hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?

Sv: hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?

"hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?!"

Känner han sig osäker i en vanlig sadel kan du ju alltid låta honom sitta i en westernsadel, då kan han ju hålla sig i hornet när han blir skraj. Jag är lite osäker på om det finns sadlar anpassade för att hästar skall sitta i dem bara.....

:rofl::rofl:

precis vad jag tänkte också :rofl:

TS: förlåt men jag kunde inte låta bli när rubriken är som den är... ;)

Fast att göra något ofta är ju det bästa sättet att få hästen att vänja sig vid det.
Sen kan man ju i kombination med det jobba hästen på hemmaplan, men det är ju inte där den behöver tränas.

Man kan ju ex skritta av hästen efter varje ridpass så det blir en vana istället för något konstigt.

det handlar inte bara om TRÄNING.
det handlar om att få hästen trygg på olika platser med sin ryttare.
Och för att det ska bli tryggt, så måste man börja få upp en tillit på hemmaplan först och utöka succesivt.

om jag är rädd för att åka hiss, så vill inte jag bli inknuffad i den... utan jag vill helst göra det försiktigt och med någon som jag litar på.

Är inne på den linjen med..
Haft hästar själv som varit lite knepiga rida ut på själva.

Har hoppat upp sen har det fått tagit den tid den tar.
Sett till att huvudet är i färdriktning,drivit på en gång sen inte drivit mer.
Utan han har fått gått självmant.
Blir ganska tråkigt tillslut att bara stå där.
Beröm när hästen går..
Bestäm innan hur långt ni ska gå innan ni slutar.
Tog 1-2 veckor innan min häst "gav sig"
Och traskade på utan onödiga stopp
Idag är det inga problem rida ut.

Det är ju UTE i skogen hästen inte vill gå själv. Då hjälper det faktiskt inte att göra saker hemma vid stallet.

Det som inte fungerar tränar man på. Det som funkar behöver man ju inte träna.

jo, jag förstår vad du menar. Men jag menar att bygga upp förtroendet på hemmaplan, SEN succesivt träna att hästen ska gå iväg själv.

För att det ska funka lättare så bör partnerskapet vara ok först

det handlar inte bara om TRÄNING.
det handlar om att få hästen trygg på olika platser med sin ryttare.
Och för att det ska bli tryggt, så måste man börja få upp en tillit på hemmaplan först och utöka succesivt.

om jag är rädd för att åka hiss, så vill inte jag bli inknuffad i den... utan jag vill helst göra det försiktigt och med någon som jag litar på.

Jo, det handlar om träning. Det nämner du själv i din andra mening. För att FÅ hästen trygg på olika platser med sin ryttare - så måste man träna.

Men du tycker man ska sitta i padocken och nöta tills hästen är 100% trygg?
Vad ska man göra sen då - om man ändå inte får den ut när man rider?
Sitta o nöta i paddocken resten av livet?
Det är ju inte hemmaplan som är problemet - det är bortaplan!

Om du bli iknuffad i en hiss och får åka där i flera timmar så är jag övertygad om att du vänjer dig . :devil:

Men i detta fallet handlar det inte om att slå hästen framåt (Dvs knuffa in i hissen). Det handlar om att be den våga gå ifrån de andra hästarna.
Man behöver inte ställa kravet att hästen ska gå ensam i flera timmar, man kan ställa kravet att den ska lyssna på skänkeln och Gå framåt när man ber den.
Det räcker ju med att man tar fem minuter varje dag så kommer "dumheterna" vara över innan man hunnit blinka.

Jag har aldrig behövt dalta fram sådana saker. Är man lugn och trygg som ryttare så får man (nästan) alltid hästen att gå.

Måste även tillägga att för varje gång man får hästen att gå själv, så bygger man ju upp förtroendet även där.
DET får hästen att lita på dig mer än om du tränar på att starta och stanna hemma i paddocken.

jag har inte skrivit att man ska sitta och nöta på hästen i paddocken.
MARKTRÄNING! är inte att rida i en paddock

Om du bli iknuffad i en hiss och får åka där i flera timmar så är jag övertygad om att du vänjer dig . :devil:

.

ja, säkert :grin:
och vilket förtroende jag skulle få för den som knuffade in mig :crazy:

Men "MARKTRÄNING" löser inte RIDproblemen!
(Och jag menar allmän träning på hemmaplan när jag pratar paddock, inte bara ridning.)

Om du syftar på att ge dig ut och gå-leda hästen så spelar det ju ingen roll om man gör det eller om man rider.
Same shit.

Men "MARKTRÄNING" löser inte RIDproblemen!
(Och jag menar allmän träning på hemmaplan när jag pratar paddock, inte bara ridning.)

Om du syftar på att ge dig ut och gå-leda hästen så spelar det ju ingen roll om man gör det eller om man rider.
Same shit.

För mig spelar det stor roll att hästen har fullt förtroende för mig på marken och på ryggen. För när den har det så vågar den också gå dit jag vill.

Vi har olika syn på detta, jag har sagt vad jag tycker

Ja det är klart. :crazy:
Men jag ser inte redigt var det har med det att göra?
Förtroende på marken jobbar man med när man borstar, leder till hagen, sadlar osv.
Från ryggen får man när man rider.
Det är ju två skillda saker att jobba med om man har problem i det ena..

vi tänker nog väldigt olika...
markträning tycker jag är att förstärka trygghet, ledarskap... som jag sen tar med mig upp i sadeln ;)

inte bara markträning i en paddock, utan vartsomhelst...

Håller helt med dig.
Många tror tyvärr att bygga upp ett förtroende bara handlar om att gå runt runt med ett långt rep i en paddock.

Jag har en häst som jag inte kan rida ut själv på, han har jätte svårt att vara ifrån andra hästar och vara själv. Om jag sitter upp utanför stallet så backar han bara och vill inte gå de kan gå ibland men då ska jag hålla på otroligt länge innan han går. Om jag går med han en bit ifrån stallet ca en kvarts gång så går det men han är hela tiden väldigt uppstressad. Så fort det är en annan häst med så går det hur bra som helst.

Någon som har någon bra idé på hur jag ska kunna träna honom så han han "vågar" gå ut själv?:confused:

Fortsätt att ta ut honom från de andra hästarna, huvudsaken är att att din häst inte ser dom andra hästarna och så är det bara att träna det om och om igen. Du ska se att tillslut kan hästen tas ut från de andra hästarna utan problem, var bara bestämd. Mina hästar har varit likadana men nu spelar det ingen roll.
Lycka till:)

Förtroende är något som byggs i den dagliga hanteringen. Inte något man tränar på överhuvudtaget.

Antingen har man det i sig eller inte.

Förtroende är något som byggs i den dagliga hanteringen. Inte något man tränar på överhuvudtaget.

Antingen har man det i sig eller inte.

Jag har aldrig varit på en kurs i NH, ledarskap eller vad man vill kalla det. Någonsin. Det är något jag såg på teve först när jag sysslat med hästar i ungefär 10 år. Då hade jag ändå hunnit med 2 hästar helt i egen regi utan problem.
Visst är jag inspirerad av naturligt tänk och mjuka metoder, men det kallar jag sunt bondförnuft och inte nåt annat. Jag har under min mer aktiva hästperiod fått hjälpa till med endel "knepiga" hästar, för att inte tala om vissa rent livsfarliga, och konstigt nog lyckats ganska bra med dem ändå. Jag har aldrig någonsin varit i en roundcorall, haft ett rep eller westernhatt och boots (:p) Och nog har mina hästar följt mig i löst tillstånd ändå, utan någon specifik träning i att göra det.

Jag har inte varit något proffs men jag har aldrig tagit mig vatten över huvudet. Det tror jag är anledningen till att det gått bra för mig - sunt bondförnuft och ödmjukhet.

Jag vet att detta är OT men vad jag ville ha sagt är precis som du säger, antingen har man det i sig eller inte. Man kommer långt med hästkänsla.
Hästar som har betett sig likt TS's häst har det aldrig varit något tal om att NH:a med. Begreppet NH hade som sagt inte nått mina norrländska skogar på den tiden dessa hästar skulle tas itu med.
Numera upplever jag det som att NH är lösningen på alla problem, oavsett man vet vad NH innebär eller ej. Finns där ett problem är det alltid någon som kläcker rådet "Träna NH". Personligen använder jag bara begreppet "NH" för att förklara "enkelt bondförnuft och hur man umgås med häst" för de som inte förstår vad man menar annars.

Senast ändrad:

Men. Hur gör du då om du får tag på en VÄLDIGT osäker /otrygg häst ?
Vissa tar det ju månader/ÅR att få ett bra förtroende för människan.
Rider du ändå inte dessa hästar då?
Inte ens om de är säkra i ridningen?

Och om hästen är 100% säker i hanteringen, men superosäker i ridningen - håller du ändå på att traggla med hanteringen?

För mig går det lixom hand-i-hand.
Och som sagt, jag är övertygad om att om hästen gör något "modigt" i ridningen, så kommer allting gå dubblet så fort i hela förtroendesituationen...

:bow:

Bland det viktigaste som finns när man håller på med hästar är ju, som du skrev - att inte ta sig vatten över huvud - och att man kan LÄSA hästen.
Kan man inte agera och reagera på ett bra sätt så är det klart man måste gå massa omvägar.

Det hela handlar ju inte om huruvida man ska hantera hästen eller inte, det är snarare så att vi väljer raka vägen, medan andra väljer att ta omvägar rutn problemet.

Kan ju jämföras med om man vill få hästen att gå i en vattenpöl. Jag väljer att bestämma att hästen SKA gå ner i vattnet. Det innebär inte att jag misshandlar hästen, utan det innebär att jag bestämt men vänligt BER den gå ner i vattnet utan att "bråka"..
Andra väljer att hoppa av hästen, låta den nosa lite, stå still och vänta, gå små volter runt vattnet osvosv.
Båda sakerna fungerar säkert lika bra (Förutom för mkt dalt el för mkt tvinga), bara det att "min" metod går snabbare och hästen får sitt självförtroende snabbare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt