Hur transportera häst?

Sv: Hur transportera häst?

Hästen måste ju ha en bogbom att ta stöd mot, annars kan den ju knäcka nacken. Ume är väl de enda som har baklängestransport som jag känner till...

Hur transporterar ni era hästar? Med eller utan mellanvägg? lös eller uppbunden? långa eller korta bommar? täcke eller utan? smalt eller brett?

Med mellan vägg till båda. Trailern är 175 bred och med mjuk mellanvägg så dom får gott om plats. Båda är uppbundna. Har korta bommar bak och fram med mellanväggen. Alltid täcke, vad för sort beror på vädret.
Dom står ju smalt eftersom mellanväggen är isatt, men rätt brett kan dom stå ändå för att mellanväggen är mjuk.
Har alltid transport skydd, lädergrimma och ibland boots under är när min åker. Svanskydd ibland, bakbommen tar ju emot så dom kan inte klia mot baklämmen iaf.

Senast ändrad:

ja, självklart. Tillfället jag pratade om var ett extremt undantag på inrådan av vet, för att kunna fortsätta färden hemåt efter olyckan. Vad jag menar är: spelar det egentligen någon roll för hästs och förares säkerhet och bilens balans m.m? Är det egentligen inte konstigt att inte fler transporter har baklängesvariant då hästarna föredrar det?

märker att alla har sina hästar fastbundna.... det har inte jag. Min står lös i transporten pga en olycka då han gick över bommen för ett par år sedan. Han tycker det är läbbigt nog att åka transport utan att dessutom behöva sitta fast med huvudet. Olyckan som hände var att han gick över bommen i fram och blev liggande med huvudet o halsen i en väldigt läbbig vinkel för att han satt fast i väggen fram och hamnade med huvudet mot lemmen och baken mot framrutan efter att han gått över bommen.
Det var dock ngn som skrev något om att sätta fast i grimman + halsrem för att inte kunna gå över. Kan du utveckla det?
Han åker iaf mycket mer avslappnat om han står lös.... funkar fint!

Åker den alltså ej uppbunden, fast med frambom i trailern fortfarande? :confused: låter livsfarligt. vad gör du om hästen får huvudet under bomen och får för sig att pressa sig ut genom framdörren? (har hänt åtskilliga). eller försöker vända sig om? eller återigen hoppar över frambommen?

KL

Min åker enhästars boogie, dvs utan mellanvägg, alternativt vanlig trailer utan mellanvägg med helbom. binder med två grimskaft i varsin sida av grimman.
har höga transport skydd fram och endast lindad med paddar bak, då han blir stressad av höga transportskydd bak och jag inte vågar riskera sån onödig stress då jag haft lastproblem med hästen tidigare och det nu verkar ha börjat stabilisera sig.

täckar inte om han inte är svettig och vi ska åka långt i kyla. försöker undvika extra olycks potentiella problem som kan bidra till att lastproblem uppstår.

Senast ändrad:

Åker den alltså ej uppbunden, fast med frambom i trailern fortfarande? :confused: låter livsfarligt. vad gör du om hästen får huvudet under bomen och får för sig att pressa sig ut genom framdörren? (har hänt åtskilliga). eller försöker vända sig om? eller återigen hoppar över frambommen?

Han är såpass liten att han kan röra sig både framåt o bakåt ngt steg och kommer på det viset lätt loss om han "kollar" under bommen. Men du har kanske helt rätt. Det är bara det att han är lugn o sansad i transporten så länge han inte är fastbunden. Fast det kanske är dags att träna på det. Har dock haft en tränare som kört honom ett antal gånger till o från sig och hon har tyckt att det är bättre att han står lugn lös... men det kan ju hända att jag borde ifrågasätta det mer. Att binda i var sida av grimman låter ju vettigt... o sen då? Ut på långsidorna i fästen istället för frammåt eller? Så länge hästen står fastbunden "frammåt" så att säga så går han ju lika lätt över bommen som lös??
Hur o varför gör ni andra som kör dem lösa som ni gör??

Han är såpass liten att han kan röra sig både framåt o bakåt ngt steg och kommer på det viset lätt loss om han "kollar" under bommen. Men du har kanske helt rätt. Det är bara det att han är lugn o sansad i transporten så länge han inte är fastbunden. Fast det kanske är dags att träna på det. Har dock haft en tränare som kört honom ett antal gånger till o från sig och hon har tyckt att det är bättre att han står lugn lös... men det kan ju hända att jag borde ifrågasätta det mer. Att binda i var sida av grimman låter ju vettigt... o sen då? Ut på långsidorna i fästen istället för frammåt eller? Så länge hästen står fastbunden "frammåt" så att säga så går han ju lika lätt över bommen som lös??
Hur o varför gör ni andra som kör dem lösa som ni gör??

Låter riskfyllt i mina öron, som sagt, det har hänt att de kommer ut via framdörren med lite otur, eller vänt osv..... skulle palla upp med halmbalar eller ngt fram istället, om den är så liten.......

binder som sagt i varsin sida av grimman, och sen ut på långsidorna i fästen. viktigt att man inte låser för kort, så den fortfarande kan svänga och röra på huvud och hals. testa de elastiska uppbindningarna på en häst som tycker det är otäckt att sitta fast - är KANON!

Hur transporterar ni era hästar? Med eller utan mellanvägg? lös eller uppbunden? långa eller korta bommar? täcke eller utan? smalt eller brett?

Med mellanväggen placerad snett (dvs brett). Självklart uppbunden (grimskaftet fäst med säkerhetsknut i en ögla på främre väggen, ca 50 cm över golvet) Långa bommar (eftersom de åker brett). Täcke vid behov, men oftast utan. Höga transportskydd bak på en av dem (han nöter sönder hasen mot den bockade kanten på sparkplåten annars), men övriga åker helt utan.

Är det så att en häst balanserar bättre om den kan stå lite snett, i 45grader? Då kan det ju va bättre att ta bort mellan väggen så han kan parera bättre med benen än om jag har honom på ena sidan av väggen.

Jag tycker egentligen att det bästa är att ha mellanväggen uppställd mot väggen (ordentligt fastsatt) så att hästen kan välja att stå brett/snett över transporten med bakbenen men ändå kunna stödja sig mot mellanväggen fram.
Alt nr två är att korta sin ena bakbom och länga sin andra så att hästen kan stå bredare bak och lättare trampa om.

min lille bebis har lädergrimma, han står uppbunden ganska kort.
med transportgrimmskaft och panikhake. Sedan låga fodrade
transportskydd. Mellan väggen har jag i, så han såtr smalt. Sedan hingstgaller.
och en kort bom.
Han trivs bäst när han åker smalt.
har ej täcke på honom.

/ Mliisan

* Med mellanvägg
* Uppbunden med transportgrimskaft (elastiskt) med panikhake
* Sommartid oftast otäckad (beror på väder), vintertid täckad
* Inga transportskydd för då trampar/stampar han - utan står han blickstilla.

Har alltid ett hönät fram så att han kan mumsa så mycket han vill (och han brukar mumsa mycket).

Mellanvägg i brett läge.
Uppbunden med två grimskaft, varav ett med panikhake.
Lilla luckan nere (annars blir hästen irriterad).
Transportskydd och täcke vid behov.
Alltid hönät.

*kl*

Har funderat på detta med att transportera utan mellanvägg... Hittills har jag alltid kört med mellanväggen på alla hästar, men när jag skulle hämta hem en 1-åring som aldrig transporterats tog vi ur väggen för att allt skulle gå enkelt och smidigt med lastningen. Och det var inga problem. Enda problemet var att vi inte hade någon helbom bak vilket inte kändes OK, men resan gick bra som tur var.

Funderar nu på att helt sonika kasta ut mellanväggen för gott och skaffa helbom bak. Hästen kan ställa sig snett, har gott om plats att trampa om och kan åka hur brett dem vill. Jag kör alltid väldigt försiktigt, men frågan är om hästen ändå behöver mellanväggen för att stödja sig eller om det går lika bra ändå? Känns liksom lite onaturligt att kila fast hästen mellan två väggar så att den knappt kan röra sig, speciellt hästar som inte är så pigga på att gå på i första taget...

Enligt den info jag har (se ovan) så använder de INTE mellanväggen att stödja sig mot. De jag har transporterat utan mellanvägg har åkt bättre utan än med. Vissa har inte ens gått på med mellanvägg utan krävt att få utrymme att balasera.

min häst åker brett med en mellanvägg och en 3/4 bakbom.
korta transportskydd, lädergrimma, grimskaft fastsatt i väggen där fram, och om vi åker när de är mycket trafik ute så får han ha ett litet hönät att pyssla med.

- Med mellanvägg (för att inte kunna trampa runt m.m)
- Uppbunden
- Korta bommar
- Lindad eller transportskydd, har dock varit med om att lindorna trampats ner så har på senare tid tyckt att transportskydd känns säkrare av den anledningen
- Bara täcke om det behövs
- En häst - vänster sida (såg att någon skrivit det, jag gör likadant)
- Ingen mat för att undvika åksjuka
- Transporterar korta bitar

Vi har enhästarstransport så pollen står brett och det gillar han mkt bättre än att stå trångt. Sedan har han täcke efter väder, ALLTID transportskydd, lädergrimma och "svanspuff".
Såklart är han uppbunden och har säkerhetslina.
Hö har han nästan jämt, mängd efter hur långt vi åker.

När man lastar så ska man ju som tidigare har skrivit, lasta på vänster sida. Men om man då tar bort mellanväggen så kan ju hästen lägga tyngd på höger sida i transporten. Då är den ju på fel sida ändå.. och vipp risken blir större?
Men man kan ju iofs binda på vänster sida...

Enligt den info jag har (se ovan) så använder de INTE mellanväggen att stödja sig mot. De jag har transporterat utan mellanvägg har åkt bättre utan än med. Vissa har inte ens gått på med mellanvägg utan krävt att få utrymme att balasera.

Min häst är lite tveksam till och gå in om mellanväggen står rakt, han undrar nog hur i hela fridens han ska få plats där.. så när jag lastar får jag alltid flytta bort väggen och när han är på plats flytta tillbaka den så jag kan sätta fast bommarna.

Kan inte hitta den sidan där jag läste om att hästar vill stå i 45grader för att balansera bäst. Tror det var på någon hemsida från ett transport företag.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama