Hur tänker de?

Sv: Hur tänker de?

*kl*

Tack för era infallsvinklar. Då förstår jag lite bättre.

Men nu har det dykt upp nya frågetecken. Varför svarar folk på en annons där det klart står "på foder för senare köp" när de sedan inte är ett dugg intresserade av att lämna på foder utan vill sälja direkt?

De kanske inte kan läsa ;) Nej du, ingen aning. Tycker det är lika irriterande med folk som svarar på saluannonser och vill ha hästen på foder. Eller när det står UTHYRES och de vill ha hästen gratis på foder. Men antar att det är sånt man får ta. Sålla bort dem helt enkelt.

Där är jag med oxå! Har skrivit önskar på foder för senare köp och de vill ha xx tusen direkt ;) Foder då? ;) men de är lika vanliga som de som vill sälja på en en ponny när man söker häst på minst 170 ;) får fnatt av dom :D

Det är otroligt svårt att sälja idag. Även om man går ner i pris så man ligger 20000:- under likvärdiga ponnyer så är det för få köpare ute och letar nytt material. Där tycker jag frågan är hur mycket man skall gå ner i pris. Tillgång och efterfrågan styr marknaden. Man kanske inte är beredd och vara med och dumpa priserna hur mycket som helst och väljer då att ligga kvar och annonsera till marknaden har vänt. När den gör det vet man ju inte. Men om man tittar på annonser idag så är det många som finns kvar månad efter månad. Tror inte att det är något fel på dessa hästar utan det är ingen ruch efter dem.

Man kan vända på steken :
Dom pengarna man kan få sälja sin häst för inom rimlig tid (2-3v) är ju det faktiska marknadsvärdet på hästen.
Även om det känns kallt så är det ju faktiskt en verklighet.

Jag skulle aldrig heller sälja på avbet eller lämmna på foder eller dyl finns för mkt idioter som har satt det i system (har en häst i en månad sen nästa ...nästa osv)

Jag köpte min ena häst på avbetalning, då ägaren just behövde bli av med honom fort. Fick ett år på mig, avbetalade de första 5 månader men valde sen att betala in resten omgående.

Jag har annonserat ut min ena häst, där jag skrev att han måste bort omgående. Jag HADE en extra box, men det var med MIG det samma stopp. En unghäst som krävde MKT arbete, vilket min rygg skrek stopp till.
Jag hade inte för avsikt att sälja honom, men då det.

*KL* Har oxå avbetalat en häst de behövde sälja omgående. Fick betala minst 10% i mån men betalade på 3 månader och löste sen ut resten månad 3 :) så finns seriösa avbetalare. Detta för jag ville samtidigt bygga buffert och inte stå helt fattig vid hästköpet ifall något sker. Vi skrev tydliga papper så hade jag missat en månad hade jag förlorat häst plus pengar :)

*kl*

Och ännu inget resultat. Bara massa som vill sälja direkt. Ska man behöva skriva "på foder först" med stora bokstäver?

Jag har nyss skaffat häst som jag köper på avbetalning. Det är ingen hiskelig summa pengar, men jag ville först ha henne på prov en månad och se att det verkligen funkar. Sedan frågade jag säljaren långt innan vi åkte och tittade om han kunde tänka sig att jag betalade inom en viss tid och det var ok. Har nyss fått jobb, och ska jobba över en hel del i sommar så jag vet att jag får in pengar för både hästköpet och eventuella andra kostnader som kan uppstå.

Men jag kan förstå dem som inte vill sälja en häst på avbetalning om de har dåliga erfarenheter av det. Och om man ska lämna ut en häst på foder p g a platsbrist så gäller det att skriva in i avtalet att fodervärden får hitta ny stallplats eller ny fodervärd om man inte har någonstans att ha hästen om fodervärden inte vill ha kvar den. Så gjorde vi, och det fungerade.

Att man däremot har hästar ute till överpris och skriver saker som "AKUT!" eller "måste bort!" tycker jag ger ett dåligt intryck och jag skulle inte svara på en sådan annons. Men det är ju bara vad jag tycker.

Jag förstår inte varför jag skulle sälja på vabetalning.

Om köparen är kreditvärdig så kan han/hon låna av banken. Om han/hon inte är kreditvärdig så vill jag givetvis inte sälja på avbetalning.

Så varför inte använda banker som är proffs på det här med att låna ut pengar?

Man slipper ränta, amortering och sådana utgifter och lägger det å stallhyra och foder istället :)

Beror väl på hur man gör upp avtal antar jag :) Jag avbetalade och la på en extra slant som tack för besväret typ ;)

Precis, och dessutom skulle jag inte kunna tänka mig att sälja en häst på avbetalning till någon. Om man inte har råd att köpa den, hur ska man då ha råd att ha den?

jag skulle inte heller komma på iden att sälja på avbetalning, MEN att säga att -har man inte råd att köpa så har man inte råd att ha den är lite fel tycker jag ;)

mitt liv har ändrats rätt mkt. sedan jag skilde mig, jag har inte X-antal tusen att betala kontant idag (som mitt halvblod kostade ) jag skulle inte heller ha råd att betala ett par tusen i mån till banken utöver vad hästarna kostar/mån. MEN deras uppehälle och alla andra omkostnader finns det pengar till, jag har tom. så att det finns en rejäl buffert ;)

för mig är det 2 olika saker :idea:

*kl*

Jag begär inte att ingen som inte vill ska sälja på avbetalning elelr lämna ut på foder.

Men då kan ju dessa människor sluta svara på foderannonser också ju.

Endel skriver måste bort omgående pga platsbrist. Men de kan inte tänka sig att lämna på foder eller på avbetalning. Hur stor plats brist kan de då ha egentligen? Annonsen ligger sedan ute månad efter månad. Utan prisändring ens.

Kan det vara så att de är ute i god tid? Dvs att de vet att det blir platsbrist efter sommaren när alla hästar ska in från betet. Eller att de har lösdrift nu men ska stalla upp till hösten?
Att lämna ut på foder i den situationen är ingen höjdare. Hästen kan ju lämnas tillbaks i vinter och då finns det ingen box ledig.

Immer

Kan det vara så att de är ute i god tid? Dvs att de vet att det blir platsbrist efter sommaren när alla hästar ska in från betet. Eller att de har lösdrift nu men ska stalla upp till hösten?
Att lämna ut på foder i den situationen är ingen höjdare. Hästen kan ju lämnas tillbaks i vinter och då finns det ingen box ledig.

Immer

Det har du rätt i och det förstår jag också iofs. Har fått endel vettiga infallsvinklar där. Har senaste nu använt tråden för att gnälla över idioter som inte kan läsa. :laugh:

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 722
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka