Hur tränar ni montéryttare för att få styrkan...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

som krävs för att kunna genomföra ett lopp utan att störa hästen?

Jag var i dag och såg på några minst sagt varierade montéprestationer.

Hur resonerar ni när det gäller ryttarens fysik och teknik?
Hur viktigt är det att själv vara i topptrim, så att man orkar?

Sv: Hur tränar ni montéryttare för att få styrkan...

Det är jätteviktigt. För min egen del, som ridit mycket galopp innan, känns det bättre att ha lite kortare läder (inte riktigt lika korta som jockeysarna dock), ha tyglarna i galoppfattning så man bara lägger ner dem på varsin sida om mankammen vilket innebär att hästen slipper bli störd i munnen, och stå upp i jockeyställning med ben och rygg (dock längre läder som sagt) vilket innebär ett ordentligt knäslut och rak ryggrad.
Tror enda sättet att träna upp sig är att just träna, bli följsam med hela kroppen, trav är ju en ganska stötig gångart men är man avslappnad och följsam och låter hästen göra merparten av jobbet är det inte sådär jättejobbigt att rida. Jag rider heller en riktigt het häst än en lat, för den latare är svårare att hålla igång och kräver styrka att framförallt finishrida som jag inte har (hade aldrig när jag red på galoppen heller :smirk: ).

Rikkan skrev:

Läste el hörde att ngn sagt att dom svenska monteryttarna är slut innan halva loppet sen har dom fullt sjå att bara hålla sig kvar på hästen. Så det blir inga vidare taktiska och vinnande styrningar.

Jag såg en med sadeln på sniskan och orytmisk lättridning redan innan loppet hade startat... . Så såg jag en som föll framåt och då kom galoppen som ett brev på posten, upprepade gånger.
Men dom som var 1:a & 2:a var inte så pjåkiga.

Vad jag märkte var att hästarna med hög käk lyckades sämst.

Hur funkar det med käk?
Innebär det att hästen får en extra stumhet i ryggen ifall den inte har den styrkan som krävs för att bära?

Jag tackar för ditt svar och hoppas att det kan bidra med tips till dom som är intresserade av detta.
Cambrie skrev:
Tror enda sättet att träna upp sig är att just träna, bli följsam med hela kroppen,
Menar du då att man även ska träna sin kropp, inte bara uppsuttet, också?
Hur tränar du?

Jag rider totalt motsatt förutom med händerna då, låga händer, långa läder, rider lätt helt utan knäslut. Så funkar bäst för mig då jag upplever att en del hästar blir störda av ryttarens ben.
Orken har jag till ett normalt lopp men jag är inte säker på att jag skulle orka 2640 m (än så länge).

Själv kör jag på grundkondition och tränar inget, inte heller monté då (förutom kursen) eftersom jag inte tycker de ska ridas i den farten för ofta.

Anledningen till att jag rider så är iofs att jag hade en kanonbra ponny som Tvärnitade så fort han kände benen, men det har visat sig effektivt så jag har ingen anledning att lära om. :D Hästarna fattar att när jag har benslutet är det samlat arbete som gäller och när jag släpper benen får de springa. :p

/// ghost

tycker att de är jätte viktigt att ryttaren har bra kondition och är stark! annars ser man resultat som ryttare som hänger i tyglarna eftersom de själva är så trötta, då stör man även hästen som kanske blir vinglig.

jag springer nästan varje dag (inte nu på vintern då de e kallt) simmar, styrketränar (ytters sällan men de händer) och sedan har jag kört häst sedan jag var 8 så jag har lite armmuskler:) men fr a tränar jag benen och konditionen så att jag orkar rida 2140 utan att bli dödstrött:)

jari skrev:
Läste el hörde att ngn sagt att dom svenska monteryttarna är slut innan halva loppet sen har dom fullt sjå att bara hålla sig kvar på hästen. Så det blir inga vidare taktiska och vinnande styrningar.

Jo vi fick en skopa av Herr.Fröden under monté mötet i måndags som ansåg att vi hade usel kondition och dom flesta var slut när den kritiska sträckan kom, 600 innan mål.. och visst, många är det men jag anser mig ha bra styrka/kondition och balans.. så lite sur blev man allt :angel: :D

Rikkan skrev:
Jag såg en med sadeln på sniskan och orytmisk lättridning redan innan loppet hade startat... . Så såg jag en som föll framåt och då kom galoppen som ett brev på posten, upprepade gånger.
Men dom som var 1:a & 2:a var inte så pjåkiga.

Vad jag märkte var att hästarna med hög käk lyckades sämst.

Hur funkar det med käk?
Innebär det att hästen får en extra stumhet i ryggen ifall den inte har den styrkan som krävs för att bära?

Hög eller "låg" käk är från häst till häst.. Men för det mesta behövs extra hög käk att vila i då belastingen på bogen och fronten är maximal i montén...

Rikkan skrev:

För att lyckas måste du ha "MINST LIKA SÅ BRA KONDTION, STYRKA OCH BALANS SOM DIN HÄST" du måste kunna "rida" sista biten utan att störa hästen eller känna att du "inte orkar"... Tänk själv hur det skulle kännas sista biten i en tävling om du själv skulle springa.. Minsta gungning på ryggen kan störa, minsta hand rörelse...

Träna kondition, springa eller dyl. Styrka, vikter-gym, balans finns olika övningar.. Kommer att komma en video med olika tips från STC...

Montéryttare skrev:
Jo vi fick en skopa av Herr.Fröden under monté mötet i måndags som ansåg att vi hade usel kondition och dom flesta var slut när den kritiska sträckan kom, 600 innan mål.. och visst, många är det men jag anser mig ha bra styrka/kondition och balans.. så lite sur blev man allt :angel: :D

Om jag ngn gång kommer att starta i Montelopp, skall jag kräva ett Konditionstest papper före av ryttaren :idea: :D

Inte bara konditions test, iutan även IQ och Empati, test i hästkännedom, psykologi, strategi, drulletest och gärna lögndetektor...*skratt* ;)

Tänk om det var så i alla lopp, att kuskarna och ryttarna testades för att kolla den mentala och fysiska balansen så att dom under inga omständigheter stör hästen eller försämras dess chanser.
Hur många kuskar skulle vi då ha kvar?

många är det men jag anser mig ha bra styrka/kondition och balans.. så lite sur blev man allt
Du behöver väl inte ta det personligt om det inte stämmer in på dig? Se det konstruktivt, alla kan nog bli bättre?

Montéryttare skrev:
Men för det mesta behövs extra hög käk att vila i då belastingen på bogen och fronten är maximal i montén...
Och när då hästen inte längre orkar 'bära' sig genom ryggen och baken, vad är det då som händer?

Är det inte när tröttheten slår till som du får den maximala belastningen på framdelen?

Alltså, är det för många hästar som inte är tränade för sin uppgift, eller lämpade?

Rikkan skrev:
Du behöver väl inte ta det personligt om det inte stämmer in på dig? Se det konstruktivt, alla kan nog bli bättre?

Jag tror att alla som någon gång blivit lite matt över upploppet tar sig en funderare, jag tar för givet att man ska palla distansen om man rider. Själv har jag inget utrymme att konditionsträna på grund av att jag är så "duktig" på att styra upp min tid, men jag räknar med att montékursen ska ge mig bättre ork.

Men jag tycker inte heller att man ska rida för andra om man vet med sig att man inte pallar distansen...

Förresten , montéryttare, :idea: en sak jag tycker vi glömt att ta upp är andningsteknik!!! Jag tror att andningen är enda anledningen till att jag pallar distansen för rent logiskt borde jag inte klara den ännu. Efeter kursen kommer jag att vara i "toppform" så då är det synd att jag inte kan starta någon häst för att de har för lite pengar. :crazy:

/// ghost

jari skrev:
Om jag ngn gång kommer att starta i Montelopp, skall jag kräva ett Konditionstest papper före av ryttaren :idea: :D

Hahaaa.. Hur ska det se ut då.. Kanske att du låter ryttaren springa efter hästen några 1000 meter först eller?!!? :D

Rikkan skrev:

Njaaee, men du var inte med när han sa det va? Jag o MR har haft våra duster.. många tyckte att han inte var så vidare sympatisk utan mellan raderna sa: "era j**la lat arsel, nu ska ni få lära er vad träna är för något" heh heh heh... men han har en viss chargång och det är hans sätt :smirk: Men det är så sant att inte ta det personligt, men ska man lära ut något måste man kunna göra det på rätt sätt, lite mera pedagogiskt :D ;)

Rikkan skrev:
Och när då hästen inte längre orkar 'bära' sig genom ryggen och baken, vad är det då som händer?

Är det inte när tröttheten slår till som du får den maximala belastningen på framdelen?

Alltså, är det för många hästar som inte är tränade för sin uppgift, eller lämpade?

När vi hade fransmannen uppe på Wången så lärde han ut att vi svenskar har för LÅG käk på monté hästarna, att högre hjälper dom att hålla travet.. Det var vad han, vars far startade montén i frankrike för 50år sen sade ;) Själv agör jag från häst till häst :d och VISST finns det fööör många både hästar o ryttare som inte är tränade att klara ett helt monté lopp tragiskt nog.. men det kommer nog att bättras på ju mer tiden lider tror jag :idea:

ghost skrev:
Förresten , montéryttare, :idea: en sak jag tycker vi glömt att ta upp är andningsteknik!!! Jag tror att andningen är enda anledningen till att jag pallar distansen för rent logiskt borde jag inte klara den ännu. Efeter kursen kommer jag att vara i "toppform" så då är det synd att jag inte kan starta någon häst för att de har för lite pengar. :crazy:

/// ghost

ABSOLUT det har jag glömt juh, bra att du tog upp det ;) .. Man kan ha hur bra kondition som hellst, men spänner du dig och glömmer att andas är det total kört :o .. Kroppen behöver syre uder en sån hära maxprestation...

Alla gör så gott dom kan, vissa förstår inte bättre. ;)
Vissa är mer pedagogiska än andra, vissa är mer ödjuk, vissa mer arrogant.

Men visst bör alla ryttare kunna bli duktigare genom att medvetet träna sin egen kropp? Det tror jag, för det kan ju även människor som inte rider tävling....
*
Kan travkuskarnas livshållning och attityder till sin egen kropp och hälsa smitta av sig för mycket till montéryttarna?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 887
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 620
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka