Hur stor hingst kan jag välja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PonnyPenny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 967
P

PonnyPenny

Jag har ett 3 årigt ponnysto som jag tänkte betäcka till våren, när hon är 4 år. Det blir hennes första föl. Hon är 116cm i manken och nu undrar jag hur stor hingst jag kan välja. Vill gärna betäcka med ridponny och få en större ponny än mamman som jag sedan kan rida. Har hört mig för lite och en del säger att fölet anpassar sig till modern och att jag kan välja vilken hingst jag vill, till och med storhäst. Sedan har jag hört att man ska ta i allfall första fölet i samma storlek för att töja ut stoet så hon kan ha större föl sedan. Hjälp! Hur ska jag göra? Har ni någon erfarenhet?:confused:

Sv: Hur stor hingst kan jag välja?

Några förslag på lämplig hingst?

Några förslag på lämplig hingst?

För att kunna ge förslag behöver jag åtminstone veta vilka raser du kan tänka dig. Enbart ridponny eller även renrashingstar? Vad är det för ras/raser i stoet? Hur ser hon ut exteriört. Vill du främst hoppa eller rida dressyr eller...? Vad är alltså målet med avkomman och vilka egenskaper kan du inte räkna med att få ifrån stoet?

Jag har ett 3 årigt ponnysto som jag tänkte betäcka till våren, när hon är 4 år. Det blir hennes första föl. Hon är 116cm i manken och nu undrar jag hur stor hingst jag kan välja. Vill gärna betäcka med ridponny och få en större ponny än mamman som jag sedan kan rida. Har hört mig för lite och en del säger att fölet anpassar sig till modern och att jag kan välja vilken hingst jag vill, till och med storhäst. Sedan har jag hört att man ska ta i allfall första fölet i samma storlek för att töja ut stoet så hon kan ha större föl sedan. Hjälp! Hur ska jag göra? Har ni någon erfarenhet?:confused:

När det gäller storlek på hingst måste man även tänka på att risken för betäckningsskador ökar om hingsten är mkt större än stoet. Om man inte använder sig av semin alltså.

/Lina

Jag tänker välja semin. Jag har tänkt mig en ridponnyhingst. Mitt sto har bra exteriör och är väldigt trevlig att hålla på med. Hon hoppar bra men jag har inte löshoppat henne så många gånger. Vill gärna ha en hingst som är bra på både och. Undrar mest över vilken storlek som funkar bäst att välja på hingsten för hennes första föl.

Vad är det för ras/er i stoet ?

Vilket föl i ordningen det är spelar inte så stor roll. En större hingst än C-ponny tror jag betyder stora risker.

Det är inte så många ponnyhingstar som står på semin.

Eftersom det ska bli henne första föl, så ska det bli så okomplicerat som möjligt för stoet. Av den anledningen skulle jag även rekommendera naturlig betäckning. Då sätter man fart på en massa hormoner på ett helt annat sätt än vid semin. Och för att förlossningen ska vara så smidig som möjligt så ska fölungen inte vara för stor över bogarna. Om den har långa ben spelar mindre roll just då, men är den kraftig över bogarna, så är den ju jobbigare att föda fram, och en jobbig förlossning kan göra det svårare för en förstföderska. Jag ´hade en sådan fölning en gång, och stoet blev mycket medtaget, och hade svårt att knyta an till sin fölis de första viktiga timmarna. Att fölet dessutom var så stort att den fick vika sig neråt för att komma åt juvret gjorde det hela ännu svårare. Varken mor eller son "samarbetade" i det läget. Vid föl nr 2 gick allt så mycket lättare, fast även den var stor, för då visste ju stoet vad det hela gick ut på, och kunde "hjälpa" sitt föl att hitta mjölken. Så om du t ex har ett WM-sto, och absolut inte väljer en WM-hingst nu första gången, så tycker jag att du väljer en mycket ädel hingst som är lätt i kroppen. På ett så litet sto så får du ingen jättestor avkomma oavsett vilken hingst du väljer.
Skriv och berätta mer om ditt sto: alla i tråden är ju nyfikna :) Lycka till

Mitt sto är mestadels welsh montain, det finns ett russ långt tillbaka i stammtavlan så hon är inte helt renrasig. Hon är ädel och rör sig bra men samtidigt ganska kraftigt byggd. (vackert huvud och hals men med en stor mage) :smirk: Jag köpte henne för att ha som körhäst men har inte hunnit köra in henne än. Min lillasyster har börjat rida in henne lite smått och det går bra. Vore roligt om jag kunde betäcka och få en avkomma som jag själv kunde rida in. Jag är inte så stor så om det bara blir en c-ponny blir jag glad. (fast jag vill ju helst ha en D). Tänkte tävla avkomman som ungponny och sedan får vi se om jag säljer den. Därför vill jag ta en ridponnyhingst så att avkomman blir mer "säljbar" och forhoppningsvis en bra sportponny.

Jag tror att det kan vara svårt att få till en betydligt större avkomma, inte minst med avseende på att hon själv har "litet" bakåt.

Jag vet ett sto, 121 hög som fick ett föl med ridponnyhingst Kategori D, det fölet blir inte större än B-ponny, den var ganska stor när den föddes och har än idag problem med benstället.

Jättesvårt att ge tips faktiskt. Det blir lite krock när man vill att fölungen skall bli så stor som möjligt, men mammahäst är så liten.

Hej!

Nu vill jag inte vara elak, men tänker ändå säga min mening och hoppas du inte tar illa upp.

Jag är lite emot när man försöker avla fram något som man inte riktigt har förutsättningar för, liksom. Som jag ser det har du två önskningar:

1. Du har en, utgår jag ifrån, jättehärlig liten ponny som du vill ta föl på.
2. Du vill ha en häst du själv kan rida in och tävla.

Som jag ser det är det optimala i detta fall inte att du kombinerar dina två önskningar. Jag tror inte du kommer att få ngt som du är 100% nöjd med.

Jag vill råda dig att göra så här:

1. Betäck din lilla märr med en lämplig hingst av rätt storlek. Förhoppningsvis får du ett underbart föl, som du kan sälja till någon som söker en liten ponny.
2. Köp ett föl som ska bli d-ponny till dig själv. Om du etablerar en kontakt med en uppfödare i ett tidigt skede kan du vara med från början och sätta "dina ramar" för hur fölis skall ha det första tiden. Du kanske tom kan få leasa stoet och ha fölet från första stund.

Jag tror detta är bästa sättet för dig att både ha kakan kvar och få äta den på samma gång.

/Lina

Många ston präglar sina föl vad gäller storleken.

Men jag har själv ett rp sto...134.5 cm, som har en avkomma -06 e Power Boy 148cm som idagsläget precis gått över D gränsen. Blir maxad D.
Hennes andra avkomma -07 e våran arabhingst blir maxad eller ev någon cm över D ponny.

Vårat welsh sto är 147cm....hur nu det gick till med en far på 137 o en mf på 118cm. Mamman liten C. O bara smått bakåt.
Jag tänkte att hon kommer säkert lämna åt det lilla hållet.
Men den första avkomman e maxad D är nu 3 år o Maxad D.
Årets hingstunge e rp hingst 143cm är tyvärr oroväckande stor redan. Han är ca 132cm o 6 månader. Sägs att de bör vara 133 på årsdagen för att hålla ponnygränsen.

Stl är väldigt svårt att sia om.
Dock brukar det sägas att första fölet tenderar att bli mindre än resten...

Jag skulle nog göra som Linas föreslog.
Betäck med max en kategori större än ditt sto.
O köp dig en färdig fölunge e de kriterier du vill ha.

hej
Har själv små WM-ponnyer, funderade ett tag på betäcka en av dom med större hingst.
Pratade med en vet som är mkt duktig.
Hon sa att jag skulle betäcka med en hingst i samma storlek första gången, så stoet vet hur det är att föla.
Sedan kunde man ta vilken storlek man ville på semin, dock ej för grov häst. Fostret anpasar sig till magen, och växer sedan mer när den kommer ut.

Sedan så är Welch mountain avlad i många generationer på mkt små hästar, så tex med en stor häst, så får du antagligen c el ev D ponny.

Har sett flera fina korsningar halvblod, fullblod med WM hingst!
Alla har blivit/varit C el D.

Lycka till!

Tack för era svar. Det är mycket att tänka på som ska stämma och jag vill så klart inte sätta mitt stos hälsa på spel i samband med dräktighet. Jag har funderat lite på att använda ridponnyhingsten Verna's Bo-Gi. Han är ju c-ponny och med welsh bakom. Har hört att han därför inte lämnar så stora avkommor. Någon som har någon erfarenhet?

Jag har använt honom på mitt welshsto. Hon är ca 127 cm, hennes fölunge kommer som det ser ut att bli c-ponny. Det är en underbar fölis med ett helt fantastiskt temperament och riktigt bra gångarter, isabell dessutom!

/Lina

Isabell... Vad spännande!! Vad har ditt sto för färg då?

Isabell... Vad spännande!! Vad har ditt sto för färg då?

Hon är skimmel. Fölis blev id-kontrollerad och chippad i helgen och då konstaterade kontrollanten att han är isabell, jag har velat lite om färgen.:o

Va kul! Det är väl lite ovanligt! ;) Har du ingen bild??
Mitt sto är brun med bläs, så jag tror inte att jag får någon sådan spännande färg...

Va kul! Det är väl lite ovanligt! ;) Har du ingen bild??
Mitt sto är brun med bläs, så jag tror inte att jag får någon sådan spännande färg...

Tillhör nördarna som inte har koll på hur man lägger ut bilder. Jag kan maila om du vill.

Vidare diskussioner kanske vi i så fall kan ta via PM, så blir jag inte anklagad för att göra för mycket reklam för min lille kille eftersom han är till salu.

/Lina

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 133
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 344
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har ett fullblodsto på 14år som jag funderar på att betäcka 2020. Hon har haft ett Föl tidigare (2013). Hon är liten (152cm) och...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka