Hur stor spelar omgivningen?

karamelldrottningen

Trådstartare
Vid husbygge? Hur vet man om huset kommer att passa in eller inte? Vem är det som bestämmer om det gör det eller inte? Kan man klaga hos någon om man tycker att det inte gör det, så att det leder till att huset måste rivas?

Sv: Hur stor spelar omgivningen?

Men kan man efteråt trots att man fått bygglov få riva rasket? Om tex. grannar klagar på skymd sikt eller annat. Tycker att det bara är kommunen som bestämmer vad som gäller för just den tomten, lyssnar de även på grannar som klagar?

Jag är liksom blåbär i branschen men som jag uppfattar det är olika områden stadsplanerade på olika sätt. T ex där jag har köpt tomt ställs vissa krav på vilken typ av hus som får byggas, vilken fasad de får ha, vilken kulör och också storlek. Om jag söker bygglov utgår jag ifrån att när jag får mitt bygglov är hänsyn tagen till vilka regler som gäller på den aktuella platsen. Därför tror jag att det ska finnas MYCKET starka skäl för att någon granne inte gillar mitt hus när det blivit uppfört och därför ska få rätt att få det rivet.

Grannarna brukar få ha åsikter innan bygglov medges. Bygger man i enlighet med erhållet bygglov kan ingen kräva att man river.

Bygger man däremot bodar/uthus (icke-bygglovspliktiga) för nära tomtgränsen eller på prickad mark kan man få riva.

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 269
Senast: Lisen82
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 273
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar