Hur stora är äggen vid seminering??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Flying High
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 6 429
F

Flying High

Var iväg med mitt sto igår, o skulle kolla på 16 dygnet.

Hon var inte dräktig o där var inga ägg att seminera, jag såg att där fanns två små ägg, som en lill finger nagel. Men de var för små, att seminera, sa vet.

Hur stora ska de vara, o hur snabbr växer de små rackarna?? Stoet visar ingen brunst än!

Sv: Hur stora är äggen vid seminering??

Skulle tro att det varierar oerhört utifrån vad det är för ras. Jag sysslar med welsh cob som håller sig +/- D-ponny höjd, och vi betäcker (naturligt)så fort ägget gått över 35mm och/eller att livmodertonusen i övrigt verkar vara i rätt läge för betäckning. På ena stoet krävs det att det går mot 50mm för att det ska var ide att betäcka. Det är erhört individuellt.

Jag har seminerat så stort ägg som 6,5...det är ingen hit kan jag tala om...
Ideialiskt är om ägget "går" vid 5 tycker jag...

Brukar börja seminera vid 3,5 som HB redan nämt.

*kl*

Mitt sto har alltid stora ägg, de går inte förrens närmare 7 eller tom över (7,1 en gång).

Henne är det egentligen ingen idé att seminera innan 6,0 men det görs ibland ändå "för säkerhets skull", på en av de stationer hon varit vågar de inte vänta och lita på att hon inte ovulerar men då blir det bara en extra seminering istället ;)

Så det är nog högst individuellt när det är dags att seminera men normalt sett har jag också hört 3,5 och över.

Mitt ena sto släppte sist på 5,0, vi UL på onsdagen då var det 4,5 och på fred morgon hade det gått.

Andra stoet hade på onsdagen ett på 4,3 som gick först på lörd em - natt och var då närmre 6,0.

Över 3,5-4 måste de nästan vara för att det ska vara lönt annars blir det bara massa extra semineringar.

Vad händer om man seminerar på väldigt stora ägg?

Det blev kanske lite dum fråga, men jag hade fattat det som att mitt sto hade ett stort ägg som det inte gick att seminera på, därav frågan. Det visade sig att hon hade fått en icke ovulatorisk blåsa på 7-8 cm på äggstocken istället för flera ägg, hon är i högbrunst, men jag måste nu vänta tills blåsan släpper och hon blir normalt brunstig innan seminering. Det enda sättet var att vänta, hoppas att den går bort snart, risken fanns visst att det kunde dröja ett bra tag.

Min seminstations vet ringde mig i dag de hade kollat mitt sto i måndags och hon har ett så litet ägg så de trodde det skulle vara färdigt för att semineras i dag men det stod still i storlek ,på andra sidan var det en blåsa med lite blod i och den kunde göra så det skulle gå långsammare med ägget, om inte ägget var större på måndag ska hon sprutas igång , stoet har stått på station sedan 17/5, tyckte hon var lite brunstig 6/5,
Det är visst inte problemfritt med äggen.

Min har haft två föl innan utan strul med vare sig betäckning eller fölning, så någon gång kommer det väl något. Hur som helst så ska jag kolla henne om 14 dagar och har jag tur och blåsan har lossnat då så sprutas hon i brunst då.

Ähum. Alltså. ÄGGET är alltid lika stort, dvs mikroskopiskt litet.. Det ni pratar om är dom synliga vätskefyllda ÄGGBLÅSORNA (folliklarna) som kan variera enormt i storlek och den storleken har inte nån avgörande betydelse...
Hälsn vän av ordning.

Tack för förtydligandet! Här har jag (nybörjare inom avelssammanhang) gått och berättat för min sambo att stoets ägg minsann är 5,5 cm stort:rofl:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 795
Senast: _Taggis_
·
Avel Hej Alla! Mitt sto seminerades med hip hop i Juni. Hon hade släppt 2 ägg så veterinären ville kolla henne några dagar tidigare så det...
Svar
15
· Visningar
4 573
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka