Hur tidigt kan man kastrera en hanhund?

Sv: Hur tidigt kan man kastrera en hanhund?

Nu kan jag inte så mycket om kattavel, men jag har inte fått uppfattningen om att det är oproblematiskt att skapa en harmonisk kattflock med okastrerade hanar och honor där hanarna inte skriker och revirkissar.

Jag har alltid tänkt mig att det är ett drag hos arten katt, att det är så de är. Men det du skriver får mig att tänka att det kanske är något som har skapats genom att man inte har kunnat utvärdera avelsmaterialet.

Det är ett drag hos arten katt, jag lovar dig. Katten är ett solitärt djur vilket bara det skapar problem när människor ska sätta ihop dem i större grupper. Lägg till att det handlar om mentalt mogna och fertila katter så kommer du med största sannolikhet få minst en hane som markerar revir väldigt frekvent. På kattsidan har vi snarare motsatt problem. Uppfödare som selekterar på strilfria hanar (strilning är testosteronberoende) vilket leder till att vi får hanar med lägre könsdrift. Uppfödares "goda" selektion ger oss lågfertila avelshanar.

Nyss lät det ju på dig som om det inte fanns några hormonrelaterade problem på kattsidan?

Medans du nu säger att det är ett himla besvär att ha okastrerad hankatt?

Normal könsdrift med tillhörande beteenden är inte ett problem. Månne en skillnad i synsätt på djurs beteenden mellan dig och mig?

Normal könsdrift med tillhörande beteenden är inte ett problem. Månne en skillnad i synsätt på djurs beteenden mellan dig och mig?

Det är ju ingen som har sagt att hormonrelaterade beteenden är onormala. Men sen om de är önskvärda i dagens samhälle är en annan sak.

Det är ju ingen som har sagt att hormonrelaterade beteenden är onormala. Men sen om de är önskvärda i dagens samhälle är en annan sak.

Fast ni verkar ju tala om "överdrivna" beteenden vilket jag tycker tyder på onormalt. Det vore konstigt att tala om normala beteenden som överdrivna.

Om det "bara" är oönskade hormonellt kopplade beteenden, men fullt normala beteenden man försöker avla bort tycker jag att man är ute på hal is. På kattsidan har alltså uppfödare som medvetet selekterat bort det oönskade beteendet strilning också orsakat fertilitetsproblem. Ett gott exempel på hur det kan gå fel när man försöker bekämpa (istället för att hantera) normala beteenden.

För mig är temperament bland det viktigaste i min kattavel.
JA en katt ska vara social och orädd på ett barnkalas!
Inte heller flytten till nya ägare ska vara otäck eller utställning bland 100 tals katter och människor.

Det är ett drag hos arten katt, jag lovar dig. Katten är ett solitärt djur vilket bara det skapar problem när människor ska sätta ihop dem i större grupper. Lägg till att det handlar om mentalt mogna och fertila katter så kommer du med största sannolikhet få minst en hane som markerar revir väldigt frekvent. På kattsidan har vi snarare motsatt problem. Uppfödare som selekterar på strilfria hanar (strilning är testosteronberoende) vilket leder till att vi får hanar med lägre könsdrift. Uppfödares "goda" selektion ger oss lågfertila avelshanar.

Bra! Jag tror dig! :)

Och då är det ju, som Shark gör, meningslöst att jämföra kastration av katter med kastration av hundar. Katter är helt olika jämfört med hur normala hundar med normala drifter beter sig i flock.

Senast ändrad:

Är det? Det handlade väl om att kunna utvärdera vuxna fertila djur och att inte förstöra ev. Avelsmaterial?

Nog för att debatten gått vidare för länge sedan, men jag tänkte återknyta till en tidigare fråga bara.

Min gamla hane kastrerades efter fyllda 5 år, och tappade inga direkta muskler då. Nu som 7 åring är han mer muskelfattig, men det beror nog mer på att han själv valt ett mycket lugnare tempo numera - dvs mycket mindre fysträning. Han är absolut inte dåligt musklad nu heller, folk ger fortfarande imponerade komplimanger på stan, men jag som kan jämföra ser ju en skillnad.
För övrigt så har han gått i avel innan, och var en hyfsat lugn fertil hane. Pep vid höglöp, men slutade om man sade ifrån. Nu ligger han i soffan och sover bredvid vår höglöpande tik som försöker att tvinga honom att para henne..

En annan hane kastrerades vid 1 års ålder, och byggde muskler utav bara helvete efter det också. Han tappade aldrig någonting, för han släppte aldrig på tempot.

Är det? Det handlade väl om att kunna utvärdera vuxna fertila djur och att inte förstöra ev. Avelsmaterial?

Diskussionen om avelsmaterial inledde jag på följande sett:

Fast en annan aspekt är att uppfödaren får svårt att bedöma avelsresultatet om allt för många hundar kastreras i förebyggande syfte. Överdrivna könsbundna beteenden är inget man vill avla på eftersom det finns stark misstanke om att det är ärftligt. Eftersom en avelshund inte är bättre än sitt sämsta kullsyskon så är det vettigt att att kolla upp hälsa och temperament även på dessa innan man använder en hund i avel. Den poängen försvinner ju om väldigt många kastrerar.

Om nu katter redan har ett sådant beteende normalt att de måste kastreras för att inte kissa, bråka med varandra och skrika så är det uppenbart att man kastrerar. Det konstaterade vi redan på sida ett i tråden. Samma sak med hingstar som ju inte kan gå med andra hästar. Man kastrerar för att djuren ska må bättre och fungera bättre i människans värld (människans sätt att hålla katt och häst).

Men med hundar så finns inte problemet. Överdrivna könsbundna beteenden, som kan göra att hundar blir problematiska att ha att göra med i vardagen, finns på individnivå och till viss del inom vissa raser.

Kan erkänna att jag är på jobbet och smygläser fort ;) men frågan ang. Avelsbasen består.

Jag kastrerade min hanhund när han var 1år men hade hellre gjort det tidigare då han fortfarande rider på det flesta hundar. Även om han alltid är snäll så är de så jävla jobbigt att han inte kan vara med lika stora hundar utan uppsikt just för att han trycker hakan mot deras nacke, naggar i dom och sen rider. Hane eller tik spelar ingen roll.
Anledningen till att jag inte gjorde det tidigare var för att han var kryptochid och hoppades på att kulan skulle trilla ner men jag gav upp.
Ångrar inte en dag att jag kastrerade honom, han var könsmogen redan vid 6månader.
Ska någon av mina hundar inte gå i avel så kasterar jag dem för att minska stressen. Därför har jag bara hanar för det blir ett lättare ingrepp =)

Vet tikar/hanar kastrerade/okastrerade som rider på andra hundar så att det skulle hänga ihop med könsdriften känner jag mig skeptiskt till. Mina tre hanhundar juckar av stress/överslag. Tror inte en sekund på att de hade juckat mindre om de var kastrerade. Sedan finns det såklart hundar som säkert juckar av andra anledningar också.

Jag förstår inte vad frågan är gällande avelsbas?
Jag ser det som helt självklart att om många människor regelmässigt kastrerar så betyder det att färre hundar kommer finnas tillgängliga för avel = avelsbasen minskar.

Sen om du tycker att det är något du behöver ta hänsyn till eller ej är ju en annan femma.

Jag förstår inte vad frågan är gällande avelsbas?
Jag ser det som helt självklart att om många människor regelmässigt kastrerar så betyder det att färre hundar kommer finnas tillgängliga för avel = avelsbasen minskar.

Sen om du tycker att det är något du behöver ta hänsyn till eller ej är ju en annan femma.

Hur många hundar handlar det rent teoretiskt om? Hur vanligt är det att "vanliga" hundägare utvärderar sina hundar så pass att seriösa uppfödare vill använda deras hundar i avel?

Det här snacker känner jag nämligen igen från kattsidan och där kan jag på rak arm (i min ras) säga att det är så gott som obefintligt med intressant avelsmaterial hos "vanliga" kattägare. Deras ägare har liksom inget intresse av att göra ens de mest grundläggande testerna. Inom min ras har uppfödare dessutom under decennier verkligen bett sina kattungeköpare att hålla (i synnerhet) hanarna fertila så att de kan lämna en kull, men det hjälper inte.

Hur många hundar handlar det rent teoretiskt om? Hur vanligt är det att "vanliga" hundägare utvärderar sina hundar så pass att seriösa uppfödare vill använda deras hundar i avel?

Bland arbetande hundraser extremt vanligt.

Jag skulle säga att det är ganska vanligt. Varierar säkert bland raserna men det är ju tex ganska vanligt att "vanliga" hundägare ställer ut, tävlar agility, lydnad osv. Om det inom rasen finns krav kring röntgen och MH görs ofta även dessa av merparten.

Bland arbetande hundraser extremt vanligt.

Och hur stor är risken att de som har arbetande hundar kommer börja kastrera sina hundar slentrianmässigt? Jag tänker mig liksom inte att de som faktiskt arbetar och tävlar med sina hundar som "de vanliga hundägarna".

De är väl vanliga hundägare precis som alla andra? Bara att de har ett stort intresse för träning och har valt en aktiv ras?

*knapplån*

Min förra hund Kenzo kastrerade vi när han var ca tre år gammal. Anledningen till detta var dels att min mamma hade en tik och vi ville inte ha några oäkta valpar. Dels så var Kenzo aldrig någon storätare utan han ratade nästan all mat och hade väldigt svårt att gå upp i vikt så vi hoppades på att han skule göra det efter att han blev kastrerad. Då han var blandras (Basset Hound/ Cocker spaniel) så var det inte tänkt att han skulle gå i avel.

Resultatet efter kastreringen blev att han inte var ett dugg intresserad av tiken mer än som kompis. Han var aldrig den hunden som åt mest i världen och var alltid sjukt kräsen med all sorts mat. Så han blev ganska normalviktig på slutet. Han var lika pigg som innan men han var lugnare än tidigare vid löptider.

Nästa hund vi köper kommer att vara en sällskapshund precis som Kenzo och den kommer att kastreras. Om jag fått göra valet att kastrera Kenzo iegn hade jag gjort det 1000 gånger om. Bästa beslutet någonsin.:banana:

Det där är lurigt. Min hund juckade absolut av stress men varför upphörde det direkt efter kastreringen då? Så det hör ju ihop med könshormonerna. Vad jag lärt mig genom åren med kaninavel är att på kaniner hör stress ihop med hormoner. Kastrerar man dem, hona som hane blir de mindre stressade men aggressionen är ofta densamma + att de helt plötsligt kan tycka illa även om motsatt kön. Mina hanar är kastrerade. Pudelmixen vid 17 månaders ålder och vinthundsmixen vid 3 års ålder. Pudeln bryr sig bara litegrann om tikar som löper men alla tidpunkter i löpet. Vintisen bryr sig BARA om höglöp och han vet precis vad han ska göra oxå:eek: men det har inte hänt ngt såklart. Båda har fin päls, bra muskler och aktivitet men pudeln börjar lugna sig nu vid4½ års ålder och äntligen bli "vuxen". Båda är dock osäkra i hundmöten spec med tuffa hanar.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat