Hur stor skillnad på svårighetsgrad?

Puppan

Trådstartare
Är det ett stort "hopp" mellan att tävla LA regionalt och att starta på MSV B?
Hur har ni upplevt övergången mellan de klasserna?

Sv: Hur stor skillnad på svårighetsgrad?

Tänker du på ponny eller häst?
Jag tyckte att det var ett ganska stort steg när jag red c-ponny. La är ju en "lätt" klass och mvs b medelsvår.

Men har man tränat mycket på den nivån och känner sig säker så ska det inte vara något problem. Jag red många A:1a/b där omhoppningarna gick på högre höjd (ungefär samma som mvs b) men inte riktigt samma bredd på hindrena. Blev lite mjukare övergång då.

Jupp, jag tänkte på ponny.
Hur länge var du på LA-nivå innan du gick upp?
Har nollat på grundomgångarna tre gånger (vid varje start) på regional LA men varit strax under placering. Har för mig att man ska ha nollat fem gånger eller ha 10 p på LA för att få starta MSV B, men jag undrar just om det är väldigt, väldigt mycket svårare och jag ska lugna mig, eller om jag ska testa när jag lyckats kvala klart?
Vill inte gärna krascha det första jag gör...:crazy:
Vi har tränat de höjderna men inte 3-kombinationer.

Jag har alltid varit väldigt noga med att göra 10 felfria rundor innan jag går upp en klass, trots att ponnyn gått mvs b med ryttaren innan. Kvalade till mvs på min första LA start men valde att vänta ganska länge ändå, debuterade msv nationellt med 4 (?) fel.

För mig har det varit största steget (startade bara upp till msv b), alla serier blir större, längre och maffigare.

Personligen skulle jag lugna mig lite, men vet ju inte hur rutinerad du eller hästen är. Jag tror hellre på skynda långsamt och att förtroendet du bygger upp i de lätta klasserna får du tillbaka i de högre när andra kanske faller.

Puppan skrev:
Vi har tränat de höjderna men inte 3-kombinationer.

3-kombinationer får väl vara med i LA också? Jag menar så det är ju inget nytt med det när man kommer till MsvB. Jag har i alla fall ridit LA där det var med 3-kombination.

jag tyckte steget mellan LA och MSVB var ett stort steg. varken jag eller ponnyn hade ju tävlat det innan. jag tävlade på LA-nivå i ett år innan jag startade min första MSVB och hade väl gjort en 6-7 nollor eller nåt i LA och en mängd rundor med 4 fel. LA däremot startade jag min 5:e tävling eller nåt sånt så det steget var inte speciellt stort. Vi får väl se hur det känns nu på stor häst när jag så småningom ska deb 1,30.

trazel skrev:
3-kombinationer får väl vara med i LA också? Jag menar så det är ju inget nytt med det när man kommer till MsvB. Jag har i alla fall ridit LA där det var med 3-kombination.

Hmm...skumt. Jag har inte mött på nån 3-kombination på LA hittills, men det kanske bara är en slump.
Jag ska nog lugna mig lite ändå.
Har en ponny som hoppar stort och gärna men inte är speciellt snabb. Därför har det gått bättre på högre klasser där andra hoppar bort sig, än på lägre klasser där ponnysarna klarar höjderna men går mycket fortare på omhoppningarna än vad min lilla "bandvagn" gör. Mest därför jag tänkte gå upp i klasserna.
Ska prata mer med min tränare när terminen börjar igen i höst.

Puppan skrev:
Hmm...skumt. Jag har inte mött på nån 3-kombination på LA hittills, men det kanske bara är en slump.

jag har hoppat hur många LA som helst med tre kombinationer.

sen har jag visserligen även stött på MSVB-banor med endast EN TVÅ-kombination :eek:

låter klokt att avvakta lite. När du känner dig säker att nästa nivå fixar du, behöver du inte fråga andra om det är dax, du känner själv att det är rätt och då är det troligen läge att gå upp en klass.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 129
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 218
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka