Hur stora boxar har ni?

Sv: Hur stora boxar har ni?

Här är de "senaste" måttangivelser jag kunnat finna. Som alltid dock enbart minimimått:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...estammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Så, hjälp en korkad Anna att förstå.
Jag kan alltså ha mina två islandshästar i en box om 12 kvm. Men inte i en box om 9 kvm. Jag funderar lite på att stalla in i alla fall valacken vid behov, han skall ju tränas. Stoet behöver också stallas in ibland för sin höfts skull så hon får chansen att torka upp vid massa regn osv.

Vi har att välja mellan 9 kvm och 12 kvm, det känns fel att stå och betala för två boxar när jag vet att de kan stå tillsammans...

Jag hittade dem i "HÄST Djurskyddsbestämmelser Djurskyddsinformation 03-2005" som vi fick av inspektören. Vi fick godkänt trots felaktiga mått.

En idé är att bygga flexibelt för att vara redo för alla möjliga behov. Tex att två boxar på 9kvm kan öppnas upp till en enda jättebox. Denna stora box kan vid behov användas som fölningsbox, storhästbox, sjukbox... Eller som vi hade innan; hade två hästar tillsammans i stora boxen eftersom de trivdes bättre då!

mina hästar har drygt 4 x 5 m i sina boxar (islänning o ardenner)
Fast dom går ute dygnet runt och får gå in i boxarna när dom vill.

Djurskyddsinspektören godkände boxarna iallafall :)

1 st c-ponnybox & 2 st boxar för liten häst/d-ponnyfölningsbox.
Kommer dock bygga om nästa år så jag har 4 d-ponnyboxar i "större stalldelen" & 2 st storhästboxar i "mindre" stalldelen, när jag ändå tänkte förpröva hela skiten;).
Jag funderade på att bygga lösdrift men kände inte att jag ville ha några hästar utomhus dygnet runt de månader det är som kallast så alla får inneplatser.

Våra boxar är 3.25x3.30=11.7 kvm
Vår största häst är 152 cm hög:)

Om du ska bygga så bygg flexibelt, dvs att man enkelt kan ta bort en boxvägg så har du en fölningsbox:idea:

Det är ju också smart att bygga boxar som är tillräckligt stora för "stora" hästar, även om man inte har det nu så vet man ju aldrig i framtiden:angel:

mina hästar har drygt 4 x 5 m i sina boxar (islänning o ardenner)
Fast dom går ute dygnet runt och får gå in i boxarna när dom vill.

Djurskyddsinspektören godkände boxarna iallafall :)

Allvarligt talat, kan du inte göra oss en tjänst och lägga in bild på det i tråden om lösdriftsbilder? Så ts kan se den varianten? Det skulle tillföra något bra tycket jag. :)

Hej!

vi håller på att bygga boxar, det kommer bli 3x4 meter, och min stora isis är 141, och kraftig, och den blir helt ok för honom.

Mitt stall var nästan nybyggt när vi flyttade hit. Men hade jag fått bestämma hade jag haft större boxar än 3x3m. Mitt ena sto
(ca 1.56 i mankhöjd) med föl vid sidan, stå i en när de stallas in. En fölbox för liten häst ska vara minst 3x4m tycker jag. Men det är många storhästuppfödare som inte bygger mer än 3x3m boxar, tyvärr.

våran minsta box e på 12 kvadrat å den största på strax över 18 =) men vi har stora hästar och även 1 stor om ska ha föl de e hon som har de största boxen.

Min isis dam har en box på 4x4 meter=) helt oki för min lilla dam=) dessutom har hon hela 2 stora fönster:love:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 660
Senast: ako
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar