Hur tränar ni montéryttare för att få styrkan...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur tränar ni montéryttare för att få styrkan...

vi svenskar har för LÅG käk på monté hästarna, att högre hjälper dom att hålla travet.
Men gäller det då även kallblod, som har mindre rörlighet i sitt bäcken och därav en lite annan typ av rörelse, undrar jag.
Loppet som jag såg var ett kallblodslopp.
Så hans 50 åriga erfarenhter vet jag inte om jag kan tro på helt när det gäller en anna ras. Men det skulle va kul att få veta mer, genom att dom som har erfarenhter delar med sig av sin kunskap.

men det kommer nog att bättras på ju mer tiden lider tror jag
Det är nog enda chansen ifall monté ska överleva som sport i detta land, är jag rädd.

Senast ändrad av en moderator:

Montéryttare skrev:
När vi hade fransmannen uppe på Wången så lärde han ut att vi svenskar har för LÅG käk på monté hästarna, att högre hjälper dom att hålla travet.. Det var vad han, vars far startade montén i frankrike för 50år sen sade ;)

Har de inte ridit monté i Frankrike i mer än 50 år?

Montéryttare skrev:
Hahaaa.. Hur ska det se ut då.. Kanske att du låter ryttaren springa efter hästen några 1000 meter först eller?!!? :D

Släpryttare när jag värmer med vagn, och sen pulsmätning.... hur enkelt som helst! :D

ghost skrev:
Jag tror att alla som någon gång blivit lite matt över upploppet tar sig en funderare, jag tar för givet att man ska palla distansen om man rider. Själv har jag inget utrymme att konditionsträna på grund av att jag är så "duktig" på att styra upp min tid, men jag räknar med att montékursen ska ge mig bättre ork.

Men jag tycker inte heller att man ska rida för andra om man vet med sig att man inte pallar distansen...

Förresten , montéryttare, :idea: en sak jag tycker vi glömt att ta upp är andningsteknik!!! Jag tror att andningen är enda anledningen till att jag pallar distansen för rent logiskt borde jag inte klara den ännu. Efeter kursen kommer jag att vara i "toppform" så då är det synd att jag inte kan starta någon häst för att de har för lite pengar. :crazy:

/// ghost

Yoga kankse kan vara ngt :idea:

För att lära sig andas alltså!

Eller rida monté på shettis, den som gjort det har MYCKET gratis... :banana:

Fast då tar det ju ett par år innan de kommer ut och konkurrerar med oss.

Hmm, jag håller på att DÖ om jag ska springa 100 m, men i dag hade jag lätt klarat ett varv till och finish. Det tar sig...

/// ghost

Ja, det tror jag, men ifall du tränar Ashtanga Yoga så får du både styrka, smidgihet och andning på en och samma gång.
Kolla min länk ifall du vill veta mer...

Rikkan skrev:
Men gäller det då även kallblod, som har mindre rörlighet i sitt bäcken och därav en lite annan typ av rörelse, undrar jag.
Loppet som jag såg var ett kallblodslopp.
Så hans 50 åriga erfarenhter vet jag inte om jag kan tro på helt när det gäller en anna ras. Men det skulle va kul att få veta mer, genom att dom som har erfarenhter delar med sig av sin kunskap.

Det är nog enda chansen ifall monté ska överleva som sport i detta land, är jag rädd.

Jag kan tyvärr inte utala mig om kallblod och monte :confused: har inte testat.. men tycker det skulle var grymt skojj! :D Än så länga tror jag inte fransmännen ridit monté på kallblod eller!?!?! jag har faktiskt ingen aning...

Jag tror att montén kommer att överleva, och tillomed växa! Kari L. skrev om att slopa monté kval... det tror jag kan vara vettigt, för att få dom STORA tränarna att släppa till!

Mer kunskap kommer nog under Elitlopps-helgen då vi ska se till att dra nytta av dom franska ryttarna som kan hjälpa oss med nya infallsviklar :banana: :bump:

solros skrev:
Har de inte ridit monté i Frankrike i mer än 50 år?

Nu gör du mig osäker... Men det var för 50år sen som det startades upp under mera ordnade former enligt vad jag har läst :D och minns :o :D

jari skrev:
Släpryttare när jag värmer med vagn, och sen pulsmätning.... hur enkelt som helst! :D

Jag är på, hahahaaaa.. Finns inget jag tvekar för! Allt är en utmaning i mina ögon :d har tillomed (med livet som insats nästan) ridit in "Fly" som står på vila för knäna... Wooow vilken laddad häst att rida.. Det var dagens motion :D :rofl: :banana:

Montéryttare skrev:
Nu gör du mig osäker... Men det var för 50år sen som det startades upp under mera ordnade former enligt vad jag har läst :D och minns :o :D

Prix du Président de la République har ridits sedan 1924 och Prix de Cornulier sedan 1931… Du får nog läsa på montéhistorien lite… ;)

Det finns de som inte anser att travsport i Frankrike anordnas under ordnade former idag… :D Självklart sker en utveckling av sporten löpande, både i Frankrike och i Sverige, men att säga att montésporten startades för 50 år sedan är fel. Det är nog snarare över 100 år sedan den började anordnas under vad som kan kallas för ordnade förhållanden...

solros skrev:
Prix du Président de la République har ridits sedan 1924 och Prix de Cornulier sedan 1931… Du får nog läsa på montéhistorien lite… ;)

Det finns de som inte anser att travsport i Frankrike anordnas under ordnade former idag… :D Självklart sker en utveckling av sporten löpande, både i Frankrike och i Sverige, men att säga att montésporten startades för 50 år sedan är fel. Det är nog snarare över 100 år sedan den började anordnas under vad som kan kallas för ordnade förhållanden...

Okej, vi klargör 1, jag hade IG i historia hhahahaaaa.. Det var Jaques Riaud som ansvarar för montéutbildningen på Grosbois, som sade att det startades upp då :D men jag tycker att du låter som ett säkert kort att lita på... han juh tillomed årtalen :bow:

Undra hur fort eller hur sakta det reds på 20-30-talet!?! :idea:

Jag tycker det är jätteviktigt med konditionen hos båda parter. Jag själv brukar öva upp benmusklerna när vi rider i lag genom att ligga i rygg på någon och stå i fältsits, min kondition är inte att skryta med då jag är väldigt klen och liten.. Men det jobbar vi på! Och jag tävlar inte än som sagt så världens brådska är det inte.

Det tycker jag inte, banorna var mycket tyngre, dosering saknades och på den tiden var nivåskillnaden på Vincennes rejäl... :devil: :eek:

Tider är ointressanta... Det är vem som vinner häst mot häst som är intressant och de som vunnit har ju bevisligen just vunnit. Vissa år är konkurrensen hårdade, vissa år enklare...

Rent hypotetiskt kan man fråga vem som hade vunnit om man ställt Fandango, Bellino II och Jag du Bellouet mot varandra... Tre fantastiska hästar ur olika tider. Svaret kan bara bli spekulationer och jag låter helst bli. Jag nöjer mig med att konstatera att de är/var stora stjärnor. :bow: Var och en i sin tid.

solros skrev:
Det tycker jag inte, banorna var mycket tyngre, dosering saknades och på den tiden var nivåskillnaden på Vincennes rejäl... :devil: :eek:

Tider är ointressanta... Det är vem som vinner häst mot häst som är intressant och de som vunnit har ju bevisligen just vunnit. Vissa år är konkurrensen hårdade, vissa år enklare...

Rent hypotetiskt kan man fråga vem som hade vunnit om man ställt Fandango, Bellino II och Jag du Bellouet mot varandra... Tre fantastiska hästar ur olika tider. Svaret kan bara bli spekulationer och jag låter helst bli. Jag nöjer mig med att konstatera att de är/var stora stjärnor. :bow: Var och en i sin tid.

Jo absolut! Jag håller med... Men rätt häftigt att det utvecklats till att kunna gå 15-20sek snabbare.... Rätt häftigt! :D ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 887
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 620
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka