hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?

Sv: hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?

Men. Hur gör du då om du får tag på en VÄLDIGT osäker /otrygg häst ?
Vissa tar det ju månader/ÅR att få ett bra förtroende för människan.
Rider du ändå inte dessa hästar då?
Inte ens om de är säkra i ridningen?

Och om hästen är 100% säker i hanteringen, men superosäker i ridningen - håller du ändå på att traggla med hanteringen?

För mig går det lixom hand-i-hand.
Och som sagt, jag är övertygad om att om hästen gör något "modigt" i ridningen, så kommer allting gå dubblet så fort i hela förtroendesituationen...

jag köpte en väldigt osäker häst som bara drog hem. Gick inte ens att leda henne. Utan hon drog bara med folk hängande som fladdrande vantar efter henne.

Hon betraktades som helt galen och ohanterbar.
Dock var hon inte elak..

Henne gick det inte att rida ut på för hon slängde av folk och skulle hem.

Henne var jag tvungen att jobba från marken med i nästan ett år innan det var säkert att sitta i den sadeln igen!
Det hade nog gått fortare om jag själv inte blivit rädd för att rida på henne eftersom jag blev avkastad och slog mig rejält :crazy:

Det blev en helt annan häst. Trygg,glad och ville gärna ut själv i skogen!

Men ja, jag tar mig tid till det. Sån är jag.

Klart dte är skillnad på en häst som vet vad man vill men den vill inte än en häst som inte förstår vad man menar.

Just detta är VÄLDIGT grundläggande, att kunna läsa av hästar.

ja, det är det

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt