Sv: hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?
Förtroende är något som byggs i den dagliga hanteringen. Inte något man tränar på överhuvudtaget.
Antingen har man det i sig eller inte.
Jag har aldrig varit på en kurs i NH, ledarskap eller vad man vill kalla det. Någonsin. Det är något jag såg på teve först när jag sysslat med hästar i ungefär 10 år. Då hade jag ändå hunnit med 2 hästar helt i egen regi utan problem.
Visst är jag inspirerad av naturligt tänk och mjuka metoder, men det kallar jag sunt bondförnuft och inte nåt annat. Jag har under min mer aktiva hästperiod fått hjälpa till med endel "knepiga" hästar, för att inte tala om vissa rent livsfarliga, och konstigt nog lyckats ganska bra med dem ändå. Jag har aldrig någonsin varit i en roundcorall, haft ett rep eller westernhatt och boots (
) Och nog har mina hästar följt mig i löst tillstånd ändå, utan någon specifik träning i att göra det.
Jag har inte varit något proffs men jag har aldrig tagit mig vatten över huvudet. Det tror jag är anledningen till att det gått bra för mig - sunt bondförnuft och ödmjukhet.
Jag vet att detta är OT men vad jag ville ha sagt är precis som du säger, antingen har man det i sig eller inte. Man kommer långt med hästkänsla.
Hästar som har betett sig likt TS's häst har det aldrig varit något tal om att NH:a med. Begreppet NH hade som sagt inte nått mina norrländska skogar på den tiden dessa hästar skulle tas itu med.
Numera upplever jag det som att NH är lösningen på alla problem, oavsett man vet vad NH innebär eller ej. Finns där ett problem är det alltid någon som kläcker rådet "Träna NH". Personligen använder jag bara begreppet "NH" för att förklara "enkelt bondförnuft och hur man umgås med häst" för de som inte förstår vad man menar annars.