Skydd vid ridning har man ju för att förebygga.

Jag hade en häst som jag trodde inte behövde skydd. Han slog på sig bak emellanåt först, och hade skydd då vid ridning. Sen tyckte jag inte det behövdes:cool: och använde inte, delvis pga att han lätt fick skav av skydd.

Men märkte sen att han blev svårare i särskilt ena varvet, och när jag sen såg en annan person rida honom upptäckte jag att han pga sin stora självbevarelsedrift hade börjat parera bak för att INTE slå på och fick svårt att arbeta rakt:crazy:

Med skydd med fårskinn (långt innan detta blev mode:angel: hemtillverkade) så kunde han slappna av och arbeta rätt igen.

Så det där med att behöva eller ej är inte så enkelt lärde jag mej då...(fast rider man rakt fram i skogen är det ju antagligen inget problem)

Lite OT, men ändå med koppling till ämnet eftersom en häst som är van vid skydd vid ridning självklart accepterar lättare vid transport.

Tror skydden kan kännas irriterande, prova med fårskinn tex.

Min häst åker 3/4 brett i sin extra breda boggi. Har transportskydd på sig på alla 4 och fleecetäcke på om det inte är mitt i sommaren. Lädergrimma och sitter fast i två transportgrimskaft.
Hon har också öronproppar i form av bomull för att slippa dånet i släpet/trafikljud, och för att de ska sitta kvar har hon en s.k. hoppluva.

11756776.jpg

11756777.jpg

DSCN3860.jpg

OK!
Men menar du att den blir störd även av bara skydd på fram?

Japp.

Vet inte om det är något som hänt i hans liv innan han kom till mig (då var han 15 och det är lite över fem år sedan).

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama