Hur "testa" barnens hästintresse?

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena

Trådstartare
Jag har ju två egna barn + makens 2 bonusbarn. Bonusbarnen har fått rida en del hos sin mamma o de har väl inte direkt fastnat.

Hemma har jag bara stora hästar, snälla visserligen men inget man slänger upp en fem- resp ettåring på för att testa att rida :smirk:. Jag skulle gärna vilja att de iaf får en chans, för dem så är det ju inte fel att kunna dela mitt intresse oh jag skulle ju inte heller bli ledsen :).

Hur har ni gjort för att ge dem en chans? Bortsett från ridskola, vi har ingen på nära håll och jag vill inte komplicera det för mkt (tiden är redan väldigt välfylld). Jag har annonserat efter att få låna en A/B-ponny men inte fått ett enda svar, och visst förstår man om familjer som har urvuxna ponnysar bara vill sälja o inte låna ut.

Skulle helst inte vilja köpa nån i ett första skede, risken är ju att inget intresse finns o då ska den ju ut på marknaden igen.

Ja, detta blev mkt svammel men jag skulle vilja veta hur ni har gjort?

Sv: Hur "testa" barnens hästintresse?

Jag var i din sits när vi köpte första ponnyn. Barnen var i 3 reps 1 års ålder. Vi köpte en snäll B-ponny.
Min 3 åriga pojke rider för fullt idag när han får chansen. Så sent som för en timme sedan så red han tillbaka stora systers B-ponny från betet till stallet, högdräktig så han satt i spagat :rofl:
Köp en liten sak som de kan ha i flera år. Är det så att de inte är så intresseradei början så är det möjligt att det kommer med åren. Mina flickor har ridit av och till i 6 års tid. Ett tag red de inte alls men nu så rider de desstu oftare. Om inte annat så är det kul att köra! :idea: En inkörd shettis kostar inte så mkt i iköp och framför allt inte i drift ;)

Nu vet jag inte hur dina stora hästar är i skallen.
Min dotter har däremot ridit mina stora hästar sedan tre månaders ålder. I början dock i form av ponnyridning.
Nu är hon fem år och rider den store (176) i skritt och trav själv på banan. Hon vill inte galoppera med honom då han har STORT steg..

Å andra sidan har hon haft tillgång till ponnyer också..

Jo, grabben har ju testat att rida även på de stora (de är snälla...). Men det blir ju svårt att få till nån sorts "riktig" ridning.

(även om de bara är 162 resp 163 cm :p).

Malin använder dressyrspö. då hennes ben inte når ner att skänkla..

Jag tror att det ibland kan vara svårt att få låna en liten ponny, många vill ju "byta upp sig" och vill inte riskera att få tillbaka ponnyn om intresset inte finns hos fodervärden...

Vi hade en ponnyridskola på lagomt avstånd, så där red min dotter till att börja med. När jag märkte att intresset höll i sig så köpte vi en b-ponny, då var dottern 7.

Nu vet jag inte hur dina barn är, men ibland har jag märkt att många barn (inte bara mina egna) ibland har svårt att ta instruktioner från föräldrar. Så ibland är det bra att inte behöva köra instruerandet själv, speciellt inte när ridkunskaperna ökar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar