Hur tidigt kan man kastrera en hanhund?

Sv: Hur tidigt kan man kastrera en hanhund?

Vi kastrerade vid ca 9 mån ålder tror jag, veterinären tyckte väl att de normalt gärna väntade tills de var ett år, men efter undersökning ansåg de att hunden var tillräckligt utvecklad(eller nått) redan.

Vi upplevde väl att vovven var rätt taggad redan som liten, så vi tyckte att vi lika gärna kunde kastrera så snart som möjligt just med tanke på att beteenden inte skulle befästas. Eftersom det är en blandis som ska kunna vara med lös i stallet osv så var kastrering självklar för oss, oavsett om vi hade gjort det lite senare eller ej.

Ang avelsbas så har SKK uttalat sig i frågan. De ser den regelmässiga kastreringen som något icke-önskvärt ur avelssynpunkt.
http://www.skk.se/nyheter/2898/3/tank-efter-fore-kastration/

Jag kan ingenting om kattavel men inavelsgrad är ju något man ständigt kämpar med inom hundavel. Så nog ska det tas på allvar.
Sen är det självklart upp till varje hundägare men jag tycker att man bör ta ansvar för sin ras på det sättet man kan.

Ur avelssynpunkt spelar väl kastrering ingen roll eftersom det är självklart att avelsdjur inte kastreras? Är man intresserad av att avla på en hund (eller katt) kastrerar man den inte.

På kattsidan har det gjorts en mindre undersökning angående tidig kastrering och just avelsbas och slutsatsen var att så som tidig kastrering tillämpas idag påverkar det inte avelsbasen negativt.

På kattsidan skulle jag säga att en sådär 70-75% av katterna inte går i seriös avel, hur det ser ut på hundsidan vet jag inte. Om de där 70-75% kastreras eller inte berör liksom inte den seriösa aveln då de ändå inte är en del av den effektiva avelspopulationen.

Fast en annan aspekt är att uppfödaren får svårt att bedöma avelsresultatet om allt för många hundar kastreras i förebyggande syfte. Överdrivna könsbundna beteenden är inget man vill avla på eftersom det finns stark misstanke om att det är ärftligt. Eftersom en avelshund inte är bättre än sitt sämsta kullsyskon så är det vettigt att att kolla upp hälsa och temperament även på dessa innan man använder en hund i avel. Den poängen försvinner ju om väldigt många kastrerar.

Fast en annan aspekt är att uppfödaren får svårt att bedöma avelsresultatet om allt för många hundar kastreras i förebyggande syfte. Överdrivna könsbundna beteenden är inget man vill avla på eftersom det finns stark misstanke om att det är ärftligt. Eftersom en avelshund inte är bättre än sitt sämsta kullsyskon så är det vettigt att att kolla upp hälsa och temperament även på dessa innan man använder en hund i avel. Den poängen försvinner ju om väldigt många kastrerar.

Exakt det jag tänkte skriva :D! Man behöver ju verkligen ta med släktingaspekten i ens planering om att avla på en hund, och om dessa då blivit kastrerade tidigt så överdrivna könsbundna beteenden kanske mörkats, då för man ju det vidare.

Och har man den typen av problem i rasen får man ju ta den diskussionen med sina valpköpare. Diskutera hur de resonerar kring kastrering och lägga fram sin åsikt och önskan om att de avvaktar med kastrering tills hunden är vuxen.

Problemet är snarast att man på sikt kan skapa problem för raser som idag inte har några problem med överdrivna könsbundna beteenden.

Min fundering förblir fortfarande, varför är det sådan skillnad på djurslag?
Man har inga problem att utvärdera katt trots kastrering. Men kastrerar man hundar blir det ett väldans problem helt plötsligt.
Katter har kastrerats under en lång tid utan att påverka avelsarbetet negativt.

Men kan man verkligen lägga detta ansvaret på köparna?
Att dom inte får göra som dom vill med sin hund för att uppfödaren ska ha sin del av hunden så att säga.
Jag har personligen inget emot att hjälpa en ras framåt men ärligt talat i det stora hela så tror jag faktiskt inte att det är hållbart att lägga sådana krav på köparna. Dom har ju heller inget lagligt ansvar att följa det och många bryr sig inte vad uppfödaren tycker.

Troligtvis av den enkla anledningen att katten inte är ett djur som används i arbete av olika grader eller som behöver kunna fungera i samhället på samma sätt som en hund gör? En hund presenteras ju för otroligt många olika miljöer, människor, andra hundar, andra djur etc bara genom promenaderna man tar med den.

Två skillda arter, två vitt skilda användningsområden/sätt att befinna sig i samhället.

Problemet är snarast att man på sikt kan skapa problem för raser som idag inte har några problem med överdrivna könsbundna beteenden.

Och då får man väl vara uppmärksam och ta tag i den problematiken när den eventuellt uppkommer. Vi ser inte direkt testosteronstinna hanar på kattsidan och då har katter i Sverige ändå kastrerats prepubertalt de senaste 20 åren.

En hund presenteras ju för otroligt många olika miljöer, människor, andra hundar, andra djur etc bara genom promenaderna man tar med den.

Till skillnad från de tusentals katter (och då tänker jag inte på de hemlösa katterna) som går lösa helt på egen hand i våra moderna samhällen?

Ur avelssynpunkt spelar väl kastrering ingen roll eftersom det är självklart att avelsdjur inte kastreras? Är man intresserad av att avla på en hund (eller katt) kastrerar man den inte.

På kattsidan har det gjorts en mindre undersökning angående tidig kastrering och just avelsbas och slutsatsen var att så som tidig kastrering tillämpas idag påverkar det inte avelsbasen negativt.

På kattsidan skulle jag säga att en sådär 70-75% av katterna inte går i seriös avel, hur det ser ut på hundsidan vet jag inte. Om de där 70-75% kastreras eller inte berör liksom inte den seriösa aveln då de ändå inte är en del av den effektiva avelspopulationen.

Fast hur vet du när hunden är 6 månader-1 år om den är en lämplig kandidat för avel? I vissa fall vet man såklart, om den tex redan visat sig vara allergisk eller annar som man ser tidigt. Men i många fall krävs det ju att hunden blir lite äldre innan man kan ta ställning.
Och många hundar som säljs till "vanliga" hundägare kanske inte har koll på om deras hund kan vara värdefull i aveln eller inte.

Och man kanske inte alls är intresserad av avel när ens hanhund är ett år. Men när den sen är fyra år och har visat framfötterna inom olika grenar som är meriterande för rasen så kanske man tänker om.
Ju fler BRA hundar som används i aveln - desto bättre.

Och detta tycker jag speciellt gäller hanhundsägarna. Det är ett problem inom vissa raser att det är ett fåtal hanar som används väldigt mycket och det kan på sikt vara förödande för en ras.
Som ägare till handhund i avel kan man, med stöd från sin uppfödare, bidra till rasens utveckling utan att det behöver påverka ens eget hundägande så himla mycket.

Och jag har väldigt svårt att tro att man kan hålla en låg inavelsgrad inom en ras om 75% av populationen kastreras och därmed utesluts från avel. Möjligen om det är en väldigt stor ras, men de flesta hundraser är inte så numerärt stora.

Att dom inte får göra som dom vill med sin hund för att uppfödaren ska ha sin del av hunden så att säga.
Jag har personligen inget emot att hjälpa en ras framåt men ärligt talat i det stora hela så tror jag faktiskt inte att det är hållbart att lägga sådana krav på köparna. Dom har ju heller inget lagligt ansvar att följa det och många bryr sig inte vad uppfödaren tycker.

Jag tycker det. Precis som att många uppfödare ställer krav/önskemål kring röntgen och MH.

Till skillnad från de tusentals katter (och då tänker jag inte på de hemlösa katterna) som går lösa helt på egen hand i våra moderna samhällen?

Men ser du inte skillnaden i hur vi håller katt respektive hund?

Går du med din katt i koppel på torget mitt bland stoj och stim?
Tränar du lydnad och bruks med din katt?
Förväntas din katt kunna uppföra sig lugnt och balanserat mitt i ett galet barnkalas?
osv osv

Du måste ju kunna se att det finns många skillnader gällande vilka krav som ställs på hund och katt?!

Det är ju inte direkt så att det krävs någon extremt bra mentalitet för att klara sig lös i samhället?

För att inte tala om sjukdomar. På hundsidan har vi redan problem i en del raser med sjukdomar och ju snävare avelsbas man får desto större blir problemet.

Man har inga problem att utvärdera katt trots kastrering. Men kastrerar man hundar blir det ett väldans problem helt plötsligt.
Katter har kastrerats under en lång tid utan att påverka avelsarbetet negativt.

Nu kan jag inte så mycket om kattavel, men jag har inte fått uppfattningen om att det är oproblematiskt att skapa en harmonisk kattflock med okastrerade hanar och honor där hanarna inte skriker och revirkissar.

Jag har alltid tänkt mig att det är ett drag hos arten katt, att det är så de är. Men det du skriver får mig att tänka att det kanske är något som har skapats genom att man inte har kunnat utvärdera avelsmaterialet.

Juridiskt kan man så klart inte göra det. Men alla hundägare vinner på att uppfödarna kan göra ett så bra arbete som möjligt.

Personligen så tycker jag att vi borde återgå till det förbud som fanns tidigare, men att det ska vara lättare än tidigare att få dispens att kastrera hunden på grund av besvärliga könsrelaterade beteendestörningar.

Men ser du inte skillnaden i hur vi håller katt respektive hund?

Förväntas din katt kunna uppföra sig lugnt och balanserat mitt i ett galet barnkalas?
osv osv

Du måste ju kunna se att det finns många skillnader gällande vilka krav som ställs på hund och katt?!

Det är ju inte direkt så att det krävs någon extremt bra mentalitet för att klara sig lös i samhället?

För att inte tala om sjukdomar. På hundsidan har vi redan problem i en del raser med sjukdomar och ju snävare avelsbas man får desto större blir problemet.

Håller med.

Sol: Ja, till skillnad från de katter som är lösa i dagens samhälle. Ex för det som line_n skriver ovan.

Fast hur vet du när hunden är 6 månader-1 år om den är en lämplig kandidat för avel? I vissa fall vet man såklart, om den tex redan visat sig vara allergisk eller annar som man ser tidigt. Men i många fall krävs det ju att hunden blir lite äldre innan man kan ta ställning.
Och många hundar som säljs till "vanliga" hundägare kanske inte har koll på om deras hund kan vara värdefull i aveln eller inte.

Jag är ganska övertygad om att detta är ett mycket litet problem. De flesta "vanliga" hundägare är inte och kommer inte vara intresserad av att hålla på med avel. De kommer inte kunna bedöma om deras hund är lämplig för avel oavsett ålder på hunden. Vill uppfödaren hålla en lucka öppen får väl hen sätta ut hunden på foder eller liknande.

Och man kanske inte alls är intresserad av avel när ens hanhund är ett år. Men när den sen är fyra år och har visat framfötterna inom olika grenar som är meriterande för rasen så kanske man tänker om.
Ju fler BRA hundar som används i aveln - desto bättre.

Jag är tämligen övertygad om att de flesta som ämnar tävla med sin hund också har lite koll på avelssidan och antingen vet att hen inte är intresserad av det eller faktiskt håller en dörr öppen och därför låter bli att kastrera.

Och detta tycker jag speciellt gäller hanhundsägarna. Det är ett problem inom vissa raser att det är ett fåtal hanar som används väldigt mycket och det kan på sikt vara förödande för en ras.
Som ägare till handhund i avel kan man, med stöd från sin uppfödare, bidra till rasens utveckling utan att det behöver påverka ens eget hundägande så himla mycket.

Och det här är något som uppfödare i sådana fall ska diskutera med valpköpare från dag ett. Det är ingenting som "vanliga" hundägare kommer på själv en vacker dag utan denna problematik måste föras fram från hunduppfödare. De kan lägga fram olika alternativ för hur "vanliga" hundägare kan hjälpa till att hålla rasen frisk.

Och jag har väldigt svårt att tro att man kan hålla en låg inavelsgrad inom en ras om 75% av populationen kastreras och därmed utesluts från avel. Möjligen om det är en väldigt stor ras, men de flesta hundraser är inte så numerärt stora.

Det går med planering, bra urval, importer och inom min ras (effektiv avelsbas på kanske 150 individer) även utparningar. Genetisk variation behöver inte nödvändigtvis vara kopplad till storleken av de totala populationen. Kattuppfödare får hålla sina hanar själva eller sätta ut dem hos engagerade fodervärdar. På kattsidan kastreras ju så gott som alltid raskatter som inte går i avel, just för att fertila katter är besvärliga att ha som sällskapsdjur. Därför måste uppfödare planera för detta vilket innebär 1) behålla kattungar 2) sätta ut på foder. Du kan ju försöka argumentera för "vanliga" kattägare som köper hankattungar att leva med en strilande hane för att "berika rasen med sina gener".:rofl: Been there, done that... det funkar dåligt.

Nej, men på gården bland stoj och stim (har svårt att förstå varför folk i allmänhet drar ut hundar på stan faktiskt).

Lydnad till viss del, ja. Katter är träningsbara, klicker funkar på det mesta.

JA för tusan!

Ja. Du verkar ju ha väldigt lågt ställda krav på katter om du inte ens tycker att de ska kunna bete sig på ett barnkalas. En för mig helt främmande inställning faktiskt.

Aggressiva, lösgående katter är inte ett problem? Säg det till de människor som blir bitna av dem eller har katter/hundar som attackeras av lösa katter (det är kanske vanligare än vad du tror). Och f ö, skulle det krävas bättre mentalitet för att kunna gå kopplad i samhället? När någon faktiskt kan kontrollera dig?

Och igen, de hundar som kastreras skulle antagligen i 90% av fallen aldrig vara aktuella för avel ändå enbart för att deras ägare inte är intresserade av det.

Nyss lät det ju på dig som om det inte fanns några hormonrelaterade problem på kattsidan?

Och då får man väl vara uppmärksam och ta tag i den problematiken när den eventuellt uppkommer. Vi ser inte direkt testosteronstinna hanar på kattsidan och då har katter i Sverige ändå kastrerats prepubertalt de senaste 20 åren.

Medans du nu säger att det är ett himla besvär att ha okastrerad hankatt?

På kattsidan kastreras ju så gott som alltid raskatter som inte går i avel, just för att fertila katter är besvärliga att ha som sällskapsdjur. ... Du kan ju försöka argumentera för "vanliga" kattägare som köper hankattungar att leva med en strilande hane för att "berika rasen med sina gener". Been there, done that... det funkar dåligt.

Och jag håller inte alls med dig om att folk från början vet om de är intresserade av avel eller ej.
Har sett det flera gånger. Antingen folk som har kastrerat och sedan ångrar sig eller folk som "är så glada att de aldrig kastrerade".

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat