Hur stora boxar har ni?

LinnK

Trådstartare
Just nu går ju mina hästar på inhyrd lösdrift, men jag är lite nyfiken på hur stora boxar era hästar har (eller hur stora ni skulle vilja ha)
ifall man någongång skulle få möjlighet att bygga stall hemma.

Tanken är dock att mina hästar alltid mest ska gå ute,
så länge de mår bra av det, och att boxarna ska finnas som ett alternativ ifall det nu någonsin blir aktuellt med eget bygge..

Sv: Hur stora boxar har ni?

Min Shettis har ca 2,5 x3 m och min hingst har ca 3x5m och min lösdrift som ska byggas nu när min fölunge kommer hem blir oxå ca 3x5 m och den ska han och min shettis gå i nu i vinter...

Vi håller på och bygger nya boxar i stallet. Den ena blir 3x3 m och den andra 3x3,25, om jag minns rätt.

hehe ja min kommer ju stå i storhäststall så boxarna är ju bygggda för stora hästar så de finns bara stoe boxar=)

Våra hästar står på 8 ½ kvm per box, bägge är över 140 cm men inte 148 cm.

Jag har två boxar på drygt 9kvm (3x3) där mina 2 ston står nu, och så har jag två boxar på drygt 12 kvm (3x4) som står tomma för tillfället.
//Jezz

Tycker ni att 9kvm (3 x 3 ) är på tok för lite att ha sto i om det blir fölningsdax nån gång?

Jag menar, de lär ju förmodligen föla ute och mest vara ute, om inget speciellt inträffar som gör att de mår bäst av att stå inne.

Vi har inte obegränsat med utrymme, och skulle vi välja att bygga stall med 9 kvm boxar, så skulle vi nog ha plats för stall på gården..

Men det är absolut bara funderingar som ligger flera år bort just nu, men det är ändå kul att filosefera hur man vill ha det. :)

Det är godkänt. Vi har haft sto och föl i boxar på ca 11 m2, och jag vet dem som har två vuxna hästar i 3x3 m box, det tycker jag ser trångt ut.

Att ha 2 vuxna hästar i en box på 9 kvm är inte godkänt, för hästar med en mankhöjd från 140 cm upp till 148 cm gäller 8 kvm. Liten häst kan gå på 9 kvm, men sen blir det enligt mankhöjd. Nu minns jag inte specifikt regeln för fölningsbox eftersom jag inte haft sto som fölat i box, men jag är ganska säker på att 9 kvm är för litet även för en islänning.

Jordbruksverket har alla mått och bestämmelser för hur stor boxarna ska vara.

Vi har lösdrift och stall med boxar. Våra boxar är ca 3,5 gånger 3,8 m

fölningsbox ponny C 7,5 m2 ponny D 8,5m2

Så rent lagligt sett så klarar man sig med tex 4 st 9 kvm stora boxar?
Även om man vill ta ett föl.

Som sagt så är jag för utedrift och det är möjligtvis för att vänja vid att stå på stall samt vid SKITDÅLIGT väder och kanske skador som de isåfall ska stå inne.

Som jag skrev i din andra tråd (för visst finns det en dublett?) så tycker jag man inte ska fokusera för hårt på sina behov - utan bygga som en investering. Du kan investera i din gård så att den blir mera lättsåld - och genom att bygga en flexibel lösning är chansen större att du har mera användning för stallet.

Att bygga BORT en massa onödigt arbete tycker jag folk förbiser alldeles för lätt. Det är ju dessutom en investering i din egen fritid ;)

fölningsbox ponny C 7,5 m2 ponny D 8,5m2

Var hittade du dessa siffror? I mina ögon rimmar de dåligt eftersom en C ponny ska ha 7 kvm medan en D ska ha 8 kvm och liten häst dvs över 148 cm ska ha 9 kvm boxyta. Att en fölbox endast skulle ha en ½ kvm mer på på dessa kriterier kan ej stämma.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 660
Senast: ako
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar