Hur stor värdeminskning vid PPID

Precis som TW skriver , min var ett bottenlöst hål. Man kunde ge hur mycket mat som helst.
Det är väl skillnad på om du vill kosta på en frisk häst flera tusen i månaden som en annan ägare inte skulle göra. Men en sjuk häst kan man inte om man har nån skam i kroppen låta bli att medicinera.
Jag skulle inte heller sälja en PPIDhäst, men det är jag det.
Fast om nu TS vill sälja hästen så gör Ts det. Det enda man kan säga då är vad man personligen inte hade gjort, att man själv inte hade köpt en sjuk häst. Man kan inte prata för alla andra. För trots allt, det finns folk som frivilligt köper hästar som kräver och kostar pengar.

Frisk eller sjuk så ger man hästen det hästen behöver för att må bra oavsett.

Fast där står inget om livslängd utan att de flesta hästarna med PPID har en medelålder på 19-27 år.
Så kan det vara. Inte väldigt relevant egentligen oavsett då det viktiga är att hästen svarar på medicinen och det rätta fodret, att hästen mår bra och då kan dom leva sålänge dom mår bra. Oavsett om det är 1 år eller 10 år. Finns aldrig garantier oavsett för hur länge hästar lever.

Fick svaret själv nu när jag fick veta att det är karens på tävling med den medicinen, med andra ord har hon knappt inget värde kvar.

Verkar som ett inlägg tagits bort. Min häst har en lindrig variant, veterinären säger att hon kommer att må bra med medicinen. Men en häst som inte får tävla har ju inget värde. Men blir hon dräktig så är det okej att avla på henne enligt veterinären, så kjag kommer behålla henne till det och lite lektioner för grannbarnen

Det är skönt att vi upptäckt detta så tidigt. Hon mår bra och har bra kondition, det som gjorde att veterinären tog provet är att hon är bukig och tjock över rumpa och nacken och framförallt att hon fick ett mycket lindrigt fånganfall utan någon direkt anledning.

Var visst en hel sida med svar jag inte sett innan. Ni som har haft hästar med PPID hur längesen var det? För veterinären sa just det att tidigare fanns det ingen bra medicin, jag tror det var 2014 den kom som man får idag. Innan var det parkinsson medicin för människor. Nu har vi inte hämtat ut medicinen än, ska göra det idag, (fick diagnosen igår) men enligt veterinären trodde hon den kostade 1500/år. 1000 kr i månaden skrev någon, och det är ju stor skillnad.

Hon hade bara lite förhöjda värden på det där värdet, alltså så kunde veterinären säga att hon kommer att må bra, det gör hon ju nu utan medicin. Det var främst för fångrisken som hon behöver medicineras

Jag ringde apoteket nu, veterinären hade fel 500 kr/månaden kostar medicinen. Det kändes som ett hårt slag

Jag ringde apoteket nu, veterinären hade fel 500 kr/månaden kostar medicinen. Det kändes som ett hårt slag

En förpackning prascend kostar knappt 1000:- (988:- för 60 stycken på Apoteket) så kostanden beror ju på hur mycket medicin hästen behöver. En häst jag känner behöver bara en halv tablett per dag vilket ger 250:- i medicinkostnad per månad.

Hon har fått att hon ska en tablett om dagen, efter 1 månad ska vi ta ett nytt prov. Då kanske hon bara behöver en halv sen? Hoppas på det

En förpackning prascend kostar knappt 1000:- (988:- för 60 stycken på Apoteket) så kostanden beror ju på hur mycket medicin hästen behöver. En häst jag känner behöver bara en halv tablett per dag vilket ger 250:- i medicinkostnad per månad.

Hur stor är den hästen?

Tack då väger de nog ganska lika. Och min häst hade bara lite förhöjda värden så känns som hoppet är ganska stort att det räcker med en halv då[/QU
Om jag har fel så hoppas jag att någon mer insatt rättar mig men,
Som jag förstått så beror inte dosen så mkt på storleken på häst utan på hur värdena ser ut, dvs. är det lite förhöjt kan det räcka med mindre dos men är det mer förhöjt så behövs en högre dos. samt att det är individuellt vilken dos som hästen svarar på.
Men om det är så, så räcker det säkert oavsett med en lägre dos till din häst, i alla fall som läget är nu.

Jag vet inte så mycket om detta ännu eftersom vi fick veta det igår. Men det här med dosen, om man bantar ner henne rejält kan det öka chansen för att hon behöver en lägre dos?

Jag menade mer om hon får bättre värdet på blodprovet ifall hon inte är överviktigt.
Typ som diabetes på människor, ändrar man levnadsvanor så behöver man mindre insulin

Hennes hull har varit så svårbedömt, troligen på grund av detta, man känner revbenen nästan så tydligt som man ska, men hon har lågt all övervikt på rumpa och nacken

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jaa som rubriken antyder: hur dåligt måste en må för att få -- och framförallt ha nytta av -- antidepressiva mediciner? .... Jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 173
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar