hur stor risk?

U

Uddatyp

jag lindar min pålle över nätterna och får därför åka extra till stallet varje dag, vilket kostar pengar och tar tid..även ifall jag inte direkt har något emot de.

men iallafall så har jag funderat väldigt väldigt länge nu på om jag vågar låta någon annan linda honom..hur stor risk är de att de blir skador av att folk lindar fel?

hästen har tjocka paddar under lindorna så då borde risken att de blir skador ganska så liten va?

jag är väldigt väldigt väldigt noga med hur jag lindar honom för att få ut så mycket som möjligt av de.

kan man lita på att folk faktikst anstränger sej för att linda bra? hur hade ni gjort? hade ni litat på folk?

Sv: hur stor risk?

När mina hästar av någon anledning behöver lindas, så vågar jag inte anförtro någon annan, men så lindar jag inte varje kväll utan när det är behov av det åker jag ut extra.

Om du vill linda varje kväll kanske du kan försöka visa några i stallet som du anser kan hjälpa dig, visa hur du gör och hur det skall sitta.

Är det ett oelastiskt stallbandage med paddar är det dock inte så jätte stor risk för att det skall bli skador. kanar det ner så drar det ju inte åt mera, alltså är inte risken för att det stasar sig så stor.

de är vanliga fleecebandage jag använder..med tjocka BoT paddar under..de är mycket värmen jag vill åt nämligen.

jo jag får visa hur jag vill ha de lindat, är bara rädd att folk ska linda slarvigt eller så om dom har bråttom..litar inte riktigt på dessa männsikor.
men om risken är väldigt liten att de blir skadligt så kanske man kan ge de en chans iallafall.

jag vågar inte låta dom andra in mitt stall linda mina hästar.
gammelhästen som är i stor behov av extra värme på bakbenen pga lindig spatt och hög ålder har sånna där snabb bandage med kardborre från back on track. dom går ju iprincip inte att sätta fel så det känns säkrare, när man blir tvungen att låta någon annan sköta det. och det går mycket fortare. (men nu vet jag ju inte av vilken anledning du lindar, så det är svårt att veta om det är ett bra alternativ för just din häst)

är de inte stor risk att dom kasar ner? jag har tagit bort korreborren och använder bara paddarna med lindorna över..om du fattar..

ja tycker dom satt så dåligt men de kanske beror på att dom va nya och stela..dom åkte nämligen ner lite och de stör min häst nåt enormt och då försöker han få av sej dom.

jag vågar inte låta dom andra in mitt stall linda mina hästar.
gammelhästen som är i stor behov av extra värme på bakbenen pga lindig spatt och hög ålder har sånna där snabb bandage med kardborre från back on track. dom går ju iprincip inte att sätta fel så det känns säkrare, när man blir tvungen att låta någon annan sköta det. och det går mycket fortare. (men nu vet jag ju inte av vilken anledning du lindar, så det är svårt att veta om det är ett bra alternativ för just din häst)

Lindar du alltså över hasen där spatten sitter? Vad ger annars lindningen för funktion för spatten om du lindar "som vanligt"? Bara nyfiken, har själv haft en spatthäst och får inte riktigt en klar bild i hur du egentligen lindar spatten?

Skulle aldrig låta ngn anna linda mina hästar, men jag är en misstänksam typ också :cool:
Behöver ju inte vara så att de lindar fel utan att de slarvar så det går upp :eek: och hästen trasslar in sig..

Jag anförtror inte lindning på någon annan, skulle det hända något skulle jag aldrig förlåta mig själv. Men o andra sidan får ingen annan ta hand om mina :love: heller, det gör jag helst själv. Inackoderingen får dock släppa in dom på kvällen, det tror jag hon klarar

I omgångar har jag BoT´s snabbbandage på tanten, hon kan ibland behöva värme för att bli av med sina tjocka bakben (ja, benen är kvar, det tjocka går bort).

Är väldigt nöjd både med effekten och hur de sitter. Och det är ingen risk med att låta någon annan sätta dit dem, de kan liksom inte hamna hur fel som helst...

anledningen till att jag lindar henne är för att hon blir stel, tror inte att lindorna påverkar spatten i sig men det blir betydlig skillnad på stelheten i bakbenen.
hon har även back on track hasskydd, så största delen av bakbenen är "inpackade"

jag tycker att dom sitter väldigt bra, men det kanske beror lite på hur hästens ben är formade och hur mycket den rör sig. min dam ligger still och sover hela natten

kl

Får jag slinka in med en fråga? Säg ex stallbandage över natten, går det bra att linda även om dom går ute på natten? Tänkte bara lite för säkerhet och så.

lindar man bra så att dom verkligen sitter där dom ska och inte glider ner eller ramlar av så kan man ju ha dom lindade även ute.

men då skulle nog jag föredra att ha lindat på dagen istället för på natten eftersom man kan se då om lindan gått upp eller så.

går gör det väl. många hästar som är tex skadade har ju lindor i hagarna
men om dom går ute så rör dom ju på sig, och anledningen till att många använder sig av stallbandage är ju för att hästarna står stilla på natten. och blir svullna eller stela.
om jag hade tillgång till lösdrift så att min gammeltant kunde gå ute på nätterna skulle jag vara överlycklig och kasta alla bandage i soptunnan :p fast sen beror det ju på varför man lindar.

Jag har hört att det kan vara bra att linda unghästar dom nätter man utsatt dom för ett relativt hårt arbete samma dagen. Det var i det syfte jag hade tänkt. Har aldrig riktigt lindat mina hästar förr så jag är lite grön där.

jag lindar min pålle över nätterna och får därför åka extra till stallet varje dag, vilket kostar pengar och tar tid..även ifall jag inte direkt har något emot de.

men iallafall så har jag funderat väldigt väldigt länge nu på om jag vågar låta någon annan linda honom..hur stor risk är de att de blir skador av att folk lindar fel?

hästen har tjocka paddar under lindorna så då borde risken att de blir skador ganska så liten va?

jag är väldigt väldigt väldigt noga med hur jag lindar honom för att få ut så mycket som möjligt av de.

kan man lita på att folk faktikst anstränger sej för att linda bra? hur hade ni gjort? hade ni litat på folk?
Har han skadat sig och därför lindar du honom? :confused:
Om hästen har svullna ben om man har lagt omslag runt pga det tycker jag helt okej att man lindar och då får man göra sig besväret att åka till stallet om man inte litar på folk att de kan göra det. Men har den inga skador alls, då tycker jag lindor är fullständigt onödiga. :cool:

Lindor behöver inte alls vara helt förkastliga. När hästarna står inne på kvällar och nätter (en del står ju inne åtskilliga timmar), så har de ingen möjlighet att röra sig --> ökad risk för tex gallor och stelhet. Med lindor får de extra värme som sätter igång blodcirkulationen och motverkar ex gallor.

nej han har inte skadat sej men jag är fruktansvärt rädd om hans ben/senor/leder och vill ha benen så rena från gallor och sånt som de bara går.

sen igentligen så förstår jag inte varför man inte skulle linda när dom är inne eftersom de bara ersätter de som dom går miste om när dom inte är ute och rör på sej..de skadar ju inte iallafall..onödigt tycker ja inte de är eftersom jag ser skillnad på benen perioder när jag inte lindar och perioderna då jag lindar.

sen har han en gammal senskada som är läkt och borta och han är helt friskförklarad men som sagt så är jag extremt försiktig och rädd om hans ben.

dom flesta i stallet och annat folk dumförklarar mej säkert pga att jag är så rädd och försiktig om honom som jag är och jag betalar lätt extra för att han ska vara så fräsch som de bara går.

Senast ändrad av en moderator:

nja, det beror ju helt på vem det är man ska anförtro.... jag skulle nog inte göra det om det inte var kris.

låter min mamma linda stallbandage ibland men då har jag visat exakt hur jag vill ha det många många många ggr...

Jag skulle nog kunna lita på ngn som har lite mer erfarenhet! eller kanske ngn som vill lära sig och som man kan lita på!! visa hur man ska göra och låt sedan personen göra det igen och igen tills du är nöjd! Jag kan lova dig när jag skulle linda en häst hos minna så fick jag linda om hur många gånger som helst så att hon blev nöjd och jag kan lova dig att det sitter inpränntat i mitt huvud efter det haha men man ska väl lära sig!!:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 684
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka