Hur tidigt kan man kastrera en hanhund?

Shark

Trådstartare
Jag har en dalmatinerpojk här hemma på snart 4 månader som jag har planerat att kastrera. Men när gör man detta lämpligast på en hanhund?

Sv: Hur tidigt kan man kastrera en hanhund?

Vi kastrerade vår väldigt tidigt, han var 7 månader. Och de kliniker vi pratade med hade 6 månader som åldersgräns.

Min blev kastrerad vid 6 månaders ålder eftersom vi helt enkelt kom fram till att han mådde bäst av det. Men när vi diskuterade hans situation på kliniken så var det en hel del att ta ställning till och hade han inte varit som han är så hade jag nog helst väntat någon/några månader till.

Jag tror att det vettigaste är att prata ihop sig med sin veterinär så ni kan komma fram till vad som är bäst för just din hund :)

Jag tror knappt att någon kastrerar tidigare än 6 månaders ålder. När som är den bästa tiden att kastrera hunden på beror nog lite på varför du planerar att kastrera och vad hos hunden du är beredd att offra för att uppnå det.

Skulle jag t.ex. inte beredd att offra muskelmassa så skulle jag vänta med att kastrera en hanhund till det att den har blivit helt fullvuxen. Vissa säger att det räcker med att hunden har passerat könsmognaden, men jag tror att det är bra att hunden får möjlighet att bygga lite muskler innan den kastreras för att i största möjliga utsträckning kunna behålla muskelmassan. Men det är min egen högst personliga uppfattning får tilläggas.

Vad är det som gör att du inte vill "offra" den extra massan en hane vid könsmognad får? Hälsa eller estetiskt?

Han ska helt enkelt kastreras eftersom han inte ska gå i avel samt att min far har hans syster så vi vill kunna umgås utan några dumma risker.
Bryr mig inte så mkt om några förluster vad det gäller energi osv. Motivation i träning och tävling går att jobba upp.

På en hyfsat storvuxen ras hade jag väntat tills hunden passerat 1 år innan jag kastrerar. Risken för bl.a. skelettcancer ökar om man kastrerar dem innan och det tar längre tid för tillväxtzonerna att sluta sig på en hund som kastreras tidigt. En hane i min hunds kull kastrerades som 6 månaders och vid röntgen såg man tydligt att tillväxtzonerna inte var slutna, det var de på andra hundarna som röntgades samtidigt.

Vad är det som gör att du inte vill "offra" den extra massan en hane vid könsmognad får? Hälsa eller estetiskt?

Nu var ju min formulering helt hypotetisk, så skälet spelar ingen roll. Jag skulle aldrig välja att kastrera en hund, men skulle någon tvinga mig så är det nog funktionen som ligger närmast till hand.

Tillväxtzonerna som Kivina talar om har tidigare bekymrat mig när man kastrerar tidigt. De studier som har gjorts har dock inte påvisat några problem till följd av detta. Men det kan ändå finnas skäl att vara försiktig med tidig kastration ur det perspektivet också.

Min poäng var i varje fall att man får väga vad man tycker sig vinna på att kastrera riktigt tidigt med de eventuella risker som finns. Och det är ju individuellt.

Vad är skillnaden mellan att kastrera en hanhund och tex hankatt egentligen?
Tikar vet jag ju att dol kan bli inkontinenta, vilket katter inte blir. Är det stor skillnad på hanhund respektive hankatt?

Jag fick ju kastrera min tik pga livmoderinflammation och vi har klarat oss från inkontinens än iaf. I övrigt är hon som hon brukar, så för henne är det hittills bara fördelar med kastreringen, slippa löp osv.

Är det stor skillnad på hanhund respektive hankatt?

Man håller ju inte hundar och katter på samma sätt. Utekatter kastrerar åtminstone jag för kattens säkerhet, så att den inte ska vandra för mycket, samt att den inte ska bli pappa till en massa kattungar på bygden. Hanhunden kunde jag inte se något skäl alls till varför han skulle kastrera, han var ju inte ute och rände på samma sätt. Sedan tror jag att ingreppet är mycket större på hund än på katt och jag vill inte utsätta ett djur för ett kirurgiskt ingrepp om det inte finns skäl för det.

Men detta är ju helt off topic. Jag bryr mig inte alls om andra kastrerar sina hundar.

Jag menade väl mest fysiskt sett.
Dessutom så kastrerar man även katterna för deras egna skull. En hankatt blir lätt rastlös och gapar efter flickor och honkatter mår inte bra av att gå och löpa heller.

Det är väl dito med många hanhundar också, att de blir påverkade av tex löptikar.

Det är väl dito med många hanhundar också, att de blir påverkade av tex löptikar.

Visst, fast jag kan inte se varför man ska göra det innan hunden eventuellt utvecklar ett problembeteendet. För så vanligt tycker jag inte att det är att hundar blir så påverkade att jag skulle få för mig att göra det i förebyggande syfte.

Om du kastrerar för tidigt kan du få en hane som är valp/valpig i sitt beteende genom hela livet. Dessutom så kommer han som någon annan påpekat inte att få den muskelmassa han behöver. Detta kan betyda att han kan få problem på olika sätt när han blir något/några år. Och sen när en hund blir gammal så förlorar den muskelmassa, precis som vi människor gör, och då har han inte alls den styrka han behöver för att kunna röra sig normalt, t ex gå i trappor. Så det är inte "bara" det estetiska.

När man läser om detta så står det att det är den extra muskelmassan som en hanhund får som man "missar" vid tidig kastrering. Kan inte detta jämföras med en hingst resp. valacks muskler?

Detta med oönskade beteendet gentemot tikar osv, kan detta inte bli befäst om man väntar tills dom uppvisar beteendet? Eller lägger dom av att bli påverkade av löptikar bara kulorna försvinner?

Jag ställer inte alla frågor för att vara spydig eller på något sätt försvara tidig kastrering utan jag vill bara ha så mkt info som möjligt.
Jag har aldrig kastrerat en hanhund så har liksom noll erfarenhet.
Jag vill veta ifall det är just etiken kring att kastrera hundar (det har ju varit helt otänkbart om det inte handlar om medicinskt men börjar bli vanligare och vanligare) som sätter stopp eller om det är fysiska risker.
I usa kastrerar man ju tex massvis hundar.

Vill ha diskussioner för och emot helt enkelt och vilken ålder som isåfall är lämpligast.

Om du låter det gå flera år efter att hunden börjat uppvisa problematiskt hormonstyrt beteende blir det säkert befäst. Men det blir ju inte befäst så fort beteendet dyker upp.

Själv anser jag att det bara är dumt att kastrera i förebyggande syfte. Jag har kastrerat min ena tik men det var för att hon hade väldigt jobbiga löp och skendräktigheter.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat