Min ena som vägde ca 450 kg var uppe i så mycket som 12 mg!!! Prascend per dag. Men till slut fungerade inte det heller...
Nej det är ju det som är så tragiskt Inget verkar fungera fullt ut på den hemska sjukdomen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min ena som vägde ca 450 kg var uppe i så mycket som 12 mg!!! Prascend per dag. Men till slut fungerade inte det heller...
I mitt stall var det min 24 år och en ung häst med PPID. Den unga var mycket sämre än min gamling och nu har jag hört att den är borta också. Det är ett evigt passande .Att hästarna i studien var gamla beror på att det är otroligt sällan att unga hästar drabbas. De är i regel runt 20 eller äldre. En 9 åring med ppid är riktigt tragiskt.
Fick svaret själv nu när jag fick veta att det är karens på tävling med den medicinen, med andra ord har hon knappt inget värde kvar.
Att hästarna i studien var gamla beror på att det är otroligt sällan att unga hästar drabbas. De är i regel runt 20 eller äldre. En 9 åring med ppid är riktigt tragiskt.
Att hon fick diagnos så tidigt beror nog på en uppmärksam veterinär. Om jag inte minns fel nu så så de att normalvärdet är 7 och hon hade typ 15. De hade haft flera med 50-60. Så det är nog riktigt tidigt upptäckt. Veterinären sa att man upptäcker det på yngre hästar just för att det är mer känt
Nej det är ju det som är så tragiskt Inget verkar fungera fullt ut på den hemska sjukdomen
Nej, min fick ju minutiöst uträknat foderstat med sockerinnehåll väl under 10%, gick inte på gräs. Ändå fick han fång igen och igen. Till slut hade han fång mer än han var frisk... Fick även neurologiska symptom som vi, dvs veterinären och jag, tror berodde på ppid.
Det är verkligen en hemsk sjukdom. Jag hoppas att de kan ta reda på orsaken. Min personliga teori är att det har att göra med hur hästen haft det i unga år, om den utsatts för grav stress eller trauman och därför har haft en förhöjd kortisolproduktion över lång tid. Det stämmer in på de fall jag känner. Mina två tex hade båda fruktansvärda upplevelser i bagaget...
Är det någon som har koll på hur stor värdeminskning det blir på en häst med PPID.
Jag har en maxad C ponny, 9 år. Bra härstamning, välutbildad och lättriden. Jag skulle gissa på att jag hade fått ca 50 för henne. Men nu så har hon fått diagnosen PPID vilket innebär att hon kommer att må bra med medicin, men hon ska ha en tablett varje dag resten av livet.
Just nu är det inte aktuellt att sälja henne, men om det skulle bli det, hur mycket påverkar PPID priset? Handlar det om litegrann eller är hon betydligt mindre värd?
Min fick typ epileptiska anfall men veterinären trodde inte att det berodde på PPID, men nu när du också skriver det så kam det nog ha berott på det.Nej, min fick ju minutiöst uträknat foderstat med sockerinnehåll väl under 10%, gick inte på gräs. Ändå fick han fång igen och igen. Till slut hade han fång mer än han var frisk... Fick även neurologiska symptom som vi, dvs veterinären och jag, tror berodde på ppid.
Det är verkligen en hemsk sjukdom. Jag hoppas att de kan ta reda på orsaken. Min personliga teori är att det har att göra med hur hästen haft det i unga år, om den utsatts för grav stress eller trauman och därför har haft en förhöjd kortisolproduktion över lång tid. Det stämmer in på de fall jag känner. Mina två tex hade båda fruktansvärda upplevelser i bagaget...
Löste upp tabletten i vatten och gav med en Metacamspruta.Kan jag låna tråden lite?
Ni som har hästar som är Prascend, har ni (eller har haft) problem med att få i dem tabletten?
Min shettis har ätit (1/4 tablett per dag) sen i höstas och han är extremt motvillig att äta den. Började med att peta i den i en morot och det gick bra några veckor, bytte sedan till äpple som också fungerade ett tag. Har sedan gett den i blöt mat vilket fungerat ett tag och nu börjar vi få slut på idéer och han vägrar. Någon med liknande problem, hur har ni löst det?
Kan jag låna tråden lite?
Ni som har hästar som är Prascend, har ni (eller har haft) problem med att få i dem tabletten?
Min shettis har ätit (1/4 tablett per dag) sen i höstas och han är extremt motvillig att äta den. Började med att peta i den i en morot och det gick bra några veckor, bytte sedan till äpple som också fungerade ett tag. Har sedan gett den i blöt mat vilket fungerat ett tag och nu börjar vi få slut på idéer och han vägrar. Någon med liknande problem, hur har ni löst det?
Min fick typ epileptiska anfall men veterinären trodde inte att det berodde på PPID, men nu när du också skriver det så kam det nog ha berott på det.
Nu får jag gåshud, du beskriver min häst till punkt och pricka. Jag tror nu han hade PPID längre tillbaka än jag trottExakt så var det med min också! Han blev alldeles stel, kastade sig bakåt, flera gångar gick han omkull. Sen reste han sig upp och var som vanlig igen. I början hände det 1-2 ggr om året, men mot slutet kom anfallen allt oftare. Det verkade triggas av en särskild rörelse med huvudet. PPID är ju faktisk en hypofystumör, även om det inte är cancer så blir hypofysen förstorad (hyperplasi) och kan pressa på områden i hjärnan. Vissa hästar med PPID blir blinda. Sista veckan han levde kunde han inte lyfta bakbenen, började skaka i hela kroppen och gick omkull om jag inte snabbt satt ner benet.
Nej, min fick ju minutiöst uträknat foderstat med sockerinnehåll väl under 10%, gick inte på gräs. Ändå fick han fång igen och igen. Till slut hade han fång mer än han var frisk... Fick även neurologiska symptom som vi, dvs veterinären och jag, tror berodde på ppid.
Har ni helt uteslutit att det kan vara ems? Det är ju genetisk. Acth KAN vara förhöjt vid sjukdom och smärta, dvs akut fång är inte en bra tidpunkt att ta provet.
Tycker du ska fråga din veterinär om han tog glukos och insulin också, och ev hur de låg. Bara för att vara på den säkra sidan.