Hur tjock o lång får man vara?

M

Midi

Finns det amatörtränare/jockeys som är över 1.65 och väger uppåt 70 kg? Jag vill gärna prova galopp men väger runt 70 kg o är 167cm. Är det helkört då?

Sv: Hur tjock o lång får man vara?

Kul att du är intresserad av galopp, jag har slutat med galopphästar men alltid kul att in och svara lite:)

För en proffessonel jocky så ligger vikten runt 50kg och du får var ahur lång du vill, det kan vara jobbigare att stå kort.

För en amatörryttare så får du väga upp till 75kg om inte mer och samma där du får vara hur lång du vill!

Men som tränare finns inga som helst vikt gränser! Du får väga 100kg och vara 190cm lång:d

gå in och kolla på unggalop.se

Lycka till:)

jag har testat en gång, på Belldale Racing School. Eftersom jag älskar fullblod också så vore det kul. annars får jag väl hålla mig till fälttävlan för det är ju också en "kick" :D

Är det så att i steeplechase är det högre vikter?

I vissa steeplechase och hinder löpninga så är vikterna uppåt 75kg, så alla löpningar på hinder får du allså väga över 65kg

Hej!

Det är definitivt inte helkört för dig men det minskar möjligheterna att få chansen att rida löp. Det finns hästar som löper med 70-72 kg i amatörlöpningar och hinderlöp men de är inte så många på ett år och det är många ryttare som slåss om ritterna! Men som du säkert vet så inkluderar ridvikten sadel och kläder så man måste vara ca 1kg under vikten "naken" för att kunna rida med de minsta gjejerna.

Börja med att rida ut i träning hos någon tränare det är spännande det med. Vem vet, det leder kanske till att du får testa nån gång i framtiden!

Hej, Jag undrar om jag också kan tävla ponnygalopp för jag vill SÅ GÄRNA. Jag är 145 lång och väger 46.. Är det kört för mei då?

*kl*

Hej jag har ett par frågor angående galoppsporten :D
Jag är 155 cm lång och väger uppåt 50 kg snart (dumma skola, alldeles för god mat:angel:).
Hur mkt får man väga när det gäller löp?

Jag är i princip helt ny på det här med galoppsporten, har bara testat det en enda gång.. jobbit, men det var kul :D
Och när jag ändå är inne på den biten;
hur tränar man de musklerna i låren som man använder på bästa sätt :p
Och allt annat man nu behöver träna, vad och hur?

(bakrundsinfo:)Ja har innan ridit 10 år på ridskola/för tränare och hösten 07 började jag Plönningegymnasiet.. funderar bl.a. på att välja galopp på inviduella valet för att lära mig mer..

Nästa fråga gäller framtiden -när jag gått ur skolan (jag går nu i 1:an, kommer nog gå ett 4e år och sedan ta ett "jobba-år", gärna inom galoppsporten. Sedan kanske jag läser vidare till vad-jag-nu-vill-bli)
Så hur goda arbeten ger det inom galopp?
vad kan man bli om inte jockey?
Hur utbildar man sig till jockey?
Eller till tränare?
Vad krävs?
Har man överhuvudtaget en vettig framtid (med tanke på ekonomi och inkomst)?

Oj vad långt det blev, ni som nu orkade läsa igenom något utav det iallafall, snälla svara på någon eller några utav frågorna :bow:

hmm ja kanske skulle ha gjort en ny tråd :o

jaja, förlåt så mkt för knapplånet :o:o men nu är den där den är.. :crazy:

Du kan jobba i stort sett var som helst i världen som träningsryttare. Om man jämför med ridsporten är det fantastiska löner och arbetsvillkor. Om du är vaken och duktig kan du säkert tjäna åtminstone 30.000 i månaden som träningsryttare för typ shejker eller andra storhästägare.

I Sverige är marknaden för heltidsanställa inom galoppen inte så stor men du kan rida turer innan du går till nåt annat jobb och tjäna lite extra pengar.

Avtalsenlig lön i Sverige om du har max erfarenhet (3 eller 5 år, jag är inte säker) är 18.xxx kronor.

oj då mkt bättre än vad jag trodde :banana: Tack för svar :bow:

Fler modiga? :p

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
1 120
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 546
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 596
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar