Hur svänger du?

Sv: Hur svänger du?

Jag diskuterade här i veckan med en kompis hur man egentligen gör när man svänger... ja rakt upp och ner svänger, inte böjer, ställer eller något annat, bara hur man rakt upp och ner svänger.

Själv har jag ju "alltid" kunnat svänga, det lyckas ju alla med, man bara gör, men under den senaste tiden har jag tillsammans med min tränare gått igenom ALLA konstiga små detaljer om saker och ting i ridningen för att kunna sätta fingret på saker och ting och kunna "lösa problem" och lista ut vad som är rätt och vi kom fram till att jag... inte riktigt svängde rätt :angel: När jag berättade det för en kompis och frågade hur hon gjorde så fick jag ett för henne självklart svar.... som inte alls var riktigt rätt (enligt min tränare).

Så jag är jätte nyfiken, hur svängar du?

Vrider om kroppen och riktar den åt det håll jag skall. Inte hela sätet, utan mer från höfter och upp och absolut inte överdrivet, bara lite lite. Då följer även handen med och man behöver inte ta några överdrivna tygeltag. Även höften och sätet viktar om sig lite grann och fortplantar sig ner till hästen som då får signal att svänga genom det man brukar kalla vikthjälperna.

En vändning kan innehålla flera sådan här vridningar. Man vrider, blir rak, vrider blir rak, så att hästen följer med hela vägen runt, steg för steg.

Överdrivna tygeltag ägnar man sig bara åt för att vara övertydlig åt en unghäst om det behövs. Annars brukar även unghästar naturligt fatta vad man menar tämligen snabbt när man gör rätt.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
469
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II