Hur tidigt kan man plussa egentligen?

MittNyaJag

Trådstartare
Kollade min tid på familjeliv (igen.. :angel:) och kom på att kolla mitt befruktningsdatum.
Enligt uträkningen baserad på BF enl. UL ska jag ha blivit befruktad den 24 maj. Jag testade positivt den 6 juni, alltså 13 dagar efter.
Är det ens möjligt att plussa så tidigt?

Vi blev ju flyttade två veckor efter UL och det känns väldigt mycket.
Enligt min ursprungliga beräkning skulle befruktning/ägglossning skett den 9 maj och då är det ju åtminstone 4 veckor till det datum då jag testade positivt vilket känns mer troligt rent testmässigt. (Det skulle innebära att jag är i v. 23 istället för 21 nu dessutom. ;))

Nu spelar det ju inte någon roll, bebis kommer när den kommer, men jag måste ju säga att jag tror den kommer tidigare än BM på UL sagt... :)
Alternativt så går jag väl över två veckor och får vänta i evighet på bebis... ;)

Sv: Hur tidigt kan man plussa egentligen?

Jag har testat positivt 12 dagar efter ägglossningen två gånger (och jag har stenkoll på när jag har ägglossning). Jag vet många som testat även lite tidigare än, det är väldigt olika hur snabbt graviditetshormonet börjar produceras. Ner till 7 dagar efter befruktning är det nog möjligt att plussa faktiskt, om ägget fäster superfort. Men det är förstås väldigt ovanligt.

Tillägg: på de flesta gravtest skriver ju tillverkaren att man kan testa från och med dagen då man skulle fått mens, vilket i "normalfallet" är 14 dagar efter ägglossning (men kan vara typ 10 till 16 dagar). Så 13 dagar efter är inte på något sätt extremt tidigt alltså.

Jag plussade exakt 11 dagar efter befruktning - vet datumen eftersom jag gjorde ivf ;)

Men sa var det tvillingar ocksa (blodvardena var SKYHOGA och de sa till mig redan i telefon att det ar nog tvillingar det har :D).

Läste om en kvinna på FL som plussade 4 dagar efter befruktningen!! (hemma insemination)

13 dagar efter befruktningen låter helt normalt. Jag plussade 1 vecka före beräknad mens ;) (35 dagars cyckel, plussade på 28e dagen och Rasmus kom på BF-dagen räknat på senaste mensen och på 28 dagars cykel.

*svarar alla*
Haha, okej då!
jag får anse mig överbevisad och inse att bebis inte är äldre än så här då! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 056
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Ny här på bukefalos men varit en tyst läsare i många, många år. Vet inte riktigt vart jag ska börja, har varit kaos i huvudet sen i...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 007
Senast: Lilleknodd
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 341
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar