hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?

chaos

Trådstartare
Jag har en häst som jag inte kan rida ut själv på, han har jätte svårt att vara ifrån andra hästar och vara själv. Om jag sitter upp utanför stallet så backar han bara och vill inte gå de kan gå ibland men då ska jag hålla på otroligt länge innan han går. Om jag går med han en bit ifrån stallet ca en kvarts gång så går det men han är hela tiden väldigt uppstressad. Så fort det är en annan häst med så går det hur bra som helst.

Någon som har någon bra idé på hur jag ska kunna träna honom så han han "vågar" gå ut själv?:confused:

Sv: hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?

först och främst så ska hästen vara trygg med DIG hemma. alltså den ska lita på dig till 100%

sen kan du leda honom från hästkompisar små svängar.
första gångerna bara några minuter kanske till nått ställe där han får käka gräs eller nått och sen tillbaka.
när det går bra så utöka succesivt.

så fort hästen blir orolig, så backa några steg tills den blir lugn och gå lite framåt igen....

håller med, hästen måste vara trygg med dig hemma i stallet oså. pyssla med hästen prata mkt spendera tid i stallet osv. Sedan så gå bara runt om stallet med hästen, låt den få morot osv.
exakt så här betedde sig min nuvarande sköthäst, han vågade inte gå långt ifrån stallplanen ensam utan att han började trixa. Men ja gick bara korta sträckor runt om, vande han osv. Senare, så brukade jag låta någon annan rida på honom och jag gick brevid när vi red ut längre. Nu går det hur bra som helst att rida ut själv.

Mina unghästar har jag alltid jobbat mycket vid hand och promenerat mycket med ute i skog och mark för att slippa sådana problem i framtiden. Men om jag nu skulle köpa en "färdig" häst med detta problem så skulle jag göra på samma sätt som med bäbisarna. Träna vid hand, hitta tryggheten, först kortare rundor och successivt längre svängar.

Men unghäst nr 2 tränade jag en hel del upp- och avsittning i skogen också. Ut på promenad, sitta upp - skritta en bit - sitta av. Så att uppsittning inte alltid behövde ske på samma ställe, på stallbacken. Det skulle jag testa om jag var du, när hästen hittat tryggheten vid promenaderna.

tack för tipsen, har varit inne på något liknande men nu ska vi börja hårdträna :)

Jag skulle börja med promenader o massa NH.

Har inte något att tillägga, alla har redan skrivit massa bra saker. Lycka till :)

Jag är jätte intresserad av att lära mig NH.. men de finns så dåligt med möjligheter här där jag bor, skulle vara jätte kul att gå en kurs och så men vill ju inte åka hur långt som helst:)
får väl börja läsa lite böcker och liknande!

"hur tränar jag min häst så han vågar rida ut själv?!"

Känner han sig osäker i en vanlig sadel kan du ju alltid låta honom sitta i en westernsadel, då kan han ju hålla sig i hornet när han blir skraj. Jag är lite osäker på om det finns sadlar anpassade för att hästar skall sitta i dem bara.....

:rofl::rofl:

Erika Furberg har ju kurser. Jag har dock inte varit på någon själv med henne, men jag har hört att hon ska vara bra.
Sen är hon den enda godkända PNH konstruktören i Sverige

Det är bara å rid.
varför krångla till saker? Rid ut ofta så vänjer hästen sig.

Det är bara å rid.

Också ryttaren måste vänja sig:cool:. Min tränare sa att allt sitter mellan öronen på ryttaren. Så det är där det börjar tyvärr.

Det är bara å rid.

fast genvägar är ofta senvägar.

Bättre att bygga upp ett förtroende som "håller" i sig längre

det är ingen genväg alls.

det kallas träna.
inte tränar jag brottning om jag ska springa maraton heller.:D

fast genvägar är ofta senvägar.

Bättre att bygga upp ett förtroende som "håller" i sig längre

Fast att göra något ofta är ju det bästa sättet att få hästen att vänja sig vid det.
Sen kan man ju i kombination med det jobba hästen på hemmaplan, men det är ju inte där den behöver tränas.

Man kan ju ex skritta av hästen efter varje ridpass så det blir en vana istället för något konstigt.

Det är bara å rid.

:bow::bow::bow:

precis

min erfarenhet är att det kan va hur gulligt och förtroendefullt och bra som helst när man står på backen men att "uppsutten ledarskap" tränar man bara genom att vara uppsutten. :idea:

TS: han vill inte och fjantar sig bara, ge dig inte en endaste enda gång, även om han bara ska ut 100 meter och sen vända så ska han gå iväg med dig i sadeln, öva och öva och öva, och som sagt, aldrig vara den som ger sig. :bump:

Det är bara å rid.

:bow::bow:

Jag skulle bara ha ridit ut mkt, bestämt en runda och jag skulle inte ge mej förns jag hade kommit runt hela rundan. Sen någon annan sa oxå, Att man tex skrittar av och/eller fram ute varje gång. Tillslut så blir de ingen "stor grej" för hästen lägre. När hästen är van vid de så ökar man lite, alltså inte bara skrittar fram, utan man börjar jobba hästen lite ute oxå. Tillslut så rider man endast ut.

Först och främst så måste du se till att etablera ett ledarskap gentemot din häst. När en häst vägrar att ridas ut på själv och är upp stressad och bara vill tillbaka till sina polare i hagen så tyder det på en brist i ledarskapet. så länge som hästen inte känner sig trygg med att du kan ta ansvar för den, skydda den mot faror och helt enkelt vara en bra ledare för den så kommer den inte kunna ridas ut på själv. Hästen måste känna sig säker och lita på dig, när den gör det och ni har ett bra ledarskap så kommer hästen mer än gärna att följa med dig ut, även löst så småning om!
Så se till att etablera ett bra ledarskap och bevisa för din häst att du är en värdig ledare och värd att lita på! du är hästens "flock" och det är med dig som hästen ska vilja vara!
Lycka till!

snarare brukar det bero på brist av tre snabba på röven:devil:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt