Hur stor värdeminskning vid PPID

Fast vänta, frågar du för att du inte vill betala för hennes medicin? Det känns lite tråkigt, blir hästen sjuk bör den få mängden medicin den behöver; oavsett kostnad. Annars kan man ta sitt ansvar och ta bort hästen,

Jag får lite dåliga vibbar av att man börjar spekulera runt att banta hästen för att den ska få mindre medicin så att det blir billigare...

Fast vänta, frågar du för att du inte vill betala för hennes medicin? Det känns lite tråkigt, blir hästen sjuk bör den få mängden medicin den behöver; oavsett kostnad. Annars kan man ta sitt ansvar och ta bort hästen,

Jag får lite dåliga vibbar av att man börjar spekulera runt att banta hästen för att den ska få mindre medicin så att det blir billigare...

Det är väl inte det det handlar om, jag förstår det som att TS vill det bästa för sin häst och att den ska må så bra som möjligt.

Jag jämför bara med många sjukdomar vi människor kan drabbas av. Många ggr kan man ändra sin livstil och då också ta mindre medicin. Om man jämför med diabetes till exempel så kan man ändra livstil och gå ner i vikt vid många fall så mår man bättre och behöver mindre insulin. Man kan också skita i att ändra sin livstil och ta desto mer insulin, inte lika bra. Samma med till exempel högt blodtryck.

Så att jag frågar om ändrad livstil/viktnedgång kan göra att de behöver mindre medicin har ju inte med att göra om jag ska ge medicin eller inte. Frågan är mer av nyfikenhet om sjukdomen funkar som så att ett bättre hull och rätt mat gör att hästen klarar sig på mindre medicin.

Så du får dåliga vibbar av att jag undrar om min häst behöver mindre medicin vid en bättre hälsa? Klart hon ska få den medicinen hon behöver. Frågan var ju inte "räcker det att jag bantar henne och skiter i medicinen" frågan var om hon BEHÖVER mindre medicin om hon har bättre hull och rätt mat

Så du får dåliga vibbar av att jag undrar om min häst behöver mindre medicin vid en bättre hälsa? Klart hon ska få den medicinen hon behöver. Frågan var ju inte "räcker det att jag bantar henne och skiter i medicinen" frågan var om hon BEHÖVER mindre medicin om hon har bättre hull och rätt mat

Det är väldigt svårt att banta en häst med PPID så att fettdepåerna försvinner och om hästen behöver bantas så måste det ske väldigt långsamt. Det är lätt att de istället faller ur och blir magra och det är svårt att få upp dem i hull igen. Om din häst är ridbar så se till att hon går minst 30 minuter/dag, gärna mer och "banta" henne den vägen istället, självklart ska du ha koll på fodret också.

Vår häst behövde en prascend dos som normalt ges till 1000 kg och han vägde då ca 300 kg. Trots att han var så mager (hans normalvikt var ca 450 kg) hade han ändå fettdepåer. Vad jag har förstått så minskar inte behovet av medicin för att hästen blir i normalhull men det är självklart jätteviktigt att sträva efter att få hästen dit för dess allmänna välmående. En normalviktig häst löper också mindre risk att bli/vara IR vilket annars ökar risken för fånganfall.

Det är väldigt svårt att banta en häst med PPID så att fettdepåerna försvinner och om hästen behöver bantas så måste det ske väldigt långsamt. Det är lätt att de istället faller ur och blir magra och det är svårt att få upp dem i hull igen. Om din häst är ridbar så se till att hon går minst 30 minuter/dag, gärna mer och "banta" henne den vägen istället, självklart ska du ha koll på fodret också.

Vår häst behövde en prascend dos som normalt ges till 1000 kg och han vägde då ca 300 kg. Trots att han var så mager (hans normalvikt var ca 450 kg) hade han ändå fettdepåer. Vad jag har förstått så minskar inte behovet av medicin för att hästen blir i normalhull men det är självklart jätteviktigt att sträva efter att få hästen dit för dess allmänna välmående. En normalviktig häst löper också mindre risk att bli/vara IR vilket annars ökar risken för fånganfall.

Tack! Det var svaret jag var ute efter.

jag räknade på att min med 1 tabl om dan kostade 500 kr/mån extra livet ut.
Då kostade min gammelman med 1½ tablett, runt 800-900 kr extra i mån. + alla fodertillskott eftersom han var svårfödd och kinkig i maten...
Frusen året runt, krävde täcke på även under sommarregn.
Klippning året runt - helklippning sommar (hade flugtäcke då). Halvklippning höst-vinter-vår
Dyra specialskoningar för runt 1800 kr gången (ca, skoddes var 8-10 mån ungefär).
Tandkoll var 5:e mån på Ultuna eftersom han fick infektioner i munnen av PPID + kolla tänderna pga åldern (blev 31 år)
Fick klåda och svullet skap av PPID. Kliade ner några krubbor och boxdörrar, trasade sönder några täcken= extra utgifter. Spolades i skapet av veterinären då och då = extra utgifter
Blodprov för att kolla ACTH-värdet var 4:e mån
Ständig oro över att han ska få fång. Vilket han aldrig fick som tur var.

Inget alls.

Hästen är kronisk sjuk, kräver dyr medicin resten av livet och dosökning är alltid nödvändiga eftersom sjukdomen är progressiv, den har enormt stor risk att få fång, behöver extremt noggrant planerad foderstat motion och hagvistelse.

Jag har haft två hästar med ppid, de var över 20 när de blev sjuka. Jag skulle aldrig i livet köpa en häst med ppid! Pga att jag VET vad de behöver och hur dyrt och jobbigt det är.

Sälj aldrig din häst, du riskerar att hon far så fruktansvärt illa! Vi som kan ta hand om dem vill inte ha dem, de som vill ha dem har noll koll och kommer innebära en säker plågsam död. :(

Var visst en hel sida med svar jag inte sett innan. Ni som har haft hästar med PPID hur längesen var det? För veterinären sa just det att tidigare fanns det ingen bra medicin, jag tror det var 2014 den kom som man får idag. Innan var det parkinsson medicin för människor. Nu har vi inte hämtat ut medicinen än, ska göra det idag, (fick diagnosen igår) men enligt veterinären trodde hon den kostade 1500/år. 1000 kr i månaden skrev någon, och det är ju stor skillnad.

Hon hade bara lite förhöjda värden på det där värdet, alltså så kunde veterinären säga att hon kommer att må bra, det gör hon ju nu utan medicin. Det var främst för fångrisken som hon behöver medicineras

Nej, pergolid har funnits på marknaden länge. Tidigare gick det att köpa pergolid för människor, vilket var billigare. Numera får enbart Prascend säljas och den är väldigt dyr. Det är definitivt inga 1500 i året....

Om och så länge hon klarar sig på 1 mg per dag är kostnaden 500 kr per månad. Men eftersom sjukdomen är progressiv och hon är så ung måste du räkna med att hon kommer behöva större doser med tiden.

Jag vet inte så mycket om detta ännu eftersom vi fick veta det igår. Men det här med dosen, om man bantar ner henne rejält kan det öka chansen för att hon behöver en lägre dos?

Nej.
Ppid har inget med fetma att göra. Du blandar ihop med ems. Vilket hon iofs också kan ha, kollades glukos och insulin eller bara acth?

Acth är det värde som ska gå ner vid medicinering. Det är ett hormon som styr kortisolproduktionen. Hästar med ppid har alltför högt kortisol och det är det som orsakar symptomen.

Jag rekommenderar dig starkt att gå med i Yahoo gruppen för ppid, där hittar du all information du behöver och du kan få hjälp med foderstat etc.

https://groups.yahoo.com/neo/groups/EquineCushings/info

Hoppas det går bra med din ponny och att du kan behålla henne. :)

Min ena som vägde ca 450 kg var uppe i så mycket som 12 mg!!! Prascend per dag. Men till slut fungerade inte det heller...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jaa som rubriken antyder: hur dåligt måste en må för att få -- och framförallt ha nytta av -- antidepressiva mediciner? .... Jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 173
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar