Hur talar ni till era barn?

Sv: Hur talar ni till era barn?

Puttar på denna fråga:

Hur lär ni era barn ord? Har ni märkt om det spelar någon roll hur ni talar till barnet och försöker lära barnet ord? Vad upplever ni i så fall som mest effektivt?
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Man pratar och läser och pratar och läser.... Jag läste massor av böcker för min dotter då hon var liten. Då väcker man förhoppningsvis ett läsintresse som i sin tur gör att de själv fyller på språket genom bra böcker.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Hur lär sig era barn ord? Har ni märkt om det spelar någon roll hur ni talar till barnet och försöker lära barnet ord? Vad upplever ni i så fall som mest effektivt?

Jag tror att kommunikation är grunden. Vi läser böcker, pratar om bilder, ser filmer och diskuterar dem samtidigt som vi ser dem och även efteråt. Ser man Madicken hoppa från vedbotaket med ett paraply kan man både diskutera vad man använder ett paraply till, kan människor flyga (komma in på både flygmaskiner, helikoptrar och fallskärmar), vad händer när man slagit sig, blev Lisabet rädd, får man hoppa från vedbotak och vad kan hända osv....

Sedan tror jag att ett uppriktigt intresse över vad barnen har att förmedla gör att man pratar mer och barnen tycker att det är intressant och roligt att göra sig förstådd.

*

Hur tycker ni inte att man ska prata till barn och varför?
Vad märker ni för "fel" hos andra föräldrar i deras sätt att kommunicera med sina barn?

Jag tror det värsta man kan göra är att förlöjliga barnen och göra sig lustig på deras bekostnad när de försöker kommunicera. Det sätter stopp för all glädje med språket och kommunikationen.

Förresten så smittar även barns språk av sig, jag kom på mig själv att ryta "-nu jag jättearg!" häromdagen, jag blev faktiskt tvungen att storskratta mitt i ilskan!:rofl:
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Puttar på denna fråga:

Hur lär ni era barn ord? Har ni märkt om det spelar någon roll hur ni talar till barnet och försöker lära barnet ord? Vad upplever ni i så fall som mest effektivt?

Jag har aldrig medvetet gått in för att lära min dotter ord. Men tänker jag tillbaka på när hon började prata, så var det ju mycket upprepningar. Till exempel: Dottern, pekandes: "öna!", Jag: "Ja, en höna!" Dottern, igen: "Titta, öna!" Jag: "Ja, titta, vilken fin höna!" osv, osv.... Det tror jag så att säga är den naturliga inlärningsmetoden, som både föräldrar och barn mer eller mindre instinktivt använder sig av.

Sedan har vi alltid läst mycket, och i takt med att dottern blivit större så har hon ju även själv börjat fråga om ord hon inte kunnat. På dagis höll de på mycket med rim, ramsor och andra ordlekar, och det tror jag även betytt mycket.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Här pratar vi och läser.
Äldsta dottern, som fyller fem i vår, kan läsa och skriva själv, och har ett stort ordförråd.
Vi har pratat i tredje person till henne när hon var riktigt liten, men inte sedan hon blev så stor att hon kunde förstå det här med du och jag osv.
Vi har alltid sagt hästen, hunden, katten osv, vilket resulterade i att hon inte visste vad alla andra vuxna pratade om, när de frågade henne om kissen, vovven, hästapållen..
Med vår fyramånaders slänger jag därför in lite kommentarer om vovvar och kissar också, för fullständighetens skull.:D
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Jag patade ibland med ett annat tonfall då min son var bebis. Nu när han är 2,5 år pratar jag bara som med alla andra. Lite barnspråk blir det ibland, men då är det för att vi leker eller liknande.
Min son var (eller är) lite sen med talet, antagligen för att han är två-språkig. Men eftersom han verkar förstå allt man säger till honom så har vi aldrig använt ett lättare språk, mer än om han tydligt visat att han inte förstår. Fast jag upplever att omgivningen ofta gör det.
När han nyligen började prata mer än enstaka ensstaviga ord så kom allt över en natt. På ett par veckor började han sätta ihop längre meningar och använda ord som jag aldrig trodde han hade hört.
Vi har aldrig gått in för att lära honom ord. Han verkar snappa upp det bra ändå. Här om dagen talade han tex. om att det var mycket nederbörd, då det ösregnade ute.
För honom, som två språkig, är det helt naturligt att det finns två, eller flera, ord för det mesta. I en del fall har han själv hittat på ett tredje ord. Så att vi har kallat katt för kisse och liknande har inte haft någon påverkan, utan snarare utökat hans ordföråd. Det samma med att vi har använt en del av hans egna ord. Han är helt med på att de orden används inom familjen och att pratar han med andra så använder han de riktiga orden annars förstår de inte.
Det som förvånat oss mest är att han denna veckan börjat kalla sig själv för jag. Det var något som vi trodde skulle komma mycket senare.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Precis som vanligt.
Fast som andra skrivet så får man anpassa ordval till barnets ålder.
Men ändrar bara tonläge när jag busar med brossonen på 11 mån.
Men blir inte "bebisspråk" för det
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

*kl*
Hur tycker ni inte att man ska prata till barn och varför?
Vad märker ni för "fel" hos andra föräldrar i deras sätt att kommunicera med sina barn?

Min kusins mamma pratade enbart bebisspråk med henne enda upp i skolåldern. Till följd av att när hon skulle börja skolan kunde hon inte prata rent öhvt. Det var mina föräldrar som fick lära henne det.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Jag gör som Roheryn och petruska och Snuffsan. För mig har det varit otänkbart att tala med barnen med ett enklare språk bara för att de är barn. Om jag använder ett ord som de inte känner igen så antingen frågar de, eller så förklarar jag mer explicit vad jag menar.

Mina barn har alltid fått uppskattning för sitt goda ordförråd i skolan och jag har aldrig stött på någon misstänksamhet från barnens lärare. Tvärtom var det en lärare som sade att hon hade sett fördelarna av mitt barns goda ordförråd, så nu när hon väntar barn själv så kommer hon att llägga sig vinn om att diskutera mycket med sitt barn. Hon berättade att hennes föräldrar pratade med henne som ett barn under hela uppväxten, så och det var inte förrän på universitetet som hon ansåg att hon fick möjlighet att verkligen utveckla sitt ordförråd.

Mina föräldrar har alltid talat med mig som en vuxen så för mig var det naturligt att göra samma sak. Självklart kan man bara utveckla ett gott ordförråd om man exponeras för ett. Hur skulle individen annars lära sig nya ord? Läsning hjälper till, men det är förstås inte hela sanningen. Jag tror på interaktion där "svåra" ord nyanseras och förklaras på ett sätt där man som barn ser skillnaden i effekten av språket.

Det är tex stor skillnad på hur barnet bemöts om det säger "ursäkta, men jag förstår inte syftet med uppgiften, kan du förklara?" eller om barnet säger: "jag fattar inte den här uppgiften, förklara!" Risken är ju stor att läraren bara upprepar vad denne sagt en gång till, och frustrationen stiger. Problemet var inte hur uppgiften skulle utföras, utan varför. Kan barnet inte uttrycka det, så blir det handikappat i den situationen.

Jag ägnar en hel del tid åt att resonera med barnen om språket och vikten av att bidra till en kommunikation som bygger på respekt och tydlighet. Språket är nyckeln till kommunikation och det är inte så lite makt som ligger inbäddat i förmågan att uttrycka sig. För mig är det självklart att ta det ansvaret som förälder att ge barnen det språk jag själv anser är viktigt att behärska. Språket är ett vasst vapen och behöver skötas med omsorg.

Men huruvida man erövrar ett accepterat ordförråd eller ej hänger ofta ihop med klasshörighet. Att bryta klassnormer är alltid komplicerat på ett eller annat sätt. Ett språk fungerar i en klass, medan det fungerar sämre i en annan. Nyckeln är kanske att vara lyhörd för vilken norm som gäller och att det är anpasslighet som ger störst makt?

Det sistnämnda är en tanke som en av mina elever sått hos mig när vi diskuterade makt ur ett filosofiskt perspektiv. Hmm... nu kom jag nog in på annat... :)
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Jag har aldrig medvetet gått in för att lära min dotter ord. Men tänker jag tillbaka på när hon började prata, så var det ju mycket upprepningar. Till exempel: Dottern, pekandes: "öna!", Jag: "Ja, en höna!" Dottern, igen: "Titta, öna!" Jag: "Ja, titta, vilken fin höna!" osv, osv.... Det tror jag så att säga är den naturliga inlärningsmetoden, som både föräldrar och barn mer eller mindre instinktivt använder sig av.

Sedan har vi alltid läst mycket, och i takt med att dottern blivit större så har hon ju även själv börjat fråga om ord hon inte kunnat. På dagis höll de på mycket med rim, ramsor och andra ordlekar, och det tror jag även betytt mycket.

Det du beskriver är ett skolexempel på hur forskningen ser på modersmålsinlärning. Människan upprepar omedvetet vad barnet säger för att bekräfta att barnet är på rätt väg. Att sedan lägga till "ja, titta vilken fin höna", så utökar man succesivt barnets ordförråd.

En aspekt i det här resonemanget är dock när barnet blir äldre. Föräldrar som inte själva har ett stort ordförråd har givetvis inte samma möjligheter att hjälpa sina barn. Precis som det är svårare för föräldrar som själva har dåliga skolkunskaper att stötta sina barn i läxläsning etc, så kan språket vara mer eller mindre mustigt och nyanserat hemma vid köksbordet.

Det krävs mod och medvetenhet att bryta normer om man vill att barnen skall bli bättre på språket än en själv som förälder.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Tja Priffe, det var inte igår!

Intressant diskussion som jag gärna vill hänga på. Flera uttrycker ett visst avståndstagande från från bebisspråk men vad menar ni egentligen med det?

För mig är språket kopplat till lust. Alltså det är roligt att hitta på egna ord, ordvändningar, rim eller allitterationer. Och med det skapas ju också familjeuttryck som bara de närmaste känner till. Är det det som kan hänföras till bebisspråk? Att resten familjen tex plockar upp bebisens egna uttryck?

När jag tänker efter hur mina barn var så känner jag att jag på något sätt anpassade mitt språk till deras fattningsförmåga vid vissa åldrar men det som gör att jag lade det på minnet är att det skilde sig så åt. Det torde alltså finnas olika mottaglighet för språkträningen vi medvetet eller omedvetet lägger oss vinn om. Tror jag.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Även jag undar vad som menas med bebisspråk? Är det att prata med väldigt tillgjord röst och förenkla alla ord som finns? I så fall tror jag få pratar bebisspråk...

Jag pratar väl en slags bebisspråk kan man ju säga eftersom jag faktiskt anpassar mitt sätt att tala till barnet. Jag märker att jag pratar mer melodiskt och med lite mer dramatik i rösten. T I T T A en E K O R R R R E. Svårt att förklara i skrift :smirk:. Men till en vuxen skulle jag hävt ur mig ett slarvigt och onyanserat uttal av ekorre (och allra troligast är ju att jag inte skulle nämnt det alls, eftersom det inte roar vuxna på samma sätt att se en ekorre :) ).

Dottern är 1 år och säger i princip bara mamma och pappa än, men jag är noga med att beskriva det mesta omkring oss och träna ord. Vi använder även tecken (hon gör själv tecken för klocka och boll och jag för ett antal ord till). Så man kan säga att vi går in ganska medvetet för detta. Dock inte efter någon särskild strategi utan bara på känsla.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Tja Priffe, det var inte igår!

Intressant diskussion som jag gärna vill hänga på. Flera uttrycker ett visst avståndstagande från från bebisspråk men vad menar ni egentligen med det?

För mig är språket kopplat till lust. Alltså det är roligt att hitta på egna ord, ordvändningar, rim eller allitterationer. Och med det skapas ju också familjeuttryck som bara de närmaste känner till. Är det det som kan hänföras till bebisspråk? Att resten familjen tex plockar upp bebisens egna uttryck?

När jag tänker efter hur mina barn var så känner jag att jag på något sätt anpassade mitt språk till deras fattningsförmåga vid vissa åldrar men det som gör att jag lade det på minnet är att det skilde sig så åt. Det torde alltså finnas olika mottaglighet för språkträningen vi medvetet eller omedvetet lägger oss vinn om. Tror jag.

tjenna,

ja, det var ett tag sedan... men nu är jag back in da house. :banana:

Intressant vändning på perspektiven, visst är det så att familjen också påverkas av bebisens språk. Det är ju kul att säga "ow ow" till alla hundar man ser när den lilla telningen pekar och nickar och konstaterar att "ja, så låter den, hunden".

Jag tror inte alls att det är fel att tala bebisspråk för att bekräfta den lilla personens reflektioner och konstateranden. Probemet är väl om man inte utvecklar språket ihop med barnet?
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Bra, då är du på rätt ställe igen!

Ja, och jag ser liksom ingen motsättning, för mig ingår bebisspråket i det lustfyllda och där det ena ordet, uttrycket ger det andra. Finns det föräldrar som fortsätter säga "mu" om kossor eller pratar om sig själv i tredje person till en tonåring?

Men du har ju en stor poäng i att det handlar om vilket språk den vuxna har, för det lär ju förmedlas, vare sig man vill eller inte.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Jag tänker på bebisspråk som att katten heter kisse och kaninen nin, hela tiden. Bara.

Och när man i extremt hög grad hjälper barnet att förstå allt man säger, genom att undvika svåra eller långa ord, eller nya ord, eller abstrakta ord, eller skämt och knasigheter, eller tve- och mångtydiga ord.

Jag tycker att man ser en hel del av det, och jag känner mig väldigt främmande för det.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

Jag pratar nog med mjukare röst, fast vanliga ord. Säger oftast "jag" istället för "mamma" om mig själv, och "du" till sonen, istället för hans namn.

Detta har resulterat i att sonen (snart två år) kallar sig själv "du".:crazy: De flesta andra barn säger ju sitt namn när de pratar om sig själva.
 
Sv: Hur talar ni till era barn?

dottern är ganska tidig med pratet (1 år 9 mån) och gillar att prata så vi väver in pratövningar titt som tätt. Vi kan tex säga "kan du berätta för pappa vem vi träffade" och "vad heter pippis kompis". Likaså räknar vi stegen högt när vi går i trappan och pratar mycket när vi läser böcker "ser du nåt träd" och sånt. Med ett så litet barn tycker jag inte att man ska använda för vuxet språk eftersom man kan lura sig själv att barnet begriper mer än vad det gör. Det är lätt att glömma bort att hon har en mkt begränsad förståelse av världen när hon pratar i sammanhängande meningar. Det oroar mig en del att hennes pratförmåga ska göra att jag ställer krav på henne som inte är realistiska för ett barn som inte fyllt två år.

För övrigt jobbar jag hårt på det som havreflinga beskriver nämligen att kalla mig själv för jag och dottern för du. Det känns jätteviktigt att ge jagbudskap så att det blir tydligt att det är jag som blir glad/arg etc och inte "mamma".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Modest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 127
Senast: Liran
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 526
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp