Hur transportera häst?

Sv: Hur transportera häst?

De blir inte. De är. Ja men det är vår uppgift att träna dem i att lita på att vi inte utsätter dem för faror.
Jag tror inte du läser eller så förstår du inte. Det är fysiskt omöjligt att ha mellanväggen i när man har ett stort djur. Det funkar inte. Det är för trångt. Det går inte att tvinga hästen att stå med en framhov på den andra. Det är inte görligt.
Det beror helt o hållet på vilken typ av transport som du har. Förmodar att det är en enhästars:confused:
Om du menar en högdräktig märr- så får den ej ens transporteras i det läget om det inte är akut.

eller menar du att din häst är 160 cm bred?

Då MÅSTE man riva ut mellanvägen. Kör man med föl så anser jag att man BÖR riva ut mellanväggen, det är ingen bra idé att köra med mellanvägg, sto och löst föl.
att man inte har vägg när man kör sto o föl är en helt annan femma.

Vi kan träna bort mycket, men hästar ÄR klaustrofobiska.

Jag pratar om tvåhästars, normala transporter. Har du en stor märr behöver den inte vara särskilt dräktig för att inte få plats. Jag vet, vi har provat.

Prova att lasta en rejäl tinker t ex, det är inget man gör med mellanvägg på plats.

Enligt din teori är det ju betydligt värre med två hästar utan mellanvägg, det är ju betydligt mer vikt som förflyttas, och dessutom inte bara i sidled, utan även i längsled (även om fölet inte är särskilt tungt känns det i ett enkelaxlat släp)

Men jag menar inte att mellanväggen SKA stå på mitten, utan att man gör så att den får lagom med plats.
De blir då inte klaustrofobiska utan vidare.

en fölmärr är ofta van att stå i en trång seminspilta.

Mig veterligen så rör sig inte seminspiltor, så det är en stor skillnad mellan dem och en hästtrailer...

Har haft en häst, inte ett dugg klaustrofobiskt lagd, som inte klarade att åka med mellanväggen på plats. Sålänge vägen var spikrak var det inga problem, men direkt det svängde lite litegrann så började h*n klättra på väggarna (bokstavligt talat, jag såg det själv på monitor jag lånat för att se varför h*n betedde sig så dumt i transporten. Efter det kör jag ALLA mina hästar med mellanväggen snett.

Levande last kan inte säkras, det är vad jag fått lära mig, och därför ska fordon med levande last framföras efter de förutsättningarna. Bommar o mellanvägg kan INTE räknas som lastsäkring, då hästen utan större problem kan ta sig över dem. Tror dock att det för några år sedan kom en "godkänd" sele för "säkring" av hästar, ett slags bälte som satt fast i skenor i sidorna på släpet, med remmar både över och under hästen, så att den hindrades från att resa sig/lägga sig under färd...

åååå jag blir helt förvirrad! vet inte hur jag ska göra!:confused: bort med väggen eller ha den på sniskan.
Har en nordis, han får plats när väggen är rak och det funkar, ingen panik eller något. Men jag tycker han ska få mer utrymme...

Jag föredrar att ha den på sniskan, under förutsättning att man har ordentliga fästanordningar för väggen så den verkligen står still åt sidan och inte rör sig/stressar hästen. Mina hästar har stått lugnare så än helt utan vägg, dessutom så "styr" jag upp viktfördelningen lite mer i släpet, då hästen måste stå på ena sidan framtill (mindre risk för svaj/obalans i släpet)

En häst balanserar sig med benen och halsen, inte genom att ta stöd mot väggar.

Hästar som har hela bredden att balansera på utnyttjar denna och står bättre än den som har mellanvägg i. Det behövs inte mycket sökande för att få fakta i hur hästar hanterar sin kropp, det är bara att göra ett experiment med fyra stödpunkter (ben) och se hur man lättast får den att stå stadigt...

:bow::bow::bow::bow:
Kunde inte ha skrivit bättre själv. Håller med dig helt.

MVH Russin8

Min pappa jobbade många år som transportör av hästar över hela europa. Jag anser att han och hans kollegor nog vet vad dom pratar om när dom säger att hästen ska åka så brett som möjligt.

När hästarna själv får välja hur dom står i ett släp så ställer dom sig bakofram och på snedden, alltid!
Har kört hästar löst av olika anledningar, och dom har alltid ställt sig så.

Så jag förespåkar att man ska ta bort mellanväggen när man kör en häst, för att den ska kunna balansera sig.

Sen finns det givetvis undantag, hadde ett russ som inte gick att köra brett för då levde han rövare fullständigt, men stod hyffsat stilla med mellanvägg...

MVH Russin8

Hur transporterar ni era hästar? Med eller utan mellanvägg? lös eller uppbunden? långa eller korta bommar? täcke eller utan? smalt eller brett?[/QUO

när vi kör chevalier, som vi även lasttränat.
Har vi mellanvägg. och självklart bunden då han annars hade fått mer panik. Men det är med panikhake. Täcke beror helt på årstid och om det varit träning/tävling. Vi brukar oftast linda, och inga skydd. fläta svansen med, o även där ett skydd, när ja hittar det =P

Hästen: täcke p- efter väderlek då, svansskydd och transportskydd, lädergrimma
Transporten: rätt så mycket spån, vanligt transportgrimskaft med panikhake, hönät, mellanvägg med gummimatta. Åker med väggen vanligt, men hon kan ändå stå "brett" när mellan väggen är mjuk.

men jag utgår från att en hästägare som har en riktigt stro häst- gör vad den kan för att få transporten lagom till sin häst. Att man flyttar mellanväggen så att den har större än 50% framtill o sen resten av väggen på sniskan. lång/ kort bom bak.

Sen kan du inte säga att sto med föl är 2 hästar:confused:
det är ju för att de ska ha kontakt med varandra o fölungen ska kunna dia vb. -allt för att inte utlösa stress.
Detta exempel särskiljer sig dock från annan transportering.

ni som anser att bommar inte har ngn säkerhetsaspekt eller bidrar till starkare konstruktion- bör ta kontakt med släpvagnstillverkarna o höra varför man utrustar vagnarna som man gör idag.

titta på en omkullvält trailer så får ni se ett krossat ägg:eek:

Men va? Var kom nu diskussionen om bommar in i bilden? Har inte ens sett att bommarna diskuterats. Vi har dörrar på ett av släpen och det fungerar utmärkt för att stabilisera konstruktionen. Jag skulle aldrig få för mig att lasta utan bom eller dörrar bak. Av säkerhetsskäl bl a.

Sto med föl är två djurenheter och räknas som två djur, två hästar. Men inte i full hästvikt så klart.

Det börjar bli tjatigt, men ingen av de hästar jag har kört utan mellanvägg hade klarat att få plats med mellanväggen åt sidan. Jag hävdar att mellanväggen inte gör något för stabiliten i släpkonstruktionen.

Vad har du för ras?
Shire eller Zebra:rofl: - din avatar:rofl:

sen är föl föl.
De FÅR åka lösa. det har med vikt att göra oxå.

Om dina hästar är svårlastade- kan det bero på att de tycker att det är jobbigt att behöva balansera upp sig så mkt- stressfaktor.

mina lastar sig själva o står sen som ljus- med mellanvägg på halvsnisken.

Senast ändrad:

*kl*
Jag har mellanvägg på min transport och den är i sitt normala läge när vi kör. Ibland är den förd åt sidan vid lastning, men det funkar inte alltid (kör ibland två hästar). Inga problem med hästar som vill stå brett trots mellanvägg då den består av en metallram och mjuk gummivägg. Hästen kan bredda sig trots stängd mellanvägg.

min kille åker med mellanväggen lite åt sidan, och han är uppbunden i vanligt transportgrimskaft som är fäst i ringen ovanför fönstret...

han har alltid höga transportskydd och en svans tunnel... täcke eller inte beror på temperaturen ute...

Axel, jag vet inte riktigt vad du pysslar med nu.

Vad är det du argumenterar? Om det är relevant har vi fullblod och halvblod. Och hästarna jag har haft som är för stora för mellanvägg har samtliga varit halvblod.

Jag har bara självlastande hästar, jag sänder in dem. Vet inte var du har fått det ifrån att de skulle vara svårlastade?

Argumentera gärna, men kan vi inte hålla oss till diskussionens ursprung och inte ge hän åt sandlådenivå?

Jag tog väl misste.:o

trodde att du hade skrivit att dina hästar var oroliga o därav körde utan mellanvägg.:confused:
Ska läsa bättre!

Jag rev ut mellanväggen från början för att en resvan häst helt plötsligt vägrade gå in. Efter 1 år med åkande en gång i veckan, minst. Självlastande, men vägrade plötsligt.

Köpte helbom och provade utan mellanvägg, då kom min vanliga lättlastade häst tillbaka i sin forna form.

Sedan dess har jag insett att det finns fler än ett sätt som är rätt.

Med tidigare häst och släp; utan mellanvägg och med helbom bak. Inga täcken (om det inte var kallt och han var svettig), skydd eller annat mer än grimma och självklart uppbunden.

Numera har vi ett mycket rymligt släp och mjuk mellanvägg, alla utom stora tjocka dräktiga tanten har åkt med mellanvägg i. Vi har dörrar bak istället för bommar.
Jaha..
Det var förr du åkte utan mellanvägg- pga släpet mao.

Nä, p g a HÄSTEN.

Jag körde utan mellanvägg så sent som i våras, då en av hästarna vi levererade krävde det.

Vad är det du är ute efter?

Försöker bara att förstå vad du skriver o där du inte ändrar dig.
Numera har vi ett mycket rymligt släp och mjuk mellanvägg, alla utom stora tjocka dräktiga tanten har åkt med mellanvägg i.
Det blev skillnad med ett nytt rymligt släp.

Eftersom du är en moderator- pondus.- är det beklagligt att du hävdar att hästar ska resa utan mellanvägg o utan transportskydd!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama