Hur tränar man snygg uppställning för utställning

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar om ni kan ge lite bra tipps på uppställnings träning för utställning.
Min dam vill inte stå fint

Sv: Hur tränar man snygg uppställning för utställning

flyttar upp halsbandet, går frammåt o säger "var e fasanen/korren?" lite eggande o sen stannar jag o håller upp kopplet. så det tänker frammåt med andra ord o ser uppmärksamma ut. men min setter är väldigt tacksam o ställa.

detta med o dra i benen på dem o svansen gör det bara värre enligt mig. värst är folk som lyfter hunden i svansen o sen står den o kniper med arslet hela tiden efter det ;)

men jag är absolut ingen expert! :)

Sv: Hur tränar man snygg uppställning för utställning

Klickerträna både tandvisning och ståendet. Vid båda tillfällena ska h*n stå stilla och titta på dig som står framför hunden. Du börjar med att klicka och belöna när hon är stilla och tittar på dig. Efterhand så ska hon stå och titta på dig för att få sitt klick. Så småningom ska hon stå på ett speciellt sätt för att få klick och belöning. Utöka tiden efterhand. När du har kommit såhär långt kan du lära henne kommandot "stå". I och med kommandot så börjar du ställa krav att hon verligen står.

Antingen hunden är översocial och försöker slicka ihjäl domaren eller om den är tvärtom, backar lite, så lär den sig med hjälp av klickerträning vad du vill att de ska göra i just den situationen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka