Hur stora hagar har ni?

Sv: Hur stora hagar har ni?

jag har 1,5 ha vinterhagar, varav en på ca 1 ha o en på 0,5 ha... sen lånar jag sommarbete och där har jag ingen uppfattning om ha.

har 2 hästar, fblsto m föl

mockar vid behov iaf den lilla hagen

det är sandjord, åkermark i vinterhagarna, sommarhagarna är ängsmark
och skogshagar

visst skulle det vara bättre att ha mer mark o mer kuperade hagar men vi bor ju som vi bor utan möjlighet att köpa el arrendera mer mark

tack vare sandjorden blir mina hagar inte så söndertrampade el leriga.
 
Sv: Hur stora hagar har ni?

Den "ordinarie" hagen hagen är ca 4 hektar stor, men har även tillgång till flera andra, alla större. Nu går de i en hage där de kan vandra iväg 6-7 km från stallet i en hage på uppskattningsvis 11-12 hektar. Tur att de kommer när man ropar!
Vi har tre hästar, varav en i ett annat stall. En ridponny-åring, ett ridponnysto samt ett fullblod.
Ställer in i boxar nattetid. Hagarna mockas inte, säkert förstår ni varför.
Det är mycket bra typiskt småländska hagar med omväxlande skog, äng, lövbevuxen mark samt att de höst/vinter får gå ut på slagna vallar. Kuperat med långa backar att springa i.
Skulle tro att det är blandad mark, men blir sällan lerigt. Ibland vid långvarigt regn blir det lere vid ingången.
Lite mask i hästarna. Sambete med korna samt låta hagarna vila minskar parasiterna. Själva betningen är det inte så stor fara med då det är så stora ytor. Blir det trots det hårt betat byter vi hage en tid.

Trots tävling/träning på hög nivå går det alldeles utmärkt med dessa stora hagar. Vissa undrar hur man vågar släppa värdefulla tvälingsindivider så här; men min åsikt är att uttråkade ofta ensamma hästar i små hagar skadar sig betydligt oftare än de skulle göra i stora hagar.

Kramar från lyckligt lottad Trubbel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur stora hagar har ni?

Hur stora hagar har ni, hur många hektar?
ca 4 ha till vinterhagar (10-11 i olika storlekar och för olika ändamål)
3 sommarhagar på 3, 12 resp 4 ha + 2 stora att byta med

hur många hästar?/ras.
ca 8-10 halvblod

har ni lösdrift/boxar?
6-7 boxar och en storbox , ytterligare 4 boxar på G

mockar ni hagarna?
vinterhagarna - självklart
sommarhagarna - nej

är det skogshagar/öppet/bete osv?
vinterhagar: några kuperade, alla utom en har träddungar, öppna delar också. Några hagar helt slätt
sommarhagar: trad.betesmark med träd och skogsdungar, kuperat,

sand eller lermark?
Vinter: dränerade i vissa, naturlig grus i några, (inga hästar i djup lera eller som äter hö i lera)

hur ser era träckprovs resultat ut?
Mkt lite smitta. Nya hästar har ibland haft med sej.

gör ni något för att minska betestrycket?vad i så fall?
Vinterhagarna mockas. Vilar under vissa perioder.

berätta gärna om och hur ni fick ner maskantalet
Framförallt tror jag på tryck på hagarna. Vissa år byter vi med tex kohage. (Har ju en del att byta med). Vinterhagarna får också vila.
Avmaskar när det behövs inte efter "tro".

Har blivit anklagad av djursjukhuset när ett föl blev sjukt att det var maskangrepp och jag hade slarvat med avmaskning. Han var då 3 månader och höll på att dö. Det var förgiftning. Han hade ingen mask på testet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 719
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 886
Senast: skiesabove
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 942
Senast: muslidag
·
Ridning Hej! Jag behöver tips på en hållbar, sund och frisk hästras... Jag ska köpa häst igen och har endast dåliga erfarenheter av...
2
Svar
31
· Visningar
3 156
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp