Hur stora är Torsions TN Equalizerpaddar?

Alexandra_W

Trådstartare
Torsion har ju sin TN Equalizer. Men hur stora är de? Passar Skitopaddens equalizerinlägg i dem, eller är de så jävligt så de kör med egen storlek?

De hade ju GRÅ överdrag ju ;)

Sv: Hur stora är Torsions TN Equalizerpaddar?

Jag köpte ju en Torsion Island och så padden. Eftersom Island är kortare än de andra sadlarna blev padden ganska stor på den, ca 10 cm sticker ut mest fram o lite bak. Men det är så mjukt så det har gått jättebra att använda den ändå.

Torsion lovade ta fram en kortare padd till Islandssadeln.

Vänta, ska se om jag har bild...Här:

http://img.photobucket.com/albums/v690/lenohr/LenasAlbum2/Torsionpaddpsida196.jpg

Det ser ju bra ut, trots sadeln är kortare än andra.

Åh, du menade om den andra padden passade i den...Happ! Då vet jag inte! De är ju rätt stora tycker jag, kan mäta om du vill om inget står på Torsions hemsida.

Balderum skrev:
Åh, du menade om den andra padden passade i den...Happ! Då vet jag inte! De är ju rätt stora tycker jag, kan mäta om du vill om inget står på Torsions hemsida.

Står inget, jag har mailat och frågat men vem vet när de svarar. Jag har ju en Skitopad. Och inläggen i TN Equalizer är ju samma material som i Skitopadden, det är egentligen bara själva 'fodralet' soms kiljer samt att TN-paden har annan fästanordning. Frågan är som själva 'iläggen' är likadana (de BORDE det eftersom de kommer från Skito bägge två), och man således dels kan få TN att passa under en FreeForm, och dels om mina inlägg går att stoppa i fickorna på TN-överdraget? Fattar du?

Kan man spänna fast TN på din sadel på något vis?? Ser du min bild så ska man spänna fast fram o bak, de gröna remmarna. Tror det är nödvändigt för sadeln inte ska glida på TN. Är det olika på din? Har bara sett få bomlösa sadlar "live". Ska mäta nu, återkommer.

Man stoppar i dem i en ficka, ser du på bilden där det är veck efter fickan.

Balderum skrev:
Kan man spänna fast TN på din sadel på något vis?? Ser du min bild så ska man spänna fast fram o bak, de gröna remmarna. Tror det är nödvändigt för sadeln inte ska glida på TN. Är det olika på din? Har bara sett få bomlösa sadlar "live". Ska mäta nu, återkommer.

Man stoppar i dem i en ficka, ser du på bilden där det är veck efter fickan.

man kan spänna fast TN om man ägnar sig åt lite hobbysömnad ;) FF:en har ringar i framkant, om du tänker dig samma placering som på en vanlig sadel, för att fästa t ex förbygel eller brösta i (de är nog tänkta för det med på FF:en). Sen finns det en ring för svanskappa.

På skitopaden är dte ju också ringar i framkant, men de var placerade för lågt, så jag flyttade dem helt enkelt så de kom i nivå med ringarna på FF:en.

En TN kommer INTE passa om man inte tar bort fästena på den, och syr på ringar i fram, i rätt höjd. Men det är ju en ganska enkel 'operation'.

Jo jag vet det är en ficka på TN med, frågan är om den fickan är samma storlek som på skiton liksom så skitons inlägg passar? (De BORDE det men det är mycket saker som borde som inte är så bäst att fråga innan, spec som Torsion inte svarat på mail..)

Jättetack om du orkar mäta!

Jag tror att det är samma inlägg. TN köper bara hem lösa equalizer inlägg och syr upp fodralen i sverige.

Om du har samma sorts skito-pad som jag har så passar inte inläggen i varandras fodral.
Skitopadens är djupare, dvs når längre ner än vad TN-padens gör.
Det GÅR att stoppa TN-inläggen i Skito-fodralet, men då blir det tomt ca 7 cm neråt.
Dessutom upplever jag att TN-inläggen är mjukare än Skitons, och inte håller samma "stuns".

Då har jag mätt!

Kan inte rita o så som jag sett andra göra på bilder så vi gör det enkelt (för mej)!

Längst upp, kanalen --------------------- är 58 cm

Mellan är -------------------- 57 cm

Längst ner ---------------- är 52 cm

Ungefär så ser ju padden ut. Den är mjuk, men håller formen mycket bra. Har aldrig sett någon "fläck" där sadeln tryckt emot. hela pälsen är slät o fin. Håller kanalen uppe.

Sedan tar vi linjerna neråt.

Längst fram neråt 22 cm, neråt mittemellan 20 cm o längst bak 22 cm neråt. Hänger du med?

När jag mätte så var ju padden i, den sträcker ut lite, men det går in en cm till på alla mått utom neråt.

Eftersom jag inte provat alla bomlösa som finns känner jag mej nöjd. Tycker kvaliten ser bra ut. Men skulle vara roligt se fler märken. Har sett Barefoot o Nylanders, någon väldigt billig sak "live".
Men, varför heter den här sadel du har "Skito", ger lite tankar åt det hållet, öhum...

Jag har provat TN´s pad ( med "fodral" ) till min Freeform, som jag hade innan, & jag ansåg att själva formen på padden inte passade till FF överhuvudtaget. Skulle den ligga bra i ovankant, så blev det inte bra nedtill osv. Fel form helt enkelt.
Dumt nog tog jag inget kort. Kanske bäst att prova själv...

Senast ändrad:

Puttar upp det här nu när jag mätt o haft mej! Så nu undrar jag om det passade på "Skito´n"?

Balderum skrev:
Puttar upp det här nu när jag mätt o haft mej! Så nu undrar jag om det passade på "Skito´n"?

Jag soooov igår och hade inte ens datorn på, så såg det först nu. Men ska mäta.

Ang Skitopadden så Skito tillverkar equalizerinläggen, så det är Skitos inlägg i TN Equalizer. Det som skiljer är själva överdraget, där Torsion har en egen. TN Equalizer är mao en Skitokopia, och billigare än Skito.

Så i det här fallet är det inte Skit(o) även om namnet kan föranleda det, utan Skiton är orginalet och TN är kopian =) Och det är alltså PADDEN som är en skitopad, sadeln är en Freeform.

Arabis skrev:
Jag har provat TN´s pad ( med "fodral" ) till min Freeform, som jag hade innan, & jag ansåg att själva formen på padden inte passade till FF överhuvudtaget. Skulle den ligga bra i ovankant, så blev det inte bra nedtill osv. Fel form helt enkelt.
Dumt nog tog jag inget kort. Kanske bäst att prova själv...

Tycker ju inte Skiton är så himla bra heller. Den är alldeles för framskuren jmf med sadelns form, kliar i fingrarna på mig att kapa i framkant. Syns ju på bild (kanske inte så bra iom att padden är svart med) på:

http://hem.passagen.se/visenz/kelesadlar.htm Du får scrolla ner dock, det är bomsadeln först.

Men kan jag få ett grått överdrag :devil: kanske jag tycker det är finare. Tycker ju padden är FUL som..ja nåt grymt fult iaf.. Mkt just för den inte är gjord efter sadelns form.

CK skrev:
Om du har samma sorts skito-pad som jag har så passar inte inläggen i varandras fodral.
Skitopadens är djupare, dvs når längre ner än vad TN-padens gör.
Det GÅR att stoppa TN-inläggen i Skito-fodralet, men då blir det tomt ca 7 cm neråt.
Dessutom upplever jag att TN-inläggen är mjukare än Skitons, och inte håller samma "stuns".

Ajdå, jag får mäta helt enkelt. För kompisen tyckte att hennes Skitopad (som är äldre än min, den har kanske fem år på nacken?) hade inlägg just djupare ner än vad min hade. Och min är ny. Så det är ju möjligt att det går med min, men inte med en lite äldre t ex? Dvs att de gjort omd esignen lite?

Men jag ska strax mäta så får vi se om det ser ut att funka i teorin. Torsion har inte behagat svara än *mummel*

Bäst form, jämfört med sadlen tycker jag Grandeur paden har, men den ville jag inte använda, då iläggen var av ngt liggunderlagsliknande material. Inte tillfredsställande tycker jag.
Jag har bilder på hur det ser ut ivf, ( Pad & Sadel).
Tycker det är mkt bättre form på Skito´s pad ( enligt bild) jämfört med TN´s. Linda

Du och jag har inte samma pad, trots allt. Min ser inte ut så där, och gjorde inte det innan jag kortade av den heller.
Du får helt enkelt mäta.
Är du händig syr du upp ett eget fodral i "rätt" färg och form! :)

CK skrev:
Du och jag har inte samma pad, trots allt. Min ser inte ut så där, och gjorde inte det innan jag kortade av den heller.
Du får helt enkelt mäta.
Är du händig syr du upp ett eget fodral i "rätt" färg och form! :)

Kan jag sy hästtäcken så nog kan jag sy paddfodral, jag bara drabbades av akut lathet när jag såg att Torsion hade grått... :angel: Men paralellt klurar jag på vad för tyg som kan tänkas vara lämpligt faktiskt... Men jag komme rinte på något riktigt bra - än iaf..

Säg till när du funderat klart på tygvalet. ;)
Jag har nämligen ett par inlägg liggandes här hemma, som jag köpte i tron att jag skulle kunna sy fodral till.
Har inte heller kunnat räkna ut vad jag ska använda för tyg. Fleece kanske?
Risken är ju att det är för tunnt och mjuk och därmed knölar sig?

CK skrev:
Säg till när du funderat klart på tygvalet. ;)
Jag har nämligen ett par inlägg liggandes här hemma, som jag köpte i tron att jag skulle kunna sy fodral till.
Har inte heller kunnat räkna ut vad jag ska använda för tyg. Fleece kanske?
Risken är ju att det är för tunnt och mjuk och därmed knölar sig?

Fleece var min spontana tanke med, men dels suger fleece åt sig så förbannat med hår och dessutom suger det ju mer än gärna upp svett. Och det är ju bra i teorin, men frågan är hur bra det är i praktiken om det suger upp och släpper igenom massor med svett till inläggen? (Insåg btw när jag tog ur ett inlägg för att mäta idag att förra hästen den legat på måste varit brun då det sitter bruna hårstrån på undersidan av inlägget. Och sadeln är enligt uppgift - och verkar stämma utefter skick etc - ridern i 5- 6 ggr bara..).

Jag vill ju eg ha något med GREPP i mot sadelsidan iom att undersidan på sadeln är ullig. Sen vill jag ju ha något mjukt men svalt mot hästen, som inte är halkigt men inte för mycket grepp heller. Och det är där det blir knas. Och så var det det där med att det inte skulle bli en massa veck med, så för tunt tyg går ju bort.

OM jag syr ett eget fodral funderar jag allvarligt på att lägga antiskavtyg (glansigt, halkigt) i bakkant på den för att minska risken vid ev 'gnuss' av bakkant på padden i fälltider etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 131
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 271
Senast: VegaL
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 004
Senast: Åsa A
·
Utrustning Ja, var i hela fridens namn kan man hitta detta? Jag har fått ett erbjudande om att pyssla om och motionera en falabella på fritiden...
Svar
1
· Visningar
876
Senast: Arwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka