Hur tidigt kan man kastrera en hanhund?

Sv: Hur tidigt kan man kastrera en hanhund?

Är det tik du anser är dumt att kastrera i förebyggande syfte?
Dvs. att det är en relativt stor operation och risk för inkontinens?
Med tik känner jag lite som du att det kan ju vara ett fullkomligt onödigt ingrepp. Men efter min egna tik fått akut livmoderinflammation så vet jag hur livshotande det är och det är ändå väldigt vanligt. Det är ändå ca 8000 tikar i sverige, dvs var fjärde tik, varje år som drabbas av detta. Så är rätt kluven där.

Med hanhund finns väl egentligen inga negativa fysiska biverkningar om man kastrerar en färdigvuxen hund? Där minskar man ju däremot risken för prostataproblem. Jag har iaf inte fått ngt svar från er att det skulle vara negativt fysiskt sett att kastrera en färdigvuxen hane.

Negativt överlag är ju att pälsen kan bli trist och hunden kan bli lite slöare.

Jag kastrerade min hanhund när han var 1år men hade hellre gjort det tidigare då han fortfarande rider på det flesta hundar. Även om han alltid är snäll så är de så jävla jobbigt att han inte kan vara med lika stora hundar utan uppsikt just för att han trycker hakan mot deras nacke, naggar i dom och sen rider. Hane eller tik spelar ingen roll.
Anledningen till att jag inte gjorde det tidigare var för att han var kryptochid och hoppades på att kulan skulle trilla ner men jag gav upp.
Ångrar inte en dag att jag kastrerade honom, han var könsmogen redan vid 6månader.
Ska någon av mina hundar inte gå i avel så kasterar jag dem för att minska stressen. Därför har jag bara hanar för det blir ett lättare ingrepp =)

Båda våra kasterades vid 1 1/2 år. Inga problem alls, de är precis likadana som innan men utan tikintresse.
För mig är det lika självklart att kastrera mina hanhundar som att kastrera hingstar o hankatter som inte ska gå i avel.
Nu texs löper en av tikarna i stallet, om mina skulle vara okasyrerade skulle det innebära väldigt mycket ensamtid för dem, nu kan de vara med precis som vanligt.

Hej, mina åsikter om kastration av hund kan du läsa om på en tidigare tråd "Kastrering av tik, behöver kloka ord" (har ingen kläm på hur man lägger in hänvisning till tidigare tråd), en rätt lång tråd. Där finns också en massa åsikter från andra naturligtvis. Orkar inte skriva IGEN om vad jag tycker. Du får ta det för vad det är, personlig åsikt till stor del baserad på erfarenhet.

Med hanhund finns väl egentligen inga negativa fysiska biverkningar om man kastrerar en färdigvuxen hund? Där minskar man ju däremot risken för prostataproblem. Jag har iaf inte fått ngt svar från er att det skulle vara negativt fysiskt sett att kastrera en färdigvuxen hane.

Hanhundar kan också få inkontinensproblem även om det är ovanligare än hos tikar. De blir också ofta "mesigare" när testosteronhalten minskar vilket kan vara värt att tänka på om man har en hund som redan är lite osäker eller har rädslor.

Om du nu läser länkar du får?

Inte för att jag är TS men om man vill att folk ska läsa länkar så är det bra att åtminstone skriva vad länken handlar om och varför man tycker att den är värd att läsas. Själv klickar jag aldrig på länkar om jag inte vet vad det är.

Jag lånar tråden lite... En bekant till mig har en 8-månaders hanhund som han inte vill ha kastrerad, men han vill chipkastrera den ett tag för att slippa den jobbiga könsmognaden. Nu sa veterinären nej och att de inte gör det före 1 års ålder, så det är inte aktuellt, men jag undrar ändå om någon vet hur det skulle påverka hunden? Min bekant tror att det skulle innebära en smidig övergång till vuxenhet. Men vad händer när chippet slutar verka? Hunden måste ju ändå påverkas jättemycket när alla hormoner börjar spruta igen?? Blir det inte som att bara skjuta på könsmognaden?

Är det tik du anser är dumt att kastrera i förebyggande syfte?
Dvs. att det är en relativt stor operation och risk för inkontinens?
Med tik känner jag lite som du att det kan ju vara ett fullkomligt onödigt ingrepp. Men efter min egna tik fått akut livmoderinflammation så vet jag hur livshotande det är och det är ändå väldigt vanligt. Det är ändå ca 8000 tikar i sverige, dvs var fjärde tik, varje år som drabbas av detta. Så är rätt kluven där.

Jag menar både hanar och tikar. Från min ståndpunkt så ser jag liksom ingen anledning att göra det om man inte har problem.
Det är ju ganska vanligt med mentala förändringar, vilket jag tycker säger sig självt. Att en individ förändras när denne genomgår en operation som förändrar kroppens hormoner är ju bara naturligt. Och varför göra detta om man inte måste?

För att inte tala om att regelmässig kastrering minskar avelsbasen vilket kan leda till stora problem. Om det inte finns uppenbara anledningar till att en hund är olämplig i avel tycker jag att man bör vänta ut den för att sedan kunna avgöra som vuxen om den har något att ge eller ej.

Senast ändrad:

Jag lånar tråden lite... En bekant till mig har en 8-månaders hanhund som han inte vill ha kastrerad, men han vill chipkastrera den ett tag för att slippa den jobbiga könsmognaden. Nu sa veterinären nej och att de inte gör det före 1 års ålder, så det är inte aktuellt, men jag undrar ändå om någon vet hur det skulle påverka hunden? Min bekant tror att det skulle innebära en smidig övergång till vuxenhet. Men vad händer när chippet slutar verka? Hunden måste ju ändå påverkas jättemycket när alla hormoner börjar spruta igen?? Blir det inte som att bara skjuta på könsmognaden?

Det låter minst sagt korkat. Nu vet jag inte hur kroppen påveras osv men shit vilken dålig lösning.
Som du säger så borde ju hormonerna dyka upp iallafall när chippet slutar verka.

Men snälla du. Jag har faktiskt inte ens haft tid att sätta mig och läsa långa dokument på engelska.
Dessutom skrev du inte ens vad det var för länkar eller något.
Källa tex kan ju vara en bra sak att ange och varför du tycker att man ska läsa.

Bara för att spinna vidare lite i den mentala delen av detta.
En katt och häst kastrerar man just för att slippa beteenden som kommer med att vara handjur. Och i många fall vill han ha dem lugnare än när de är fertila.
Varför är det så fel att önska det hos en hund?

Och ang avel så är det varje ensild djurägare får ta ett beslut om. Jag vill inte att min ska få para, punkt.
Inom raskattavel har vi iaf inga problem med avelsbas trots kastreringar. Om rasen i sig inte är liten från början. Men tex skogkatten har då inte ngn snäv avelsbas trots att merparten av katterna kastreras.

Senast ändrad:

Tycker inte heller det låter som en bra idé, skulle nog kanske kunna bli värre med hormonerna tom.
Dessutom kan chipkastrering ge både aggressivitet och osäkerhet som biverkningar och även fler biverkningar.

Jag tycker det låter väldigt konstigt att skaffa en hund som man känner att man måste kastrera för att man vill att den ska bli "lugn". Om det nu är så - varför inte skaffa en lugnare ras från början?
Vi skaffar inte häst och katt på samma sätt som (många av oss) skaffar hund. Man har ett helt annat slags urval och väljer ofta på ganska specifika faktorer.
Vi håller också både hund på ett annat sätt än vi håller häst och katt vilket påverkar behovet av kastrering. En hingst tex får ofta inte leva ett naturligt liv (inte gå med flocken i hagen osv) och det brukar vara största anledningen till att man kastrerar.

Jag förstår inte syftet med att jämföra djurslagen i detta. Det är så mycket som skiljer dem åt.

Ang avelsbas så har SKK uttalat sig i frågan. De ser den regelmässiga kastreringen som något icke-önskvärt ur avelssynpunkt.
http://www.skk.se/nyheter/2898/3/tank-efter-fore-kastration/

Jag kan ingenting om kattavel men inavelsgrad är ju något man ständigt kämpar med inom hundavel. Så nog ska det tas på allvar.
Sen är det självklart upp till varje hundägare men jag tycker att man bör ta ansvar för sin ras på det sättet man kan.

Inte för att jag är TS men om man vill att folk ska läsa länkar så är det bra att åtminstone skriva vad länken handlar om och varför man tycker att den är värd att läsas. Själv klickar jag aldrig på länkar om jag inte vet vad det är.

De två första länkarna var källor till det som Philosophia skrev om risker med tidig kastrering av hanhundar.
Den sista länken var till ett dokument/informationsblad (baserat på ett examensarbete) som torde vara ganska lättläst som delas ut till hanhundsägare som funderar på att kastrera sin hund.

kl
Hanhundar som kastreras tidigt riskerar att få en väldigt elakartad form av skelettcancer.
http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp
En förstudie kan man väl kalla det för som visar att kastrerade tikar får en lägre levnadsålder än intakta, studien gjord på rottweilers, brytåldern verkar ligga vid 5 - 6 år.
Risken för pyo är inte jämt fördelat mellan raserna, vissa raser har mycket större risk än andra o vissa raser råkar nästan aldrig ut för det.
marna har någon gång skrivit vilka raser som är mest utsatta.

Tråden som marna hänvisar till:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1148283

Vår hane var kryptorchid och extremt fixerad vid tikar. Vi valde därför att kastrera. Vi väntade tills han var ett år för att han skulle få växa klart både fysiskt och psykiskt (någorlunda). Han är samma hund som innan. Lite mjukare mot andra hundar men absolut inte rädd eller osäker. Han är ingen biffig hane men tillräckligt välmusklad. Jag har inte märkt någon skillnad på energinivån. Han är lika pigg och träningsglad som förr. Något minskat intresse för andra hundar har jag inte sett.

Kl

Vill bara skriva något som passar in i den här tråden.
För igår blev jag faktiskt helt..ställd..när jag var i en hundratsgård. Där var nämligen en gubbe med sin jack russel, och vi kom in på snack om kastrering eftersom min ena hane juckar mot vissa hundar. Han sa då att han lät kastrera sin hane vid 8 veckors ålder!! :eek:
Jag blev verkligen shockad o frågade om man verkligen får göra det i så tidig ålder!? O då sa han "ja visst fan, är ju bara att ta jycken under knivarna o så slipper man alla problem i framtiden" :crazy:
Blev verkligen fundersam o undrade vilken seriös veterinär det är som gör det på valpar...
Jag har dessutom innan ringt runt till de flesta veterinärkliniker här o frågat ang ålder (övervägde att kastrera min kryptorchida hane) o då sa vissa att de gör det vid 1 års ålder och en sa vid 6mån ålder...men ingen gjorde det på 2 månaders valpar.....
Kan tillägga att jag INTE är emot kastrering, men varför göra det på hundar INNAN dom uppvisat problem som möjligtvis kan lösas eller någorlunda dämpas med en kastrering...

Min ena omplacering kastrerades vid ca 1,5 års ålder. Min andra omplacering löpte nyligen och precis vid höglöpet var han på henne och försökte "jucka" lite halvhjärtat. Annars är han helt ointresserad.

Jag såg nyligt på Animal planet eller nått från USA, det var ett sånt där Djurpolisen-program. De hade ett gäng valpar inne, både pojkar och flickor som samtliga kastrerades innan de lämnades ut för adoption, vet inte om de var exakt 8 veckor, men inte långt ifrån iaf. Jag fick intrycket av att de har det som rutin "over there".

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat