hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Y

Yamima

Jag har ett problem skulle villja lära mig att lasta och lasta ut min häst själv och inte behöva ha med mig en medhjälpar jämt, det är ju inte alltid nån har tid att följa med när man ska åka i väg och träna., och det är svårt att nog att passa in träningen på borta plan när man har små barn och en sambo som jobbar skift. Hästen är i sig inte spec. svår att lasta:angel: . Är lite oroligare för urlastning då han kan få bråttom ut ibland. Alla tips är välkomna:rofl:

Har satt av söndagen för första lasträningen. Vi säger att jag gör så
Vid lastningen: Jag går in med honom ska jag då sätta fast honom i transportgrimskaftet eller först stänga igen finkan? Eller jag jag försöka få honom att gå in själv redan från början, har tänkt att han ska kunna det sen. Ska jag även då sätta fast honom före jag stänger eller ska jag stänga först?


Vi säger att jag gör så här vi urlastningen: Jag börjar med att gå in till hästen och ta lös honom och sätter fast honom i longerlina, så långt allt bra? Vad gör jag av linan lägger den på hans rygg för att komma åt den när jag öppnat eller?
Sedan går jag ut och öppnar och tar lös bommen, ska jag då ta i linnan och backa ut honom ska jag stå vid sidan om honom eller ska jag gå fram och följa honom hela vägen?

Nu kanske ni tycker att jag verkar knäpp... Men jag har aldrig behövt lasta själv av den enkla anledningen att jag har inte haft körkort...

I vanliga fall brukar jag göra så här när jag lastar (för enkelhetens skull en lastning utan problem, i annat fall brukar jag ta linor bakom hästen när det absolut inte går utan och att hästen inte är rädd eller nervös inför transporten) jag går in före hästen och väntar med att sätta fast hästen i transportgrimskaftet tills dom har stängt vilket jag är noga med att medhjälparen inte stressar med så hela hästen står inne och inte blir stressad av att medhjälparen börjar stänga när hästen just lämnat rampen med sista hoven ( har sett allt för många som kastar sig på rampen så fort dom ser att hästen är på väg in). Ur lastning. Går in tar lös hästen sätter fast grimmskaftet och lägger det under bommen när det är klart öppnar medhjälparen lugnt finkar och tar lös bommen när det är klart ger jag hästen komando att backa ut. Det brukar funka bra sist fick hästen lätt panik hade en kompis som stod inne med honom eftersom jag ville öppna själv när det var första gången hon var med vid urlastning, hade tänkt ta emot hästen men han inte när han kom i full fart klarade sig dock utan skråma. Det var då jag kom fram till att jag ska lära mig att lasta och lasta ur själv så som sagt bra tips är välkomna. :idea:

Ni får ursäkta om det blev grötigt...:crazy: lite trött
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag har inte direkt tränat på att lasta själv, utan det har bara blivit så att jag kan göra det själv.

De första gångerna ja lastade honom m hjälp (som stod o avvaktade ifall han skulle gå bakåt eller krångla) så gick jag in m honom, spänner INTE fast honom utan ja låter honom stå kvar och går ut genom andra hästplatsen i transporten, han står till vänster o ja går ut på höger plats, tar sedan och stänger m bommen. Går sedan fram igen och knäpper fast honom och tar bort grimskaftet. Klart.

Vid urlastning så knäpper ja loss honom och knäpper på grimskaftet, lägger sedan över/runt de på halsen på honom, så att de hänger runt hans vänstra sida och över manen.
Går sedan ur och öppnar och tar ner luckan, väntar ca 15-20 sec så han får stå kvar och öppnar sedan bommen och ber honom kliva ut.
När han backar så är de bara att ta tag i grimskaftet på vägen ut.

Om han har extremt bråttom ut så kanske det är bättre om du tar en longerlina o låter den hänga under bommen så har du lättare att fånga upp honom när han kliver ut.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Pga lite lastningsproblem har jag testat mig fram till en metod som faktsikt råkar vara så käck att jag kan utföra lastningen själv :idea:

Pålastning:
Anta att hästen ska stå på vänster sida i transporten.
Tar en longerlina över bommen, drar ut delen med spännet så långt att jag kan knäppa fast pålle när han står bredvid lämmen. Han vill alltså kliva på lämmen där den är som högst... :crazy:
Andra änden på longerlinan löper ut på vänster sida av hästen, mellan häst och släp. Så tar jag tag i linan och sträcker den, lägger den runt rumpan precis ovanför hasen och håller med vänster hand.
Så kliver jag upp på lämmen till höger om hästen och drar lätt i linan. Vartefter som han kliver på sträcker jag linan och håller om rumpan och följer med upp.
När han så är inne håller jag om rumpan med linan medan jag stänger bommen. Sedan går jag fram på höger sida om mellanväggen, hela tiden med linan sträckt och kring rumpan. Längst in knäpper jag fast honom i transportgrimskaftet och tar loss linan.
Lastad! :idea:

När han ska ur gör jag omvänt, använder linan som stöd så han inte kliver ur för fort och inte ramlar av lämmen.

Kan knäppa bilder om det var svårt att förstå.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Det lättaste i längden är att hästen går in själv. Led hästen fram till rampen, lägg grimskaftet över halsen och skicka in hästen, stå själv kvar vid sidan. När hästen är inne stänger du bommen. När bommen är stängd stänger du luckan. Sedan går du fram via skötardörren och binder upp hästen. Vid urlastning - lossa hästen framme och lägg grimskaftet över halsen, gå bak på utsidan och fäll ner luckan. Öppna bommen och be hästen att backa ut. Stå själv vid sidan så att du kan fånga upp grimskaftet när hästen kommer.

Detta är det mest praktiska sättet och bäst om hästen kan lära sig det, då slipper du krångla med långa linor som kan fastna etc. Vår häst lastar sig i princip själv, men det kan ju ta lite träning innan detta sättet fungerar för alla hästar.

Bästa sättet att träna lastning tycker jag är att gå in med hästen i transporten med ett långt grimskaft, när hästen är inne så går du själv bakåt på andra hästplatsen (utan att binda fast hästen), men du håller fortfarande i grimskaftet som ska vara under bommen. Om hästen då vill backa och följa med dig ut så kan du hålla kvar den med grimskaftet. Du går alltså bak och stänger bommen, sedan går du fram igen och binder fast hästen. Går ut och stänger luckan.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Det lättaste i längden är att hästen går in själv. Led hästen fram till rampen, lägg grimskaftet över halsen och skicka in hästen, stå själv kvar vid sidan. När hästen är inne stänger du bommen. När bommen är stängd stänger du luckan. Sedan går du fram via skötardörren och binder upp hästen.Detta är det mest praktiska sättet och bäst om hästen kan lära sig det, då slipper du krångla med långa linor som kan fastna etc. Vår häst lastar sig i princip själv, men det kan ju ta lite träning innan detta sättet fungerar för alla hästar.

Vem skulle inte vilja ha det så.... nu hänger det ibland på hur ofta man åker iväg- är det alltför långt mellan gångerna så är det som att börja om (med min kuse alltså)....
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Visst handlar det om vana, men hästar kan också protestera om det blir FÖR ofta de åker iväg, och då inte vilja gå i alls. Nu är vår häst väldigt positiv och vet att det oftast är något roligt som väntar när vi åker någonstans (tävling tex), så hon är som sagt inte svårlastad. Vad jag menade med inlägget ovan är att om man vill lära sig att lasta hästen själv, så är det smidigaste att lära sig och hästen så som jag beskriver. Om man alltid har möjlighet att ha en medhjälpare så är ju det bäst och säkrast.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag använder samma metod på min häst som ovanstående användare.

Ett tips för att träna in hästen att gå in utan din hjälp är att använda kommandot till vardags också. Jag använder mig av "Gå in" och skickar in honom i boxen, hagen, in i stallet osv.

Ta alla tillfällen i akt att träna in kommandot, varje dag, och se till att det alltid leder till ngt positivt med det kommandot.

Lycka till med lastträningen!!
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag gör likadant- skickar in hästen.
i början leder jag den o går runt o stänger för bakom. aldrig fastsatt när det är öppet bakåt.

Lastar ur mina olika. Val. som tidigare har kastat sig ut- får backa ut själv o jag äger -backa saakta.
Den andra har halkat en gång, så hon väntar på att jag ska guida henne ut.

Om man vill styra hästens bakdel- styr man huvudet åt motsatt håll.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Oj va ni är duktiga, jag har tränat uppbindning så hästen vet att den inte kommer loss, går in i transporten och binder i elastiskt rep går ut fäller upp luckan och kör, gärna ut i skogen på en promenad så hästen tycker det är roligt att åka transport, men visst hästen kan få ett ryck och vilja komma loss, vilket den inte kan med elastiskt rep, och det kräver en häst som inte får panik när den sitter fast.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag har inte direkt tränat på att lasta själv, utan det har bara blivit så att jag kan göra det själv.

Min dam, var visserligen ingen ohanterad unghäst när jag köpte henne heller. Även om hon inte var så mkt lastad de sista sju åren hos ägaren.

Första åren när jag bytt stall, eller åkt på träning, har jag haft lasthjälp, som stått bredvid rampen utan att göra något, eftersom damen går på om hon först får göra en "volt" framför rampen. Utan de har i stort sett bara satt för bommen och fällt upp lämmen.

Förra året var jag på handikappläger, samtidigt som far och mor var på semester. Så jag lånade transport på ridskolan och lastade själv. Första dagarna gick jag in, lade grimskaftet över frambommen, klappade hästen på halsen, skyndade mig runt, pratade hela tiden lugnande satte för vägg och bom, samt stängde lämmen. *Nemas Problemas*. Det var en sån där lyxtransport med "hydraulisk lucka" elelr vad det heter. Peta med lillfingret och den stänger sig själv.

I år fick jag låna min hovslagares transport och andra dagen, stod jag på lämmen och hade hästen bredvid mig och helt plötsligt gick hon förbi mig och in i transporten själv. Jag har tränat henne lite vid stallet, genom att "skicka in" henne i stallet, när vi gått in från hagen eller efter ridning. Så det var jätteskönt att det äntligen fungerade i transporten också. För det gör lastningen så mkt enklare. Min stallkompis lastar bägge sina hästar så.

Nu är det höstrusk och jag fick erbjudande av min hovis sist han var här, att jag bara behövde ringa, så kunde jag få ha hans transport, troligen till december. Hans häst är konvalescent och beräknas inte starta igen förrän i december. Med tanke på att det regnar ute idag, funderar jag på att ringa och anta erbjudandet. :bow:
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själ

Min häst vänder baken till och backar så fort hon ser släpet... Hon går alltid till vänster om släpet och sen står hon och kikar in. Har jag en morot och lockar med får hon världens längsta hals... Nu backar vi alltid upp släpet längs med en vägg eller ett traktorsläp på vänster sida, då går hon in direkt. Min sambo är med och går lugnt och sätter fast bommen och luckan. Han har t o m lärt sej att prata när han gör det så hon hör att han är där. Duktigt tycker jag! :bump:
Men det är nog en dröm att hon skulle gå in av sej själv själv... :angel: Men så här har jag tänkt att jag ska kunna lasta henne själv: Jag går in med henne (jag lastar alltid med repgrimma ovanpå vanliga grimman), lägger grimskaftet (som är ca 6 m) ett varv runt bommen, går bak på högra sidan av skiljeväggen med grimskaftet spänt, sätter fast bommen, går fram och sätter fast henne i transportskaftet. Sen går jag och sätter upp luckan. Och så motsatt när hon ska ur. Hon kastar sej bakåt om jag inte står där framme när bommen ska fast, men tänkte testa detta.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag tränar alla mina hästar att göra likadant.

Vid lastningen sänder jag in dem själv (grimskaftet låter jag löpa över halsen när jag släpper dem på vägen in). Stänger bommen, stänger luckan. Går runt, binder upp. Jag kan INTE rekommendera att sätta fast hästen innan det är stängt bakom. OM hästen får ett ryck och känner att den sitter fast i huvudet, får den lätt panik och kan i värsta fall slita sönder nackkotorna (inte ovanligt att kiropraktor och ET får göra vid just här, men få sätter det i samband med att hästen ryckt på gången, transporten eller liknande).

Urlastning. Tvärtom. Tar loss hästen, lägger grimskaftet över halsen. Fäller ner luckan. Fäller ner bommen. Ger kommando att backa ut. På vägen ut tar man elegant grimskaftet, och vips! så har man enkelt lastat och lastat ur utan medhjälpare.

Andra tips är att ta med ett långt dressyrspö om hästen tenderar att vilja vända i släpet. Innan man lägger på bommen bakom, lär hästen att alltid stå med huvudet framåt. Peta med spöet om den vill titta bakåt. Ha alltid skötardörren öppen så hästen kan kika ut där när luckan stängs.

Om hästen vill gå över bommen och ut genom skötardörren (och man känner en risk i att ha skötardörren öppen vid lastning), har man gått för fort fram, och behöver träna hästen i att stå i transporten och känna trygghet i den.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Tack för alla bra svar både här och privat. Jag är väldigt tacksam:)
Jo jag har förstått att det inte är så bra alltid att binda hästen eller ha hästen bunden när man stänger/ eller fäller ner lastrampen, det har jag alldrig gjort och har inte tänkt börja med det.:rofl:

Har nu funderat ut hur jag tänkt mig det hela utifrån era förslag.:idea:
Jag har tänkt ha longerlinan vid lastning och på med repgrimman i af. på araben han kan grunderna i nh, gå framåt, stanna, flytta åt sidorna och backa och så vidare. Jag brukar om han inte vill gå fram till rampen använda linan för att flytta han fram och åt sidan om det behövs och det brukar funka väldigt bra. Har tänkt följa med hästarna in, och ge morot lägga linan under bommen och gå bak på höger sida stänga bommen vika igen rampen gå in och sätta fast honom. Vid urlastning börjar jag med att gå in och ta loss honom sätta på longerlinan och lägga den över ryggen. Gå ut och vika ner rampen lossa på bommen och vänta några sek innan jag ber honom backa ut och ta linnan så fort han backat ut så jag når linnan.

Jag ska ju börja imorgon och då tänkte jag att vi bara skulle träna på att gå in och väl inne äta lite gotta och sen medans jag pratar med honom hela tiden gå bak och stänga bommen en liten stund och äta mer gotta och sedan gå bak och ta loss bommen och sen går jag fram och lastar ur honom som vanligt. Är det bra att börja med att ta en del åt gången eller ska jag köra ett nytt moment åt gången? Är nyfiken på vad ni tycker...:rofl:

Den andra kan jag nog köra hela momentet eftersom hon tycker att finkan inte är det minsta läskig.:)

Jag har en liten fundering med min lilla :love:. Hans förra ägare sa att hon brukade lasta honom själv men att det inte gick sedan hon bytt matta på rampen. Men att han inte var svår att lasta. Märkte nu när vi var och hämtade honom att han tyckte att vår finka var lite hemskt, dom jag köpte honom av den här gången hade inte haft problem med lastning förrän nu när han skulle hem deras finka var helt annars än våran och både jag och hans förra ägare har ju haft upplevelser om att han kan vara lite svår flörtad ibland vid lastning när det har varit nått nytt. Sen undrar jag om en del i det hela kan bero på att han kände igen mig och visste hur långt han skulle åka, har ju åkt lite fram och tillbaka eftersom dom har fått låna honom 2 gånger innan dom köpte honom eller om det endast beror på att han tyckte att finkan var konstig och luktade helt annars en deras? Nån som har en teori?

Hoppas att det inte blev allt för rörigt....:) Förstår inte varför jag alltid ska sitta och skriva när det är natt och man är trött...:crazy:
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Var lite oklar i en sak. har bara tänkt följa med araben in tills han blir lite säkrare på finka och sedan börja träna honom med att gå in utan mig.:)
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag har alltid lite godis längst fram i transporten. Min pålle vet om det och därför kan jag få henne att gå in själv, och kan därför stanna kvar där bak och stänga om henne.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Först och främst ska hästen ALDRIG sitta fast när du öppnar bak, då kan den få panik om den kastar sig och det kan sluta mkt olyckligt. Du kanske får en häst som aldrig går på transporten mer (min kompis gjorde den tabben). Inge bra alltså =) Jag har lärt mina tre ponnysar att "lasta sig själva" Alltså, jag leder dem mot transporten, de klampar på själva. Jag stänger bak och sätter sedan fast dem fram. Så lastar jag även om jag har medhjälpare.

Min nu 4-åriga ungponny lärde sig detta genom att min mamma stod med havrehinken framme och lockade och då sprang hon ju självklart på och fick sin havre, och jag kunde stänga bak. Nu ligger det alltid lite havre framme i krubban och det vet hon, så hon går alltid på själv precis som de andra. Hon hade åkt transport 1 gång när jag fick henne (Danmark-Sverige). Och det tog inte mer än ca 3 ggr innan hon fattade galoppen och började gå på själv. När jag lastar av släpper jag lös hästen, lägger ett grimskaft över halsen och öppnar bak, så backar hon ut när jag smackar. Har hästen väldigt bråttom får man kanske göra på annat vis.

Alla transporter ser ju olika ut också och alla metoder fungerar kanske inte så bra på alla utformningar.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag tycker upplägget i sig låter jättebra men själv skulle jag aldrig nånsin aspirera eller chansa på att kunna lasta en häst som inte är åkvan helt själv till en början. jag skulle först se till att hästen är hundra procent åk och lastvan, innan jag började experimentera själv. alltför mycket kan gå snett annars.
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jag tränar alla mina hästar att göra likadant.

Vid lastningen sänder jag in dem själv (grimskaftet låter jag löpa över halsen när jag släpper dem på vägen in). Stänger bommen, stänger luckan. Går runt, binder upp. Jag kan INTE rekommendera att sätta fast hästen innan det är stängt bakom. OM hästen får ett ryck och känner att den sitter fast i huvudet, får den lätt panik och kan i värsta fall slita sönder nackkotorna (inte ovanligt att kiropraktor och ET får göra vid just här, men få sätter det i samband med att hästen ryckt på gången, transporten eller liknande).

Urlastning. Tvärtom. Tar loss hästen, lägger grimskaftet över halsen. Fäller ner luckan. Fäller ner bommen. Ger kommando att backa ut. På vägen ut tar man elegant grimskaftet, och vips! så har man enkelt lastat och lastat ur utan medhjälpare.

Andra tips är att ta med ett långt dressyrspö om hästen tenderar att vilja vända i släpet. Innan man lägger på bommen bakom, lär hästen att alltid stå med huvudet framåt. Peta med spöet om den vill titta bakåt. Ha alltid skötardörren öppen så hästen kan kika ut där när luckan stängs.

Om hästen vill gå över bommen och ut genom skötardörren (och man känner en risk i att ha skötardörren öppen vid lastning), har man gått för fort fram, och behöver träna hästen i att stå i transporten och känna trygghet i den.


Lånar tråden ett ögnonblick hoppas det är ok!

Jag har nyligen förstört allt som alltid har varit så bra förmodligen för att det precis varit så lättt.

I och med att min häst alltid har varit lätt att lasta aldrig en antydan till ovilja så slarvade jag en gång med att inte stänga bommen bak utan sätta på tranortgrimskaftet fram först.
Detta resulterade i panik.

Nu får jag börja om med förtroendet, har någon något tips.

Jag har börjat om från början men han vill backa ut på en gång, nu går han in men backar ut. Hur göra, känner mig helt förtvivlad......

så tänk på det alla, gör inte om mitt misstag....
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Hej

Jag gör en egen tråd om detta så jag slipper ta upp denna då denna handlar om dit jag i och för sig vill komma, men med detta missade förtroende antar jag att det är en bit dit...
 
Sv: hur tränar ni era hästar vid lastning och urlastning för att kunna åka i väg själva?

Jo det där med att ta loss hästen före man viker ner rampen har jag fattat att man ska göra. Har inte tränat än i söndags när vi skulle träna så regnade det ganska mycket, kände inte för att stå ute i regn allt för länge beroende på hur lång tid det skulle ta innan jag fått honom att gå in. Tänkte att det är bättre att skjuta upp det än att gå ut och träna lastning när jag vet att jag kan hinna bli less på att vara blöt innan jag fått honom att gå in, vill ju inte att han ska känna att jag tycker att det är jobbigt då blir han bara mer tjurig han kan vara :devil: ibland.
Jo jag förstår vad du menar jag tänkt mycket på det och bestämt mig för att ta hjälp av någon som stänger efter han gått in och någon som följer med och kan öppna åt oss. Könde att han blev lite osäker efter han åkt så långt. Men har tänkt träna honom på lastning men som sagt att gå före honom in och stå där med honom med gotta medans med hjälparen stänger bakom mig och att jag är med honom som sagt när hon öppnar finkan. Måste först ta en lastlektion med henne och lära henne stänga och öppna finkan, vet inte hur många gånger man haft någon att köra som inte är så van vid hästar och dom har börjat öppna finkan redan innan man hunnit in och än mindre fått loss hästen då har man fått hojta åt dem att sluta och vänta tills hästen är lös vilket dom inte för står vitsen med...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp