Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kanske är olika i olika delar av USA? Jag kom just tillbaka från tio dagar i New York och Philadelphia, och dels var det inga större problem att klara sig utan kontanter, det var max vid ett par tillfällen som kontanter behövdes - så jag varken hade eller saknade fickan full med dollarsedlar, och såg ärligt talat ingen annan heller strö sedlar omkring sig. Bell boys och porters på flygplatser som släpade väskor stötte jag inte på, väskorna på hotellet tog jag ner i hissen eller trapporna själv när jag skulle checka ut, och på flygplatsen eller tågstationerna syntes inga porters till, alla bar (eller snarare rullade, väskor har ju i regel hjul nuförtiden) sitt bagage själva.
Det kanske handlar om en kulturskillnad, men för mig känns det lite gammeldags och patronizing att sticka åt folk en slant till höger och vänster? Å andra sidan så gör jag en hel del av det du dricksar andra för själv (bär väskor, guidar runt stan etc), så det kan ju också vara en förklaring.
För bra service? Det kan ju skilja rätt mycket mellan trevlig och engagerad cafépersonal, och trött och uttråkad, även om stället inte har bordsservering. Fast jag brukar iofs inte heller ge dricks i de där skålarna, men jag antar att det är så det är tänkt.
Nja, så mycket sådana bedömningar gör jag nog inte vid kassan. Där förväntar jag mig att folk ska göra ett bra jobb. Och de gör ju inget annat än tar emot beställning och tar betalt.
Fast nog kan det vara ganska stor skillnad? Man kan ju ta emot en beställning och vara helt oengagerad, uttråkad och ineffektiv, eller så kan man vara engagerad, trevlig och snabb. Det kan göra hela skillnaden för hur man upplever kaféet, tycker jag, om man känner sig välkommen och att det är trevligt, eller om man känner att personalen vore gladast om man inte alls hade kommit in. Det finns ju de som är mer eller mindre bra på det där, både när det gäller trevlighet och hastighet.
Jag vet inte om jag tycker det är så bara att ta emot beställning och ta betalt, det är rätt svårt att vara trevlig och samtidigt effektiv utan att det blir påklistrat eller mekaniskt. Visst, om man verkligen bara slår in betalningen, men på många kaféer är det ju den som tar betalt som också plockar fram det man vill ha, fixar kaffet, eventuellt värmer mat, etc
Fast har någonsin dricks varit inräknad i priset här i Sverige? Det var serveringsavgiften som på vissa ställen var inkluderade i priset. På 90-talet stod det på kvittona och många trodde då, helt felaktigt, att det var dricksen som var inräknad.Jag är aldrig utomlands . Eller ja, hos släkten i London, men där brukar jag försöka välja ställen där dricksen är inräknad i priset.
Nar jag flyger med hundarna till/fran Sverige flyger jag SAS via Newark. Jag anvander mig definitivt av porters pa flygplatsen (annars har jag inte en chance att fa med mig hundar, burar och bagage), sa visst finns dom ... daremot valjer man kanske att inte anvanda porters dar.
De flesta hotel i USA ar snarare 'motel' och dar finns inte bell-boys, fast inne i de stora staderna finns sa klart storre hotel med bell-boys ocksa. Dar ar de dock valdigt vana vid alla sorters manniskor och brukar fraga om man vill att de tar upp vaskorna till rummet. (I mellan -och fjarran- ostern kan det ibland vara svart att fa ta sitt eget bagage, dar forvantas man lamna det till en bell-boy)
Visst ar det kulturella skilnader ... det ar darfor du kanner det som "Patronizing och gammaldags" ... du lever i en kultur som i stort (har jag just forstatt) avskaffat dricks systemet, medan det finns gott om platser i varlden som anvander det. Det ar formodligen manga fler kulturer dar manniskor far hela sin inkomst utav vad som betalas i dricks an kulturer som har avskaffat det.
Fast då skulle man väl lika gärna lämna dricks i klädbutiken? Där kan ju verkligen hjälpen man får variera, och avgöra om man är nöjd med sina val eller inte. Eller i charken i matbutiken till den som tipsade mig om en fantastisk salami.
Fast vore det inte bättre att de fick mer i ob än att behöva förlita sig på dricks. Jag betalar hellre mer på notan än att låta snåla arbetsgivare och ett slött fack komma undan för att gäster dricksarJag hade ingen aning om att man inte ger dricks i Sverige längre. Jag dricksar 10 % om servicen är bra, mindre annars.
Får alltid superservice, men det beror kanske på att de känner igen de som dricksar?
I restaurang tycker jag dessutom att de tjänar sviningt dåligt med tanke på hur tungt det är och hur dåliga arbetstider de har. Hur många har 21 kr i OB i timmen på en söndag liksom? På mitt jobb har vi 100%. Även på beordrad övertid efter kl 17. Lite skillnad.
Dricksar taxin med när de håller upp dörren och hjälper mig med bagage. Och frisören då och då....
Deras jobb inkluderar rimligtvis även det du beskriver. De ska få gästerna att vilja komma tillbaka.* Lite halv-OT
Hm, kanske inte så konstigt att servicegraden har sjunkit så mycket de sista 10 åren när dricksen verkar ha uteblivit.
De skall ta beställning, leverera maten, duka av och ta betalt... De behöver inte ens le ju.
Deras jobb är ju inte att fixa vatten till hunden eller värma nappflaskor åt kundernas gäster, leta fram (sina egna) huvudvärkstabletter, fylla på vatten, vara supertrevlig och hjälpsam eller på något annat sätt anstränga sig. Det är ju de de får dricks för?
mvh
Fast har någonsin dricks varit inräknad i priset här i Sverige? Det var serveringsavgiften som på vissa ställen var inkluderade i priset. På 90-talet stod det på kvittona och många trodde då, helt felaktigt, att det var dricksen som var inräknad.
Det står inte i en servitörs arbetsbeskrivning att man skall vara trevlig och jobba för att få gästerna att komma tillbaka. De behöver inte göra något extra, även om många som jobbar inom yrket gör det.Deras jobb inkluderar rimligtvis även det du beskriver. De ska få gästerna att vilja komma tillbaka.
Annars vore det som om jag skulle säga att det inte ingår i mitt jobb att vara trevlig osv.
Ja jag håller med, det är arbetsgivarens ansvar att se till att den anställde får lön för sin insats, bidrar man till att företaget frodas genom att erbjuda bra service ska man ha mer i lönekuveret. Ett drickssamhälle blir ju väldigt ojämlikt, den som förväntas kunna dricka mycket får den bättre servicen och den anställde blir utlämnad till kundens väl och ve. Jag tänker på hootersexemplet i en av dejtingtrådarna där tjejerna som är beroende av sin dricks får stå ut med väldigt mycket för att få bra inkomster.Fast vore det inte bättre att de fick mer i ob än att behöva förlita sig på dricks. Jag betalar hellre mer på notan än att låta snåla arbetsgivare och ett slött fack komma undan för att gäster dricksar
Det står inte i en servitörs arbetsbeskrivning att man skall vara trevlig och jobba för att få gästerna att komma tillbaka. De behöver inte göra något extra, även om många som jobbar inom yrket gör det.
Ja jag håller med, det är arbetsgivarens ansvar att se till att den anställde får lön för sin insats, bidrar man till att företaget frodas genom att erbjuda bra service ska man ha mer i lönekuveret. Ett drickssamhälle blir ju väldigt ojämlikt, den som förväntas kunna dricka mycket får den bättre servicen och den anställde blir utlämnad till kundens väl och ve. Jag tänker på hootersexemplet i en av dejtingtrådarna där tjejerna som är beroende av sin dricks får stå ut med väldigt mycket för att få bra inkomster.
Hur ser det förövrigt ut med skatten på dricks, räknas dricksen in i inkomsten så de beräknas in i ersättning exempelvis vid sjukdom, föräldraledighet, akassa och pension?