Hur täckar ni era dräktiga ston?

Sv: Hur täckar ni era dräktiga ston?

KL
Jag har ju bara drömt om att ta föl på min o kom nu på- hur i hela friden ska täckena räcka till då:eek:

Givetvis skulle den inte klippas eller så, men den är van o har behov av varmt om stjärten:crazy:

Har ju redan nu förlängt nästan alla gjordar med 30 cm resår:angel:

Har ett fblsto som är dräktigt på lån. Ägaren har x många sagt att hon måste ha varma täcken på sig så att hon inte fryser och om hon sätter mycket päls så tar hon energi från fölungen och magrar själv av.

Hästen ska föla i slutet av mars. Min spontana tanke är att jag inte vill ha dubbla täcken på henne, för jag vill ju inte att fölungen sedan ska trassla in sig i gjordarna :eek:. Nu har hon ett regntäcke på sig, inne OCH ute. Hon stod på 3 kg havre när hon kom, då var hon i ca 5 månadeen, och lite tunn. Hon har nu ätit upp sig ganska bra:) på 2 kg krafft, och 2 kg havre samt fri tillgång på hösilage.

Min förra fölunge föddes i juni, så då hade jagf aldrig det här "problemet" med täcken. Inte heller åt hon så här mycket så tidigt i dräktigheten. Nu går hon ju iofs in i 8 mån så det börjar väl bli dags för att äta "ordentligt", men vilka är era spontana tankar? Kring täcken, fodermängd osv.
Våra araber fölar i feberuari. Just för att slippa ha täcken på dom när dom har föl så täcker vi dom inte. Dom sätter päls och är väldigt tjocka. Ge hästen alfa, lucern och fritillgång på grovfoder. Jag skulle inte våga ha ett sto med täcken och en diande fölis.

Uträknad foderstat som utgår från grovfodret. Visa för ägaren och berätta ...

Inga täcken, hon har egen päls så det räcker. Skulle hon börja magra (igen) så ger jag bara henne mer mat.

Plättlätt.

Hon står på lösdrift med bal att äta från när hon känner för det.

Nu skulle det EG inte spela någon roll eftersom hon ska föla i mitten av juni. Men ändå.

Ska du ha täcke på så klipp av gjordarna om det är kryssgjordar på, och sätt istället en resårgjord runt magen. Ta bort eventuella "kryssnören" som går mellan benen och sätt istället ett snöre under svansen istället!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 663
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 085
Senast: axel
·
Hästvård Har funderingar hur jag ska göra med min svårfödda arabvalack. Han tycks knappt gå upp ngt även fast det känns som att jag trycker i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 873
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka