Hur tänker de?

Mysaan

Trådstartare
Ja detta blir ännu en hur tänker de som säljer häst egentligen.

Jag undrar över 2 saker egentligen.

Endel skriver måste bort omgående pga platsbrist. Men de kan inte tänka sig att lämna på foder eller på avbetalning. Hur stor plats brist kan de då ha egentligen? Annonsen ligger sedan ute månad efter månad. Utan prisändring ens.

Sedan är de då de som ska sälja sin -07. Har haft annons ute med jämna mellanrum sedan hästen var 4 månader. Men priset är oförändrat. Kan de inte gissa att de lagt sig lite högt i pris när det blir så?

Sv: Hur tänker de?

nr 1. jag tror bara att de vill ha bort hjästen fort = snabba pengar. Tydligen är pengarna viktigare än att hästen kommer iväg och vart.

nr 2: folk är trångsynta och ser det som att "min häst är värd 40 000, för det tycker jag. 40 000 ska jag ha"

lägger man ett bud blir det nog andra bullar. Ser jag en annons som har varit ute länge på oförändrat pris ser jag det som en chans att pruta! :p

nr 1. jag tror bara att de vill ha bort hjästen fort = snabba pengar. Tydligen är pengarna viktigare än att hästen kommer iväg och vart.
nr 2: folk är trångsynta och ser det som att "min häst är värd 40 000, för det tycker jag. 40 000 ska jag ha"

Jo men samtidigt kan det vara så att de inte vill lämna ut på foder pga dåliga erfarenheter och att sälja på avbetalning är nog inte många som gör.

Tror inte att pengarna är viktigast utan tvärtom så bryr de sig om hästen.

Platsbrist kan man ha men det brukar alltid gå att lösa men det pekar på att de kanske är villiga att göra något på priset (att de inte ändrar priset i annonsen är en sak). Det är bara att ringa och höra.

Man kan tolka allt på sitt sätt men efter personliga erfarenheter av idioter till fodervärdar så kan jag förstå hur de tänker. Tycker tvärtom att de verkar seriösa människor som vill sin häst väl.

Vadå???? Skall folk inte kunna sälja en häst utan att andra försöker ge dem dåligt samvete?????????????
PL

Vadå???? Skall folk inte kunna sälja en häst utan att andra försöker ge dem dåligt samvete?????????????
PL

Att sälja en häst p.g.a. akut platsbrist låter i mina öron oansvarigt- leta inte häst innan du sålt din första. Vad hade man liksom tänkt sig- att det är 100 % säkert att den första kommer att bli såld inom en viss tidsangivelse?
Har man hittat en ny häst som man verkligen vill köpa- leta efter tillfällig stallplats någon annanstans. Att säga att hästen ska bort akut känns faktiskt lite som "vi vill inte ha hästen kvar vem vill ta den först?". Men för all del finns det säkert många människor bakom annonsen som har en vettig utarbetad plan på gång.

Men TS inlägg var faktiskt mkt mer generaliserande än så.
Vad säger att det är bättre att stalla upp hästen tillfälligt än att faktiskt tala om som det är i annonsen? Kan man inte få tag på en bra köpare även om man har bråttom?
PL

PL

JO absolut men jag har varit med om de som säljer sina hästar akut pga platsbrist och massa andra anledningar som inte ens kan tänka sig att göra något på priset. Och det är där jag funderar lite. Om det nu är så superakut som i stil med "måste bort innan helgen" eller "billigare om den hämtas innan månaden är slut" varför kan de inte tänka sig att gå ner lite i pris?

Att sälja en häst p.g.a. akut platsbrist låter i mina öron oansvarigt- leta inte häst innan du sålt din första. Vad hade man liksom tänkt sig- att det är 100 % säkert att den första kommer att bli såld inom en viss tidsangivelse?
Har man hittat en ny häst som man verkligen vill köpa- leta efter tillfällig stallplats någon annanstans. Att säga att hästen ska bort akut känns faktiskt lite som "vi vill inte ha hästen kvar vem vill ta den först?". Men för all del finns det säkert många människor bakom annonsen som har en vettig utarbetad plan på gång.

Sen kan det ju vara så att hästen inte FÅR vara kvar i stallet, för stallägare eller hälsomyndighet. Man kan bli utsparkad och är det svårt att hitta ny plats/kostnadsmässigt så gäller det att få bort hästen snabbt.

Nr1 i tycker jag inte är konstigt att de inte vill sälja på avbetalning, det är ngt jag aldrig i livet skulle göra till en främmande människa. Sen står man där med en skuld som köparen skiter i att betala! :grin:
Och lämnar man ut på foder, då måste man ju räkna med att man kan få hem hästen igen, och då utan stallplats, hur gör man då?

Nr2 håller jag däremot med dig, blir inte hästen såld på så pass lång tid, då är det nog så att priset är för högt.

Har man platsbrist så vill man nog inte riskera att fodervärden helt plötsligt ringer och säger "hämta hästen eller så ber jag grannen skjuta den". Något som min vän fick höra av sin, som det verkade till en början, seriösa fodervärd...

Säljer man så kan man i alla fall hoppas att köparen är mer seriös, eftersom denne då har betalat för hästen och verkligen äger den. Då går det liksom inte bara att riva ett avtal i tusen bitar och frånsäga sig allt ansvar. Eller ja... Det finns människor till allt, men det känns som att det är en mindre risk att något sådant inträffar om man säljer.

Avbetalning skulle jag aldrig använda mig av. Det finns riktiga banker att vända sig till om man har ont om pengar...

Sen kan det ju vara så att hästen inte FÅR vara kvar i stallet, för stallägare eller hälsomyndighet. Man kan bli utsparkad och är det svårt att hitta ny plats/kostnadsmässigt så gäller det att få bort hästen snabbt.

Precis vad jag tänkte skriva. Behöver inte handla om att man köpt en till häst och ser att "oj, två hästar och en box!", utan man kan ha blivit av med sin stallplats.

Jag skulle aldrig sälja häst på avbetalning, aldrig! Och inte låna ut på foder heller. Möjligtvis för senare köp till någon jag känner eller hyra till okänd för att sedan dra av hyressumman på priset.

Sedan kan det vara svårt att få sålt hästar i vissa perioder, det kan ta lite tid innan rätt person dyker upp. En period kanske det finns väldigt mycket hästar ute på annons vilket kan göra att försäljningen dröjer. En period som under vintern är det kanske inte så många som letar häst att köpa. Bara för att en häst vart ute på annons en tid behöver det inte vara en dålig eller "för dyr" häst.

Platsbrist brukar det stå i annonser från personer som driver någon form av verksamhet. Eller så kanske man hittat drömhästen och inte hunnit sälja sin gamla men behöver platsen. Då kanske man skriver pga platsbrist för att det ÄR så. Man behöver platsen och det är enda anledningen till att hästen säljs.

Finns säkert tusen olika anledningar och jag tycker inte att man ska dra alla över en kam. Och att inte vilja låna ut sin häst på foder eller avbetalning tycker jag inte är det minsta konstigt, tvärtom!

Jo jag vet, som jag sa tidigare så finns det nog människor som har en orsak/plan.

Ja, all platsbrist beror ju säkert på att man skaffat en häst till. :rofl:
Lite enkelspårigt. Här dömde vi ut en del av ladan. Poff-platsbrist.

Ja, all platsbrist beror ju säkert på att man skaffat en häst till. :rofl:
Lite enkelspårigt. Här dömde vi ut en del av ladan. Poff-platsbrist.

Jag har läst många annonser där man velat sälja sin ponny omgående p.g.a. platsbrist då man köpt sig en större häst som man verkligen måååååste ha nu.

Men jag har som sagt inte menat på att alla gör så som annonserar ut sina hästar på det sättet. Finns säkert människor med en utarbetad plan.

Jag svarar som de flesta andra. Skulle aldrig sälja min häst på avbetalning eller låna ut den. Däremot kan jag hålla med dig om att om hästen finns kvar efter flera månader så är det nog läge att sänka priset om man vill bli av med den. Eller göra som jag, utbilda hästen och sen höja priset istället, det är mycket effektivare.

Platsbrist behöver inte betyda att det är platsbrist utan att säljaren kanske funderar att skaffa en anna häst tex, men många skriver nog platsbrist för att försöka bli av med hästarna snabbare eller skriva in ngt skäl till att sälja dem.
Som säljare vet jag själv att jag hellre har kvar en lovande häst än säljer den för skambud & sedan får se den på tävlingsbanan & säljas för 5 dubbla priset senare:grin:
Avbetalning ska man aldrig sälja häst på, jag har blivit lurad & inte fått några pengar för en häst jag sålde på avbetalning för att vara snäll mot några som inte hade pengar.
Tyvärr dog hästen & jag fick varken häst eller pengar så akta er för det!

Precis, och dessutom skulle jag inte kunna tänka mig att sälja en häst på avbetalning till någon. Om man inte har råd att köpa den, hur ska man då ha råd att ha den?

Ja detta blir ännu en hur tänker de som säljer häst egentligen.

Jag undrar över 2 saker egentligen.

Endel skriver måste bort omgående pga platsbrist. Men de kan inte tänka sig att lämna på foder eller på avbetalning. Hur stor plats brist kan de då ha egentligen? Annonsen ligger sedan ute månad efter månad. Utan prisändring ens.
Som många sagt här tidigare, sälja på avbetalning skulle jag aldrig göra. Den stora kostnaden att ha häst är de löpande kostnaderna. Har man råd med dem så har man råd till att låna på bank för att finansiera köpet om man inte har möjlighet att betala kontant.

Sedan är de då de som ska sälja sin -07. Har haft annons ute med jämna mellanrum sedan hästen var 4 månader. Men priset är oförändrat. Kan de inte gissa att de lagt sig lite högt i pris när det blir så?
Det är otroligt svårt att sälja idag. Även om man går ner i pris så man ligger 20000:- under likvärdiga ponnyer så är det för få köpare ute och letar nytt material. Där tycker jag frågan är hur mycket man skall gå ner i pris. Tillgång och efterfrågan styr marknaden. Man kanske inte är beredd och vara med och dumpa priserna hur mycket som helst och väljer då att ligga kvar och annonsera till marknaden har vänt. När den gör det vet man ju inte. Men om man tittar på annonser idag så är det många som finns kvar månad efter månad. Tror inte att det är något fel på dessa hästar utan det är ingen ruch efter dem.

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 722
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka