Hur stor värdeminskning vid PPID

Hur ofta tarni blodprov på hästarna med PPID. Låter som ni gör det några ggr per år. Vad jag fattade som på våran veterinär skulle de räcka att ta ett prov 1-2 månader efter man börjat medicinen, hon sa inget om ytterligare provtagningar.
Tog var 3-4 månad på min gammelman

Undrar om inte min gammelman fick något liknade på slutet?:(
Sista morgonen kunde han inte kliva upp, hur han än försökte. Fick avlivas i boxen.
Vetten trodde att det var stroke

@marie89 Tyvärr är vissa veterinärer lite väl optimistiska. Min veterinär var också optimistisk i början men vi fick ju inse att trots allt jag gjorde så gick det åt fel håll. Sen är det så att vissa individer svarar bra på medicinen men tyvärr är det långt ifrån alla som det går så bra för. Jag tycker att du ska ha lite is i magen nu. Ge din häst en chans att svara på medicineringen och var supernoga med att hon får alla sina behov tillgodosedda. Skulle det sedan gå åt fel håll så ta det då.

Fota henne gärna ofta så att du ser ev. förändringar. Det är lätt att bli hemmablind när man ser hästen varje dag.

@marie89 Tyvärr är vissa veterinärer lite väl optimistiska. Min veterinär var också optimistisk i början men vi fick ju inse att trots allt jag gjorde så gick det åt fel håll. Sen är det så att vissa individer svarar bra på medicinen men tyvärr är det långt ifrån alla som det går så bra för. Jag tycker att du ska ha lite is i magen nu. Ge din häst en chans att svara på medicineringen och var supernoga med att hon får alla sina behov tillgodosedda. Skulle det sedan gå åt fel håll så ta det då.

Fota henne gärna ofta så att du ser ev. förändringar. Det är lätt att bli hemmablind när man ser hästen varje dag.

Tänkte först som du säger att börja medicinera och ha is i magen. Men i den här tråden ger alla en hemsk bild av sjukdomen.
Jag kommer nog ringa ytterligare en klinik och be om en andra åsikt. För lägga ut massa pengar nu och sen ändå behöva ta bort henne känns verkligen inte roligt. Hur roligt hästliv är det att t.ex. aldrig klara äta gräs?

Skulle vilja höra någon som har en annan bild. Som har medicinerat sin häst som sen faktiskt mått bra sen.

I mitt stall hade jag två som hade hökögon på måendet. MIn häst och den unga stod i hagar bredvid varandra så jag fick hjälp med att se förändringar. En var veterinär och den andra mamma till vet. Så jag gick inte för länge innan jag gjorde nya blodprover för att kolla nivåerna, det var upp och ner.

Tänkte först som du säger att börja medicinera och ha is i magen. Men i den här tråden ger alla en hemsk bild av sjukdomen.
Jag kommer nog ringa ytterligare en klinik och be om en andra åsikt. För lägga ut massa pengar nu och sen ändå behöva ta bort henne känns verkligen inte roligt. Hur roligt hästliv är det att t.ex. aldrig klara äta gräs?

Skulle vilja höra någon som har en annan bild. Som har medicinerat sin häst som sen faktiskt mått bra sen.

Det är en hemsk sjukdom. Det ska jag verkligen inte sticka under stol med men jag hade ångrat mig om jag inte ens hade försökt behandla. Då vet man ju inte. Kanske hade hästen svarat bra och fått ytterligare en bra tid. Men en död häst lider inte. Du måste själv komma fram till vad som känns bäst för dig. Ingen kan någonsin anklaga dig på något vis om du väljer att låta henne somna in nu för det är mycket jobb, det kostar mycket pengar och det tär på en psykiskt att ständigt ha koll på minsta lilla förändring av hur hästen mår på ett helt annat sätt än vad man har på en frisk häst.

Min veterinär behandlade en annan häst med PPID då när vår fick det och den hästen svarade bra på medicineringen och kunde leva ett vettigt hästliv med ridning. Nu vet jag inte om hen kunde gå på gräs dock.
För våran häst var våren värst när gräset kom upp. Då var han sur och irriterad några veckor. Sedan gick det trots allt bra. Hela min vinterhage är uppgrusad så han hade ändå tillräcklig yta att röra sig på och det tycker jag är viktigt. Min andra häst som kan gå på gräs brydde sig faktiskt inte om att hon inte fick gå på gräs då (jag har ca 400 meter mellan sommar och vinterhagen och den sjuka hästen blev helt hysterisk om han lämnades ensam så jag kunde inte dela på dem) så det är ju också olika hur mycket de bryr sig.

Tycker du ska ta en dag i taget och se just till din individ och hur den hästen tar det. Ta en dag i taget, blir hästen sämre så kan man ta beslut då, blir hästen inte sämre utan bättre så är det bara tacka och ta emot och vara glad sålänge det varar. Det verkar vara trots allt väldigt olika. Dom två hästar jag känner som har det går i skogshage med lite gräs och klarar det tex. Men klart det kräver lite att man ev byter stall kanske.

Det är ju så med många sjukdomar och skador att hästar svarar på olika sätt. Min hästs skada tex hade mindre än 10% chans innan operationerna och han klarade det ändå. Därför tror inte jag att en annan klinik kommer ge så mycket mera svar även om det alltid är bra med många åsikter men säkra på hur just din häst kommer ta behandlingen vet ju ingen klinik.

Men är det det att du inte vill lägga ut pengar på en chansning så är det ju heller inte fel att ta bort hästen direkt. Det är ju upp till dig, men var försiktig med att bara gå efter andras erfarenheter och ta beslut efter det utan gå på hur din individ svarar på medicineringen. Hade jag gått på andras erfarenheter så hade jag inte ens tänkt tanken på att försöka med min häst, men han klarade sig och vi fick en fin tid efter konvalescenten. Mycket pengar men jag ångrar det absolut inte.

Det är ett svårt beslut, och diagnosen kom nu när jag har det mycket tufft med annat i livet. Jag har tänkt tanken att göra mig av med mina hästar just pågrund av det andra, fast hästarna alltid betytt massa för mig. Att få en häst som kräver massa extra omvårdnad vet jag inte om jag orkar. Hade det varit för ett år sen så hade beslutet inte varit så svårt att behålla henne. Samtidigt är detta en älskad häst som jag själv fött upp. Det har varit mycket tårar nu....

Är det någon som har koll på hur stor värdeminskning det blir på en häst med PPID.
Jag har en maxad C ponny, 9 år. Bra härstamning, välutbildad och lättriden. Jag skulle gissa på att jag hade fått ca 50 för henne. Men nu så har hon fått diagnosen PPID vilket innebär att hon kommer att må bra med medicin, men hon ska ha en tablett varje dag resten av livet.
Just nu är det inte aktuellt att sälja henne, men om det skulle bli det, hur mycket påverkar PPID priset? Handlar det om litegrann eller är hon betydligt mindre värd?

Jämför apotekens pris på medicinen de varierar rätt mycket i priserna. Jag valde apotea.se ett internet apotek.
Mvh
Pudlan

Kan jag låna tråden lite?

Ni som har hästar som är Prascend, har ni (eller har haft) problem med att få i dem tabletten?

Min shettis har ätit (1/4 tablett per dag) sen i höstas och han är extremt motvillig att äta den. Började med att peta i den i en morot och det gick bra några veckor, bytte sedan till äpple som också fungerade ett tag. Har sedan gett den i blöt mat vilket fungerat ett tag och nu börjar vi få slut på idéer och han vägrar. Någon med liknande problem, hur har ni löst det?

Bannan ! En ca 2-3 cm bannan med medicinen banan biten funkar här. Min shettis får en 1/2 prascend om dagen.
Mvh
Pudlan

Min gamla ponny fick också ep-liknande anfall några gånger. Han hade både EMS och senare PPID. Han fick lite extra Mg då han låg lågt i blodvärde. Vet inte om det hade med det hela att göra, men han klarade sig sedan i nästan två år innan jag tog bort honom pga. värre PPID. Han fick aldrig fler anfall. Anfallen såg ut precis som Centaur skriver.

Min fick ju specialblandade mineraler som var uträknade till decimalen och Magnesium fick han mycket av. Så det verkar inte ha haft med det att göra. Var nog bara tur att din häst klarade sig utan anfall. :)

Min häst har jag fött upp själv. Hon har aldrig utsatts för stress så där beror det inte på det. Alltid haft mycket utevistelse i stora hagar. Däremot sen jag läst om symtomen så tror jag både hennes mamma och flera av hennes syskon har/hade det.

Men om mamman och syskonen ör drabbade så visar det ju på en viss ärftlighet. Då blir det ju tokigt att avla på henne tänker jag...
Beklagar verkligen diagnosen.

Men om mamman och syskonen ör drabbade så visar det ju på en viss ärftlighet. Då blir det ju tokigt att avla på henne tänker jag...

Fast det visste man ju inte när man avlade. För det var ju ganska länge sedan och det är först nu TS kopplat ihop symptomen och antar att det kan vara så.

Efter vi förstått detta så kommer vi inte att betäcka henne mer. Känns synd då hennes avkommor är jättefina med ett supertemperament.
Men 4 av 6 syskon har haft fång. 1 av de som inte hade det avlivades som 10 åring(av annan orsak), alltså mitt sto och hennes syskon. Hennes avkommor är fortfarande unga.

• Gilla
Reactions: Sar
Fast det visste man ju inte när man avlade. För det var ju ganska länge sedan och det är först nu TS kopplat ihop symptomen och antar att det kan vara så.

Jag anklagar inte TS för tidigare avelsarbete, jag kritiserar ev. kommande avel eftersom TS skrev att hon hade för avsikt att avla på sitt sjuka sto. Men här tar ju TS tydligt sitt ansvar att att avla på friska individer i sitt inlägg ovanför.

Jag anklagar inte TS för tidigare avelsarbete, jag kritiserar ev. kommande avel eftersom TS skrev att hon hade för avsikt att avla på sitt sjuka sto. Men här tar ju TS tydligt sitt ansvar att att avla på friska individer i sitt inlägg ovanför.

Ah, det inlägget du citerade stod det inte i och jag hade glömt att det stod. Sorry.

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jaa som rubriken antyder: hur dåligt måste en må för att få -- och framförallt ha nytta av -- antidepressiva mediciner? .... Jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 173
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5