Hur stor värdeminskning vid PPID

Att hästarna i studien var gamla beror på att det är otroligt sällan att unga hästar drabbas. De är i regel runt 20 eller äldre. En 9 åring med ppid är riktigt tragiskt.
I mitt stall var det min 24 år och en ung häst med PPID. Den unga var mycket sämre än min gamling och nu har jag hört att den är borta också. Det är ett evigt passande . :crazy:

Fick svaret själv nu när jag fick veta att det är karens på tävling med den medicinen, med andra ord har hon knappt inget värde kvar.

Nej, så är det ju.
Saluvärdet för häst med PPID är nog i stort sett noll.
Visst kan individen vara fantastiskt trevlig, men det finns trevliga individer utan PPID också, och även om många PPID-hästar fungerar bra länge (har en bekant vars häst hade PPID, den levde med diagnosen i tiotalet år och fick somna in som ca 25-åring, ett halvblod så det var inte så illa och det var inte PPID som "tog" den) så innebär det extra omsorg och kostnad, som jag tror att många är ovilliga att köpa på sig.

Personligen skulle jag inte köpa en häst med PPID. En f.d. fånghäst kunde jag tänka mig, men då ska priset vara i stort sett "golvat" eftersom det också är en risk.

Att hästarna i studien var gamla beror på att det är otroligt sällan att unga hästar drabbas. De är i regel runt 20 eller äldre. En 9 åring med ppid är riktigt tragiskt.

Att hon fick diagnos så tidigt beror nog på en uppmärksam veterinär. Om jag inte minns fel nu så så de att normalvärdet är 7 och hon hade typ 15. De hade haft flera med 50-60. Så det är nog riktigt tidigt upptäckt. Veterinären sa att man upptäcker det på yngre hästar just för att det är mer känt

Att hon fick diagnos så tidigt beror nog på en uppmärksam veterinär. Om jag inte minns fel nu så så de att normalvärdet är 7 och hon hade typ 15. De hade haft flera med 50-60. Så det är nog riktigt tidigt upptäckt. Veterinären sa att man upptäcker det på yngre hästar just för att det är mer känt

Nja, det är som tur är fortfarande väldigt sällan att det drabbar hästar under 15 även om det såklart förekommer enstaka fall. Ems däremot kan de ha hela livet.

Nej det är ju det som är så tragiskt :( Inget verkar fungera fullt ut på den hemska sjukdomen :(

Nej, min fick ju minutiöst uträknat foderstat med sockerinnehåll väl under 10%, gick inte på gräs. Ändå fick han fång igen och igen. Till slut hade han fång mer än han var frisk... :( Fick även neurologiska symptom som vi, dvs veterinären och jag, tror berodde på ppid.

Det är verkligen en hemsk sjukdom. Jag hoppas att de kan ta reda på orsaken. Min personliga teori är att det har att göra med hur hästen haft det i unga år, om den utsatts för grav stress eller trauman och därför har haft en förhöjd kortisolproduktion över lång tid. Det stämmer in på de fall jag känner. Mina två tex hade båda fruktansvärda upplevelser i bagaget...

Nej, min fick ju minutiöst uträknat foderstat med sockerinnehåll väl under 10%, gick inte på gräs. Ändå fick han fång igen och igen. Till slut hade han fång mer än han var frisk... :( Fick även neurologiska symptom som vi, dvs veterinären och jag, tror berodde på ppid.

Det är verkligen en hemsk sjukdom. Jag hoppas att de kan ta reda på orsaken. Min personliga teori är att det har att göra med hur hästen haft det i unga år, om den utsatts för grav stress eller trauman och därför har haft en förhöjd kortisolproduktion över lång tid. Det stämmer in på de fall jag känner. Mina två tex hade båda fruktansvärda upplevelser i bagaget...

Min häst har jag fött upp själv. Hon har aldrig utsatts för stress så där beror det inte på det. Alltid haft mycket utevistelse i stora hagar. Däremot sen jag läst om symtomen så tror jag både hennes mamma och flera av hennes syskon har/hade det.

Har ni helt uteslutit att det kan vara ems? Det är ju genetisk. Acth KAN vara förhöjt vid sjukdom och smärta, dvs akut fång är inte en bra tidpunkt att ta provet.

Tycker du ska fråga din veterinär om han tog glukos och insulin också, och ev hur de låg. Bara för att vara på den säkra sidan.

Är det någon som har koll på hur stor värdeminskning det blir på en häst med PPID.
Jag har en maxad C ponny, 9 år. Bra härstamning, välutbildad och lättriden. Jag skulle gissa på att jag hade fått ca 50 för henne. Men nu så har hon fått diagnosen PPID vilket innebär att hon kommer att må bra med medicin, men hon ska ha en tablett varje dag resten av livet.
Just nu är det inte aktuellt att sälja henne, men om det skulle bli det, hur mycket påverkar PPID priset? Handlar det om litegrann eller är hon betydligt mindre värd?

Värdeminskningen är mycket mycket stor då det är tävlingsförbud på den medicinen. Sen medför det en dyr extrakostnad livet ut och provtagning och ev höjning av medicinen vilket man inte vet i dag. Samt allt annat som den sjukdomen kan föra med sig. Så jag hade INTE köpt en häst med Dppi .
Mvh
pudlan

Kan jag låna tråden lite?

Ni som har hästar som är Prascend, har ni (eller har haft) problem med att få i dem tabletten?

Min shettis har ätit (1/4 tablett per dag) sen i höstas och han är extremt motvillig att äta den. Började med att peta i den i en morot och det gick bra några veckor, bytte sedan till äpple som också fungerade ett tag. Har sedan gett den i blöt mat vilket fungerat ett tag och nu börjar vi få slut på idéer och han vägrar. Någon med liknande problem, hur har ni löst det?

Min fick typ epileptiska anfall men veterinären trodde inte att det berodde på PPID, men nu när du också skriver det så kam det nog ha berott på det.

Ni som har hästar som är Prascend, har ni (eller har haft) problem med att få i dem tabletten?

Min shettis har ätit (1/4 tablett per dag) sen i höstas och han är extremt motvillig att äta den. Började med att peta i den i en morot och det gick bra några veckor, bytte sedan till äpple som också fungerade ett tag. Har sedan gett den i blöt mat vilket fungerat ett tag och nu börjar vi få slut på idéer och han vägrar. Någon med liknande problem, hur har ni löst det?
Löste upp tabletten i vatten och gav med en Metacamspruta.

Jag gav våran tabletterna i handen ihop med några linfrökakapellets när han stod på stallgången. Han lärde sig omgående att han skulle få "godis" och stannade självmant direkt utanför boxen när han skulle gå ut på morgonen och in på kvällen. Det är viktigt dock att det görs på stallgången så att man ser om hästen skulle tappa en tablett.

Jag provade också med morot och äpple först men det gillades inte särskilt av honom och jag var rädd för det lilla onödiga sockret så därför provade jag med linfrökaka och det fungerade perfekt hela tiden.

Min fick typ epileptiska anfall men veterinären trodde inte att det berodde på PPID, men nu när du också skriver det så kam det nog ha berott på det.

Exakt så var det med min också! Han blev alldeles stel, kastade sig bakåt, flera gångar gick han omkull. Sen reste han sig upp och var som vanlig igen. I början hände det 1-2 ggr om året, men mot slutet kom anfallen allt oftare. Det verkade triggas av en särskild rörelse med huvudet. PPID är ju faktisk en hypofystumör, även om det inte är cancer så blir hypofysen förstorad (hyperplasi) och kan pressa på områden i hjärnan. Vissa hästar med PPID blir blinda. Sista veckan han levde kunde han inte lyfta bakbenen, började skaka i hela kroppen och gick omkull om jag inte snabbt satt ner benet.

Exakt så var det med min också! Han blev alldeles stel, kastade sig bakåt, flera gångar gick han omkull. Sen reste han sig upp och var som vanlig igen. I början hände det 1-2 ggr om året, men mot slutet kom anfallen allt oftare. Det verkade triggas av en särskild rörelse med huvudet. PPID är ju faktisk en hypofystumör, även om det inte är cancer så blir hypofysen förstorad (hyperplasi) och kan pressa på områden i hjärnan. Vissa hästar med PPID blir blinda. Sista veckan han levde kunde han inte lyfta bakbenen, började skaka i hela kroppen och gick omkull om jag inte snabbt satt ner benet.
Nu får jag gåshud, du beskriver min häst till punkt och pricka. Jag tror nu han hade PPID längre tillbaka än jag trott :cry:

Våran fick också en perfekt foderstat och alla tillskott han behövde för att må så bra som möjligt och gräs klarade han inte alls heller. Han fick "bara" fång tre gånger men bra mådde han egentligen aldrig efter första anfallet när man ser på det nu i efterhand. Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag aldrig ens medicinerat honom utan tagit bort honom på en gång men jag trodde verkligen att han skulle kunna må bra igen. Han blev deprimerad och håglös och inte alls sig själv. Vid varje höjning av medicinen blev det ännu värre med depressionen och han fick sämre aptit. Han blev bättre av Jiaogulan men sig själv blev han aldrig igen :(

Det kanske kan stämma till viss del på våran. Han hade flyttat enormt mycket innan han kom till oss. Han var en känslig individ och då kan många flyttar vara tillräckligt. Bara en sådan sak som att många hagkompisar klarade han inte alls. Han ville gå med en kompis enbart. Han hade också haft erlichia och kanske kan det också påverka?

Min gamla ponny fick också ep-liknande anfall några gånger. Han hade både EMS och senare PPID. Han fick lite extra Mg då han låg lågt i blodvärde. Vet inte om det hade med det hela att göra, men han klarade sig sedan i nästan två år innan jag tog bort honom pga. värre PPID. Han fick aldrig fler anfall. Anfallen såg ut precis som Centaur skriver.

Hur ofta tarni blodprov på hästarna med PPID. Låter som ni gör det några ggr per år. Vad jag fattade som på våran veterinär skulle de räcka att ta ett prov 1-2 månader efter man börjat medicinen, hon sa inget om ytterligare provtagningar.

Har ni helt uteslutit att det kan vara ems? Det är ju genetisk. Acth KAN vara förhöjt vid sjukdom och smärta, dvs akut fång är inte en bra tidpunkt att ta provet.

Tycker du ska fråga din veterinär om han tog glukos och insulin också, och ev hur de låg. Bara för att vara på den säkra sidan.

Antar att om det är ett felvärde så märkts det vid nästa blodprov. Eller? För om hon inte skulle ha det och får medicin borde ju värdet bli för lågt sen?
Har nu fått veta att en av hennes bröder avlivades för PPID.
Funderar på att ringa en annan klinik för en andra åsikt. Den här tråden ger mig en helt annan syn på PPID än vad veterinären gav. Hon sa att hon behöver medicin men sen kommer hon att må bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jaa som rubriken antyder: hur dåligt måste en må för att få -- och framförallt ha nytta av -- antidepressiva mediciner? .... Jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 173
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar