Hur svänger du?

Sv: Hur svänger du?

Med hjälp av vikten, vrider bäckenet och i de fall det behövs föstärkas lägger jag till yttersidans hjälper.

ja då lägger jag till ytter skänkeln lite och kramar i inner tygeln, kan även leda beror på hästens utbildningsnivå.

fast om du tar i innertygeln så låser du ju inner sidan, och du vill ju lösa upp den sidan.
lös i inlägget jag skrev om hur min tränare sa att man ska svänga.

Tror nog jag kan förstå hur allt går ihop, och är ändå inte så spec insatt i sånt där lr rider på en så hög nivå. Men är ju lite konstigt att man typ lär sig att ska du till vänster ta i vänster tygel, sen fick (iaf jag) lära mej att man skulle ha med ytter skänkeln oxå. Men beror nog på lite hur man rider för tar man bara i tygeln så blir det ju ingen "bra" sväng blir ju ingen balans i det. Det sättet som din tränare beskriver tkr jag låter typ som när man formar hästen och rider på volt, då svänger ju hästen. Så tänker man det så tkr jag det låter väldigt logiskt det din tränare sa...

fast om du tar i innertygeln så låser du ju inner sidan, och du vill ju lösa upp den sidan.
lös i inlägget jag skrev om hur min tränare sa att man ska svänga.

Din tränare har rätt :) du ska kunna släppa innertyglen och bara ha stöd på yttern när du gör en volt. Du ska tynga över på innern och fram med innerskänklen så att den håller kvar bogen samtidigt som ytten åker lite bak och pressar in baken på hästen.

Hur man svänger i grova drag :D

Jag vet inte hur jag gör faktiskt. Om jag och pållen är i ridhus eller bana så tänker jag bara "volt" så blir det volt :D Antar att jag vinklar kroppen och tittar ditåt. Antagligen så gör jag något omärkligt (för mig) med händerna som hästen känner. Om jag rider unghästarna är det ledande tygeltag och skänkeln på motsatta sidan som svänger + vikten.

kl

Om jag bara ska svänga på tex en volt vrider jag bäckenet. Ska jag svänga tvärt, liten volt eller liknande styr jag alltid med benen.

Sväng åt höger; Lättar vänster ben från hästens sida och driver på med höger. Trängande tygeltag om det behövs.

Jag erkänner att jag är slarvig med det. Min är inte ett dugg vikthjälpskänslig. Så tittar, kramar tygeln och han svänger.
Om jag tränar inför någon tävling lägger jag extra vikt på att vända för ytterhjälperna, att ta hästen med mig på ytter.

Knappast mer låst än när han vänder fritt i hagen;)
Alltså det sista gäller bara mitt varmblod. Jag vet inte vad som händer jag gör ingent men han går dit jag vill endå på något vis.
Det händer väl att det går på "det riktiga" sättet ibland. men inte ofta.
För står inte hur jag skulle låsa honom då vi vänder i skogen på lång tygel när jag sitter helt still....

men om du tar i tygeln så låser du ju hans bakben o jag förstår inte riktigt din paralell till när han vänder fritt i hagen?

Jag vet inte riktigt hur du läser.
Jag säger ju det jag tar inte i tyglarna. Tyglarna hänger lösa, igen rör dom.
Paralellen till hagen är att i hagen svänger han ju bara och det är exakt vad vi gör när vi rider också.
Jag kan ju inte låsa bakdelen när jag inte rör tygeln över huvudtaget.

Det beror på hästen skulle jag säga. Hur pass välutbildad, känslig och vilken typ av problem den har.

StoraSvartaÅbäket svänger jag med vikt, jag tittar dit jag ska och så vänder hon. Ibland tvärare än jag har tänkt mig. :o

Räkan svängde jag först för innertygel och vikt, men lärde sen om henne till att svänga mer för ytterhjälperna. Hon stack väldigt gärna ut ytterbogen, så det krävdes ganska mycket yttertygel för att kunna svänga henne alls. Behövdes det använde jag också en ledande innertygel.

Sliter i en tygel åt det håll man vill och sparkar hej vilt på motsatt sida! :angel:
Ridskolesväng, första terminen :rofl:

Skämt å sido tycker jag det är väldigt mycket tygel på ridskolan. Hos tränaren är det vikt och skänkel som gäller. Hon sa att jag skulle tänka mig en strålkastare i naveln. Dit den pekar ska hästen gå. Tittar jag åt vänster följer överkropp och höfter med och "strålkastaren" pekar åt vänster. Egentligen är det ganska många moment inblandade i att svänga, så jag tycker det är bra med visualiseringsövningar. Särskilt för mig som relativ nybörjare. Har man bara koll på vart man ska (svårt nog ibland *s*) följer resten av rörelsen med automatiskt.

De flesta hästarna jag rider (lektionshästar) är känsliga för vikthjälperna, så dem svänger jag genom att använda just vikthjälperna.
Är hästen okänslig för vikhjälperna så kompletterar jag med mjuka ledande tygeltag.

Titta dit du ska, åt höger. Vrid bäckenet och visa vägen, vrid bäckenet i riktningen du ska. Ta i VÄNSTER tygel, plus ett ev ledande tygeltag åtvänster (snett framåt neråt) som förstärkning och ev vänster skänkel.

Jag är ingen proffsryttare, men det där är vad jag fått lära mig redan tidigt i ridåren :)

Jag utvecklar lite: Ha stöd i vänster tygel samt leda med höger.

kl

mycket enkelt.
då staketet/väggen kommer emot så blir hästen tvungen att svänga.
tadaa! behöver inte göra nånting alls :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
469
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II