Hur stöttar man sin sambos intresse på bästa sätt?

P

pojkvan

Jag är ny här på forumet och kan inget om hästar.

Jag har en sambo som har en häst, det är en ung häst och hon håller på och försöker lära den hur man rider den. Hon har haft den sen i somras. Den verkar trevlig men nu har min sambo gjort sig jätte illa då hästen har trampat henne på låret och trampat av lårmuskeln. (hon väntar på en operation för att de ska sy fast muskeln igen. ) Det är en liten häst ser ut som pippi häst och den passar tydligen min sambo väldigt bra.
Innan den här hästen hade hon en jätte farlig häst som mer eller mindre varje dag trampade och sprang över min sambo varje dag vi var nog på akuten varje vecka. Hon ramlade av honom och slogs medvetslös flera gånger. Han var fullständigt livsfarlig.

Min sambo är tydligen väldigt duktig på hästar, i garaget står det nästan ett dussin med flytt lådor av priser från hästtävlingar. När hon är med hästar lyser det om henne, hon ler och skrattar med ögonen. Hon är självsäker och har en gnista som hon annars saknar. När hon är med hästen verkar hon oövervinnlig.

Min sambo har varit med om väldigt mycket tråkigt i livet och är totalt knäckt av olika mycket tråkiga saker som hänt tidigare i hennes liv. Nu efter senaste olyckan pratar hon om att sluta med hästar. Hon är deprimerad säger att hon inte har råd eller lust och att hon inte vill längre.

Jag vill på något vis hjälpa henne att orka fortsätta, ekonomiskt kan jag stötta hur mycket som helst. Men jag kan inget om hästar och vet inte hur man ska göra saker. Jag vet inte vad man ska köpa för saker för att underlätta som släp och sadel. Hur får man tag i bra tränare?
Vad behövs för att få henne att tycka hästar är roligt igen?

Snälla hjälp mig!

Sv: Hur stöttar man sin sambos intresse på bästa sätt?

först å främst :bow::bow::bow::bow::bow: till dig!!

Otroligt kul att se en som engagerar sig så som du verkar göra :love:

Det som jag kan ha önskat av tidigare pojkvänner kan väl bara va detta att man får sin tid! Att det inte behövs stressas i stallet eller att det är suck pust å stön så fort man ska ut dit.

Då denna hästen nu verkar vara unghäst och väldigt grön så kanske du inte ska ge dig in att hantera den hästen, men det underlättar ju om du är intresserad och vill lära dig och förstå, underlättar ju för din sambo om du förstår vad hon pratar om ;)

I övrigt så vad gäller att köpa saker så behövs det inte så mycket i mina ögon, jag är glad om förståelsen finns, men täcken och slitage saker är ju alltid kul att få då det går åt men ändå är en kostnad. Antar som sagt att hon ändå har en hel del saker om hon är duktig!

Lycka till!!

Jag tror att det betyder jättemycket att du bryr dig så mycket om din sambo och hennes intresse. Att du ser hur mycket hästarna ger henne. Bara det att ni pratar om saken och att du talar om för henne att det är tydligt för dig att hon mår bra av att vara med hästarna och att du är beredd att ställa upp tror jag kan vara viktigt.

Om pengar är ett problem så kan det säkert hjälpa om du stöttar ekonomiskt. Det är svårt att svara på vad du kan hjälpa till med helt konkret utan att veta om det är något särskilt som saknas. Skulle din sambo vara hjälpt av ett släp, t.ex. för att åka till någon anläggning där det anordnas träning?

Tränare finns det många. Det är inte så lätt att säga hur man hittar någon bra. Om du talar om i vilken del av landet ni bor och vilken inriktning din sambo är intresserad av (hoppning, dressyr, western etc), så kanske folk här kan PM:a dig namn på tränare som de tycker är bra.

Om din sambo är deprimerad tror jag också att hon kan behöva komma iväg och prata med någon terapeut. Det kanske inte handlar om hästarna egentligen utan mer om att hon har tappat sugen för allt.

Jag kan känna igen mig i att ibland känna att det är jobbigt, dyrt osv att hålla på med hästar, speciellt när man råkar ut för skador på sig själv, men även på hästen. Den här årstiden är inte heller speciellt kul för många, det är mörkare, blir snart kallare, med allt vad det innebär av att jobbet i stallet känns tyngre och jobbigare. Jag tror att det är viktigt att du intresserar dig för hästen, inte rent fysiskt, men att du frågar, lyssnar och, som tidigare sagts, stöttar ekonomiskt. Ibland kan man känna som ensam hästintresserad i en familj att ens egen hobby får ta all tid och nästan alla pengar och få skuldkänslor för det. Tala om för henne att du gillar att hon blir så glad av att ha häst! Att det gör dig glad med! Följ med i stallet och bär vattenhinkar, eller bara var med och prata med henne medan hon pysslar om hästen. Du kommer att få lära dig massor bara av att finnas där! Min icke-hästkunnige make brukar säga till mig när jag deppar ihop och tänker sälja hästarna: "Men vad ska du göra då? Det går ju inte!" Och då inser jag att han faktiskt har rätt ;)

Måste först säga att jag är otroligt imponerad av dig. Jag kan tänka mig att de flesta i din situation helst hade sett att sambon aldrig någonsin kom nära en häst igen.

En tanke som slår mig är att din sambo kanske inte är så duktig på att rida in hästar. Alla priser i lådorna är nog från olika tävlingar och det är inte riktigt samma sak att hoppa över hinder som att rida in unghästar.

Att jämt råka ut för alla dessa olyckor tyder nog på att hon kan ha en del att lära sig det gäller inridning.

Så en idé skulle ju kunna vara att nu när sambon ändå lär vara 'sjukskriven' så kanske du kunde anlita någon professionell inridare som kunde jobba med hästen. Din sambo skulle ju också kunna vara med och se och lära av denne och även få en del privatlektioner hur man gör.

Lycka till!

Jag försöker att inte sucka och stöna, när hon ska åka till stallet och jag följer gärna med så jag kan hjälpa till med mockningen.

Jag är lite rädd så jag vill inte hålla på för mycket runt hästarna de är ganska så stora, även den här lilla hästen.

Täcken är en sak den här hästen behöver tydligen, men jag fattar inte hur man köper sådan saker är rädd att det inte skal passa.
Hur vet jag storlek?
hur många täcken behöver den?
jag har tittat på hästaffären på nätet och det finns många olika vad ska man köpa för något?

Hon säger att hon inte behöver släp än men jag funderar på att köpa en ändå just för att hon ska ha möjligheten och inte vara så begränsad.
Hon pratar om en tränare som bor långt bort som hon vill träna för och jag tänkte då att ett släp i julklapp kanske kan motivera henne att ta tag och åka ditt. Vad ska man titta efter när man letar släp? Är det bättre med en lastbil?

Min sambo har tidigare hoppat men rider nu dressyr. Hon höll även på med riddar grejer ett tag. Sen har hon en damsadel som hon ridit mycket i.

Hon får en massa hjälp med terapi men jag tycker det blivit värre de senaste veckorna så jag har blivit orolig. Väljer hon att sälja tror jag bara det blir värre och det behöver hon inte.

mm jag gör att det där inte varje dag för jag måste jobba men jag är med flera gånger i veckan. Jag har ändrat uppfattning helt om hästtjejer sen jag började följa med till stallet det är verkligen ingen dans på rosor.

För ett år sen hade hon inte fått gå närheten av hästarna, om jag då vetat hur farligt det är. Men efter att se hur mycket bra de gör så är det självklart att hon absolut ska fortsätta.

Finns det sådan som gör sådant? Det visste jag inte. Jag ska pratas med min sambo om det för det kan vara en bra ide. Just nu kan hon ju knappt gå så rida är uteslutet.

Vad och vart hittar man någon som kan göra ett sådant jobb och hur mycket bör man räkna med att det kostar?

Skulle också skicka iväg på inridning,om nu din tjej absolut inte VILL göra det själv? Kolla upp lite vad som finns,be om referenser! Jag har hört priser om allt mellan 4-7 000:- /månaden. Räkna med att ha den borta i ca 2 månader. Den dag det är dags för min häst att ridas in skulle jag bli överlycklig om min sambo erbjöd sig att betala för det! :)

Det är liksom sånt som jag inte skulle kosta på mig själv i första taget...

Först och främst: En eloge till dig som engagerar dig i sin sambos intresse! Finns allt för få som gör det tyvärr.

Tycker ett släp i julklapp låter som en jättebra idé. Det behöver inte vara något sprillans nytt släp, finns många bra begagnade släp på marknaden.

Fördelen med släp framför hästbuss som jag ser det är att med släp är man mer rörlig. En hästbuss är ju en hästbuss, kostar i allmänhet mer att båda köpa och ha, tar större plats osv. Ett släp kopplar man fast efter bilen när man behöver det och kör iväg, sen kopplar man av det när man inte behöver det och då har man bilen fri. Hästsläp är också väldigt behändigt om man t.ex. behöver flytta stora saker, köpa brädor, eller låna ut till en granne som behöver låna ett släp t.ex.

Det finns väldigt många olika märken på släp och det finns andra som bättre kan föreslå olika märken än jag, men det jag tycker är viktigast är att det är bra ventilation inne i transporten. Tänk en stekhet sommardag, vilken bastu det kan bli där inne för hästen om det inte är bra ventilation. Det ska vara rymligt, gärna boggie hjul (dvs två hjul på var sida, transporten blir mycket stadigare då). Vissa hästar trivs bäst med fronturlastning, där det finns en ramp framtill man kan fälla ned och leda ut hästen så hästen inte behöver backa ut. Det finns även transporter med en sadelkammare antingen inne i eller utanpå transporten där man kan förvara sadel och annan utrustning om man inte vill ha den i bilen t.ex.

Tror en transport hade varit ett jättebra hjälpmedel så hon kan ta sig till en bra tränare som kan hjälpa henne med hästen och båda två kan utvecklas tillsammans. Nu medan hennes ben läker kan ju en tränare som jobbar med arbete från marken (dvs där man inte rider) vara något att fundera över. En tränare som kan hjälpa henne med hanteringen av hästen, visa henne hur hon ska jobba med hästen från marken, kanske lära henne tömkörning om hon inte redan kan det t.ex.

Tycker för övrigt det är jättebra att du försöker hitta sätt att stötta henne på. Tyvärr är det många som menar att "vaddå, jag betalade ju din nya sadel, kan du inte vara glad för det?". Det är inte alltid materiell stöttning som är av störst vikt utan att man visar att man är intresserad, frågar saker, vill lära sig osv. Kan lova att det finns inget som är roligare för en hästmänniska än att lära någon annan som inte kan någonting.

Min pojkvän exempelvis kunde inte ett smack om hästar, hade aldrig ridit, aldrig ens klappat en häst. När han var med mig i stallet i somras för första gången vågade han både borsta, kratsa hovarna och tom rida lite medan jag ledde hästen. Numera tycker han det är jättekul och när han kommer hem från jobbet frågar han alltid hur det gått med hästen idag och vad jag gjort i stallet. Just det engagemanget värmer så mycket mer än om han gått och köpt något till mig och hästen.

Pratade med min man just nu som undrade vad jag satt och läste. Han sa att egentligen var det han som skulle svara för han vet precis hur du har det just nu. Inte minst för att jag just blivit med mitt senaste gips. Hans råd var att du försöker lära dig så mycket som möjligt om hästar och hästhantering så att du kan stödja på det viset samt att du förstår vad det handlar om. Så att som hos oss just nu du kan rycka in när olyckan är framme.

Skillnad på släp och lastbil är ganska stora och ska man köra mycket och året runt är lastbilen klart bättre för både häst och människa. Som exempel får man ju köra lagligt i högre hastigheter med lastbil än med släp och det kan göra mycket om man ska långt. Samma med komforten för hästen den är klart större i lasbilen. För att inte tala om väghållning vid vinterväglag.

Om det är läge att köpa den nu när sambon inte mår bra är jag inte helt säker på. Det kan ju sätta press på fel håll på henne. Men jag tycker absolut att du ska diskutera det här med att skicka iväg hästen på inridning. För jag vet av egen erfarenhet att hon kommer inte att vara riktigt lika tuff när hon ska tillbaka upp i sadeln igen. Det kommer också ta lite tid innan hon är tilbaka till sitt gamla jag. Om hästen blir inriden och tränad fram tills hon är mogen att gå upp i sadeln igen. Så kan det vara en stor hjälp för henne att ha stödet av den som tränat hästen innan.

Vet ju inte var ni finns i Sverige, men om du ger en liten hint om det så kan säkert många här skicka PM om lämpliga tränare i ert område.

Instämmer med alla som skickar beröm till dig för ditt engagemang!
Men jag har delvis annan syn på det här. Som du berättar det, känns det inte som din sambo är så "duktig på hästar". Att vara det är nämligen så mycket mer än att kunna rida och vinna priser. Jag kan t o m dra det till att dom flesta duktiga tävlingsryttare jag upplevt, inte alls varit vad man kallar "hästmänniskor". En sådan hästkunnig person blir t ex inte nedsprungen av sin häst varje dag.

Med detta sagt, varför inte tillsammans med sambon ta en rejäl kurs i horsemanship? En där man främst får lära sig om hästens "insida" och hur man ska kommunicera och säkert hantera den. Nu när hon antagligen har en tids konvalecens framför sig, vore det väl lämpligt att bygga hennes (och ditt) hästintresse på en stabilare och säkrare grund.

Inridning? Mycket möjligt att den delvis klaras av under en kurs ovan. Fördelen är att man själv lär sig samtidigt som en kunnig person hjälper till att jobba med hästen. Annars är det nog som andra säger, ta hjälp!

Slutligen- köpa grejer. Nej, absolut inte, av flera anledningar.
Jag tycker istället att ni lugnt och ingående talar igenom er situation, och om intresse finns för vidare utvecklande av hästverksamhet, du föreslår att ni investerar i sådant som behövs eller din sambo vill ha. Själv skulle jag inte alls uppskatta att någon köpte div, kanske kostsamma, grejer utan att jag själv fick vara med och bestämma. Även om tanken var god.
Täcken t ex, är inget måste för hästar. Det beror på olika omständigheter om sådana behövs. Absolut något att rådgöra med sambon om.

Tankar från LIA

Skulle också skicka iväg på inridning,om nu din tjej absolut inte VILL göra det själv? Kolla upp lite vad som finns,be om referenser! Jag har hört priser om allt mellan 4-7 000:- /månaden. Räkna med att ha den borta i ca 2 månader. Den dag det är dags för min häst att ridas in skulle jag bli överlycklig om min sambo erbjöd sig att betala för det! :)

Det är liksom sånt som jag inte skulle kosta på mig själv i första taget...

Tack jag ska prata med henne om det är något hon vill göra. Fast jag tror inte hon kan vara utan hästen i två månader det är för lång tid i början när vi bodde ihop var hon häst lös i 5 månader och det var väldigt tung tid. kanske bättre att någon annan gör det så hon sliper skada sig.

Först och främst: En eloge till dig som engagerar dig i sin sambos intresse! Finns allt för få som gör det tyvärr.

Tycker ett släp i julklapp låter som en jättebra idé. Det behöver inte vara något sprillans nytt släp, finns många bra begagnade släp på marknaden.

Fördelen med släp framför hästbuss som jag ser det är att med släp är man mer rörlig. En hästbuss är ju en hästbuss, kostar i allmänhet mer att båda köpa och ha, tar större plats osv. Ett släp kopplar man fast efter bilen när man behöver det och kör iväg, sen kopplar man av det när man inte behöver det och då har man bilen fri. Hästsläp är också väldigt behändigt om man t.ex. behöver flytta stora saker, köpa brädor, eller låna ut till en granne som behöver låna ett släp t.ex.

Det finns väldigt många olika märken på släp och det finns andra som bättre kan föreslå olika märken än jag, men det jag tycker är viktigast är att det är bra ventilation inne i transporten. Tänk en stekhet sommardag, vilken bastu det kan bli där inne för hästen om det inte är bra ventilation. Det ska vara rymligt, gärna boggie hjul (dvs två hjul på var sida, transporten blir mycket stadigare då). Vissa hästar trivs bäst med fronturlastning, där det finns en ramp framtill man kan fälla ned och leda ut hästen så hästen inte behöver backa ut. Det finns även transporter med en sadelkammare antingen inne i eller utanpå transporten där man kan förvara sadel och annan utrustning om man inte vill ha den i bilen t.ex.

Tror en transport hade varit ett jättebra hjälpmedel så hon kan ta sig till en bra tränare som kan hjälpa henne med hästen och båda två kan utvecklas tillsammans. Nu medan hennes ben läker kan ju en tränare som jobbar med arbete från marken (dvs där man inte rider) vara något att fundera över. En tränare som kan hjälpa henne med hanteringen av hästen, visa henne hur hon ska jobba med hästen från marken, kanske lära henne tömkörning om hon inte redan kan det t.ex.

Tycker för övrigt det är jättebra att du försöker hitta sätt att stötta henne på. Tyvärr är det många som menar att "vaddå, jag betalade ju din nya sadel, kan du inte vara glad för det?". Det är inte alltid materiell stöttning som är av störst vikt utan att man visar att man är intresserad, frågar saker, vill lära sig osv. Kan lova att det finns inget som är roligare för en hästmänniska än att lära någon annan som inte kan någonting.

Min pojkvän exempelvis kunde inte ett smack om hästar, hade aldrig ridit, aldrig ens klappat en häst. När han var med mig i stallet i somras för första gången vågade han både borsta, kratsa hovarna och tom rida lite medan jag ledde hästen. Numera tycker han det är jättekul och när han kommer hem från jobbet frågar han alltid hur det gått med hästen idag och vad jag gjort i stallet. Just det engagemanget värmer så mycket mer än om han gått och köpt något till mig och hästen.

Tack då ska jag titta lite smått. som jag förståt det så är det viktigaste alltså ventilation och stadig het på vägen med släpet.

vad betyder tömköra?

Pratade med min man just nu som undrade vad jag satt och läste. Han sa att egentligen var det han som skulle svara för han vet precis hur du har det just nu. Inte minst för att jag just blivit med mitt senaste gips. Hans råd var att du försöker lära dig så mycket som möjligt om hästar och hästhantering så att du kan stödja på det viset samt att du förstår vad det handlar om. Så att som hos oss just nu du kan rycka in när olyckan är framme.

Skillnad på släp och lastbil är ganska stora och ska man köra mycket och året runt är lastbilen klart bättre för både häst och människa. Som exempel får man ju köra lagligt i högre hastigheter med lastbil än med släp och det kan göra mycket om man ska långt. Samma med komforten för hästen den är klart större i lasbilen. För att inte tala om väghållning vid vinterväglag.

Om det är läge att köpa den nu när sambon inte mår bra är jag inte helt säker på. Det kan ju sätta press på fel håll på henne. Men jag tycker absolut att du ska diskutera det här med att skicka iväg hästen på inridning. För jag vet av egen erfarenhet att hon kommer inte att vara riktigt lika tuff när hon ska tillbaka upp i sadeln igen. Det kommer också ta lite tid innan hon är tilbaka till sitt gamla jag. Om hästen blir inriden och tränad fram tills hon är mogen att gå upp i sadeln igen. Så kan det vara en stor hjälp för henne att ha stödet av den som tränat hästen innan.

Vet ju inte var ni finns i Sverige, men om du ger en liten hint om det så kan säkert många här skicka PM om lämpliga tränare i ert område.

Tack. Jag vill verkligen inte framstå som någon som bara tänker köpa saker så ska allt bli bra sen. Det jag har sätt av hästeriet så är det verkligen hårt arbete som föder framgången och det kan jag inte ge henne jag vill bara ge henne nycklarna till att orka ge järnet. Jag kommer nog titta på bil känns som säkrare på något viss.
Sen kan den vara bra då vi renoverar huset och köra hem saker i. Jag får sätta mig ner när jag kommer hem från jobbet i kväll och ta en diskussion med henne om tränig av Fläcken.

Vi bor i Södertälje området mer.

Instämmer med alla som skickar beröm till dig för ditt engagemang!
Men jag har delvis annan syn på det här. Som du berättar det, känns det inte som din sambo är så "duktig på hästar". Att vara det är nämligen så mycket mer än att kunna rida och vinna priser. Jag kan t o m dra det till att dom flesta duktiga tävlingsryttare jag upplevt, inte alls varit vad man kallar "hästmänniskor". En sådan hästkunnig person blir t ex inte nedsprungen av sin häst varje dag.

Med detta sagt, varför inte tillsammans med sambon ta en rejäl kurs i horsemanship? En där man främst får lära sig om hästens "insida" och hur man ska kommunicera och säkert hantera den. Nu när hon antagligen har en tids konvalecens framför sig, vore det väl lämpligt att bygga hennes (och ditt) hästintresse på en stabilare och säkrare grund.

Inridning? Mycket möjligt att den delvis klaras av under en kurs ovan. Fördelen är att man själv lär sig samtidigt som en kunnig person hjälper till att jobba med hästen. Annars är det nog som andra säger, ta hjälp!

Slutligen- köpa grejer. Nej, absolut inte, av flera anledningar.
Jag tycker istället att ni lugnt och ingående talar igenom er situation, och om intresse finns för vidare utvecklande av hästverksamhet, du föreslår att ni investerar i sådant som behövs eller din sambo vill ha. Själv skulle jag inte alls uppskatta att någon köpte div, kanske kostsamma, grejer utan att jag själv fick vara med och bestämma. Även om tanken var god.
Täcken t ex, är inget måste för hästar. Det beror på olika omständigheter om sådana behövs. Absolut något att rådgöra med sambon om.

Tankar från LIA

Tack, hur duktig hon är vet jag inte jag har ingen kunskap att bedöma hennes kunnande men filmer från stora tävlingar och priser så borde det finnas någon kunskap. Det finns så mycket att berätta om föra hästen men jag vill inte outa för mycket dels för jag inte vill att hon ska få nys om den ev julklappen eller om mitt en så länge hemliga kunskaps sökande.
Men det du skriver ger också en annan del och något jag måste fundera över. jag vill inte bara klampa in och ta över jag vill stötta hästar är inte mitt intresse och kommer nog aldrig bli, men jag ser att hon verkligen behöver stöd och det vill jag ge henne. Behöver hon hjälp av tränare så kommer jag hjälpa henne med det självklart.

Det är verkligen jättegulligt av dej att du vill hjälpa din sambo men försök att inte se det som ett problem du måste lösa utan var lyhörd för vad hon vill ha. När man har blivit skadad så är det jätteviktigt att man inte känner sig tvingad till att gå fortare fram än vad man klarar. Det blir hårda bakslag då som gör att hästarna inte är lika roligt längre. Det hon behöver nu är tid, tid att läka både kroppsligt och själsligt.

Om hon vill ha saker vet du nog bäst själv men jag hade velat bestämma själv vilken transport eller vilken sadel jag vill ha så att den passar mina och min hästs behov. Om du vill ge henne en transport så ge henne ett presentkort, ett egen tillverkat där det står att hon får välja vilken hon vill ha för en viss summa. Det tror jag är mycket bättre än att du köper ett själv.

Kärlek är ju det där att hitta sin förmåga att ge vad just den man älskar behöver, inte det man själv vill ge.
Min sambo är inte intresserad av hästar alls men ändå hjälper han mej varje dag i stallet med det jag inte klarar längre pga mina handikapp. Utan honom hade jag fått sälja hästarna och han vet att det hade krossat mej. Det är ju för mej mycket mer värt än om han hade gett mej en ny transport eller en ny sadel. Att han sedan har byggt en liten ligghall och dessutom betalat den själv är ju bara positivt och jag är jätteglad för det men det viktigaste är det där han ger mej varje dag genom att hjälpa mej att behålla det som betyder mest för mej.
Kanske kan du vara med henne i stallet som stöttning när hon ska ge sig på det igen när hon har läkt? Vara den som hon kan falla tillbaka på när allt känns tungt. Det är enormt mycket värt att ha någon som stöttar en så.

Jag tror att din sambo har ramlat ned i en depression efter olyckan. Det är lätt att göra det när sådant händer. Man känner sig hjälplös och man har ont, det är ingen bra kombination.
Jag tror att du ska fråga henne vad hon vill att du ska göra. Det är det bästa sättet att hjälpa, att ge vad den behöver och frikostigt bjuda på sig själv.
Vissa saker vågar man inte ens fråga så erbjud vad du tror att hon vill ha men var som sagt lyhörd för vad hon verkligen behöver.

Här är en till som vill ge dig en eloge för att du vill din sambo så väl och förstår att det här med hästar är viktigt för henne, särskilt nu när hon mår dåligt.

Bara att du visar att du finns där för henne och att du tar hennes livstil på allvar betyder jättemycket. Att du sen dessutom är beredd att handgripligen vara till hjälp är också jättebra. Är man deprimerad så kan man ju bli helt dränerad även på fysisk ork. Som någon redan nämnde, glöm inte bort att förankra hjälpen hos henne så att hon inte känner sig överkörd. Det är lätt hänt att den som hjälper blir för ivrig och tar över - just för att man vill så otroligt väl. Prata med henne och fråga - Vad kan jag hjälpa dig med? Vad skulle underlätta för dig just nu?

En annan sak som jag tror kan vara bra att tänka på:
ta också hand om dig själv. Det är tufft att ha en respektive som är deprimerad. Jag vet ju inte hur du har det, men det är ju inte ovanligt att man blir rätt ensam i en sån här situation. Det är inte alla vänner och familjemedlemmar som har ett avslappnat förhållande till psykiska problem. Så om du inte redan har någon som du kan dela tankar med så försök hitta någon. Nu när nätet finns så finns det alla möjligheter att hitta andra som förstår vad det innebär. Huvudsaken är att du inte är helt ensam i detta (ja, du är ju inte ensam, du har din sambo, men jag hoppas du förstår vad jag menar).

Jag håller alla tummar för er! Med ditt härliga engagemang har ni stora odds att klara det här!

Du har fått många bra svar, så jag tänkte mest berätta om min sambo och min häst.
Han stöttade på många sätt och vis, följde med på tävling, hjälpte till med att lasta hö, lyssnade på mina funderingar kring hästens väl och ve osv.
Men det som gjorde mig allra gladast var en fredag när han var ledig från jobbet, så när jag kom hem hade han redan varit och helghandlat och drar fram en stor påse päron (hästens favorit) med förklaringen "men hon måste väl också få lördagsgodis!". Då förstod jag att han såg henne som en i familjen :love:
Och sen dess fick hon päron varje lördag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Jag har varit sambo i lite över ett år. Kunde inte vara nöjdare med min partner, så det är inte en fråga om stanna eller gå. Problemet...
Svar
5
· Visningar
1 887
Senast: tanten
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar