Hur stor del av dina hästaffärer har inte gått HELT korrekt till?

Sv: Hur stor del av dina hästaffärer har inte gått HELT korrekt till?

Jag har köpt tre hästar och i första fallet var tjejen ärlig som sålde henne, jag hade hästen på prov en månad innan köp eftersom det var för halt och hårt för att kunna galoppera när jag provred och provkörde, en månad senare hade jag fortfarande inte kunnat ens åka till ridhus och testa henne fullt ut pga halka men hon blev kvar eftersom hon stal mitt hjärta:love:
Hon var kvar hos mej tills jag var tvungen att avliva henne pga långvarig sjukdom:(

Andra hästen var ägaren otroligt ärlig, hon berättade allt som hänt i hans liv som hon visste om, vissa saker har vi fortfarande inte märkt, tex att han är rädd för traktorer;)

Tredje hästen hade ägaren bara haft en kort tid, några månader, så de visste ju inte så mycket om henne.
Hon passade inte för det hon köpts till och blev därför till salu, provridningen gick inte så vidare bra, men jag kunde köpt henne utan att provrida, jag visste att hon var min när jag såg henne på kort och blev helt övertygad när jag såg henne:love:
Det största problemet med den affären var att deras veterinär hade felbedömt hennes ålder totalt, enligt honom skulle hon vara född -98 och enligt min veterinär -02 (import utan några papper alls) men det spelar faktiskt inte mej någon roll, hon är min själsfrände och jag skulle inte byta bort henne för allt i världen.

Jag tror att orsaken till att så många blir missnöjda är för att de tror att de kan mer än vad de verkligen kan, de har svårt för att bedöma hästen och dess kvaliteer och att bedöma sin egen kunskap i att kunna klara ut vanliga situationer.
Dels så förstår inte folk att det är en stor omställning att flytta så de kräver allt direkt av hästen utan att den får en chans att acklimatisera sig och blir sedan förvånade att hästen reagerar med diverse.
Många inser inte att en besiktning är en liten summa när det handlar om hästar, oavsett om hästen kostar 5000 kr eller 150000 kr så är kostnaden för veterinär densamma om hästen har en skada sedan tidigare som de själva inte ser.

Jag tror också att många har en övertro på att bara man har plats i ett större stall så finns det alltid hjälp att få, så är det inte. Man måste ha kunskap själv om basica saker som foder, sår och hovvård, om hur hästen fungerar och förstå hästens språk och kunna sätta stopp innan hästen har tagit på sig ledar rollen.

Jag tror att i många fall så är det den nya ägarens okunskap eller snålhet som gör att hästköpet inte blir bra.
För även om säljaren säger saker om hästen som sedan inte visar sig vara sanna så finns det ofta sätt att kolla upp hästen, allt från att kolla ev. tävlingsresultat, borta varo från tävlingar, varför då? Testa med bilar, rida ut själv, hoppa den höjd som säljaren säger att hästen klarar, leda och hantera osv. och är man osäker på om det verkligen är rätt häst, leta vidare eller åtminstone be om att få ha hästen på prov i minst 8 veckor eftersom det är först då hästens sanna jag kommer fram.
Vill inte säljaren det så kan det vara bättre att leta vidare än att köpa något som sedan blir fel.

Jag tror att orsaken till att så många blir missnöjda är för att de tror att de kan mer än vad de verkligen kan, de har svårt för att bedöma hästen och dess kvaliteer och att bedöma sin egen kunskap i att kunna klara ut vanliga situationer.
som sedan blir fel.

Så sent som i somras hade jag en spekulant på en treåring med enorma gångarter och MASSOR av energi. Tjejen i fråga var endast sexton år och jag avrådde redan på telefon, men mamman, som sade sig vara hästkunnig bedyrade att dottern var väldigt duktig och rutinerad trots sin ålder, så dom fick komma och titta. Provridningen var en katastrof, tjejen klarade inte ens av att trava runt spåret. Hon var säkert ganska duktig men det är en milsvid skillnad att rida en stabil äldre häst mot en vinglig energisk treåring. Trots detta ville mamman fortfarande köpa hästen :eek:. Jag sa dock bestämt nej och sålde honom till en rutinerad tjej där han fungerar utmärkt.

Det är inte svårt att föreställa sig hur det hade gått om jag varit samvetslös, hästen hade garanterat varit ett riktigt monster inom en kort tid och jag hade kanske fått en reklamation på en istadig galning, trots att han fungerade utmärkt hemma hos mig. Detta är faktiskt inte alls ovanligt, jag har sett det många gånger. En nybliven förare ska inte ha en ferrari....:angel:

Har köpt 5 hästar genom åren, och i ett fall får jag nog säga att jag blev "lurad".

Inte på så sätt att det är något fel på hästen, han är underbar och motsvarar alla mina förväntningar.
Bara det att jag köpte honom från uppfödaren i Danmark, som varit och betäckt sitt sto i Sverige.
När jag sen ska registrera honom (han hade inget pass när jag köpte honom, men var blodtypad och allt såg okej ut) så visade det sig att språngsedeln saknades hos avelsförbundet.
Några turer senare, efter kontakt med den svenska hingsägaren, stod det klart att säljaren/uppfödaren aldrig betalat levandeföl-avgiften.... Suck!

Så... För att få ut de papper jag behövde från hingstägaren fick jag betala den lilla slanten.
De danska uppfödarna hade nämligen flyttat och gick inte att få tag på.

Så där blev jag lite blåst. Men är ändå nöjd med min häst!
:)

Min första häst köptes och inga probelm Även den andra hästen utan probelm. Har forfaranade kontakt med tidigare ägarna trotts det gått 25 år sedan första hästköpet. Den tredje var inte riktigt "min" kände aldrig den goa känslan när jag gick till stallet. Sålde efter lång betänke tid den hästen med doldafelförsäkring och förklarat hur hästen var och hur mycket utbildad samt bra sadel av bra märke o kvalite till en som jag känner lite grann. En hästvan äldre tjej. Köpte en annan häst av denna. Den affären var inte bra för min del. Hästen jag "fick" var inte frisk visade det sig efter en kortare tid, sadel i urursel kvalite (inte hela värden då den är utbytbar) men "inget kunde" göras från den hästens förra ägare. Vågade inet gå till rätten i fall jag förlorade. hästen avlivades. Alla papper i ordning och besiktigad av en stressad vette som skulle besikta fler hästar på samma ställe. Men inte vet jag om det hade gått bärre med annan vette? Protokollet ua. Fjärde hästen köpt utan problem. Har bra kontakt med säljarna som hälsar på i bland.

Jag har köpt tre hästar och det har inte varit något problem med någon av dom.

En gång var jag dock spekulant på en häst, tittade red och tyckte priset var i mastigaste laget för vad jag såg. Jag frågade om priset gick att diskutera, två gånger tom och fick nekande svar. Då tittade jag vidare och fick ett par dagar senare ett erbjudande om lite rabatt på kringkostnader men då hade jag redan tittat på annan häst. Där fick jag höra att jag var oseriös.

Det var ju lite tråkigt för jag var intresserad av hästen men tyckte inte riktigt att den matchade det utsatta priset.

Jag har köpt tre hästar och sålt en. Alla affärer har gått korrekt till. Jag tycker alltid att jag fått det som jag har förväntat mig. Den första hästen sålde jag för att han inte riktigt passade mig, den andra dömdes ut och fick avlivas, en fruktansvärt jobbigt historia men absolut inget som säljaren/uppfödaren kunde lastas för på något sätt utan handlade om ren och skär otur. Den tredje sötnosen har jag än, och hon köptes som föl och utvecklas över förväntan, det känns bra att jag valde ett seriöst och välrenommerat stuteri där jag köpte henne ifrån. Kvalitén märks! De senaste två hästarna var båda två unga, och då kan man inte förvänta sig så mycket mer än att man själv måste ha kunskaperna för att kunna utbilda dem och/eller ta hjälp.
Jag tror att många tvister beror på just okunskap, om jag tar föl på mitt sto och ska sälja det kommer jag inte att sälja till någon som inte är rutinerad.

Det har blivit en del genom åren.
Främst har jag haft andras hästar för försäljning, och det har faktiskt alltid gått bra. I ett fall sålde köparen vidare hästen ganska snabbt, men h*n var lite tveksam vid köpet. Köparen var dökär i hästen, hästen hade en sjuhelvetes kapacitet, men var lite ung och lite svår. Köparen var duktig, men inte så erfaren, men bestämde sig för att försöka ändå, hon hade bla hjälp av en av våra bästa tränare i landet.
Tyvärr blev det väl lite för mycket, och han såldes vidare, men h*n var ändå glad över att h*n försökt, och hade inga klagomål. H*n visste ju vad h*n gav sig in på.

En strulaffär har jag dock haft, när jag skulle sälja en av mina egna hästar. Enda anledningen till försäljningen var mina för tillfället taskiga ekonomi. Pengarna var inte viktiga, utan att hon hamnade på ett bra ställe var egentligen det enda som betydde något. Hittade en mor och dotter som blev stormförtjust i henne, dottern skulle ha henne som första storhästen. Tyvärr hade dom inte särskilt mycket pengar att röra sig med, men till slut kom vi fram till en summa (den summan var något mindre än hälften av vad jag hade begärt, då fick dom inte med hoppsadeln bla, men däremot en annan sadel, ett par träns, täcken, skydd, allt som behövdes, men i slit-o-slängform).
Dom berättade att dom inte kunde hämta hästen förens ca 1 v efter månadsskiftet, pga att dom inte hade pengarna tillgängliga förens då. För att jag skulle slippa slänga upp en stallhyra till, så betalde dom handpenningen, vi skrev ordentliga papper och dom hämtade hästen, som skulle vara till fullo betald en vecka senare.

Jag hade informerat dom flera gånger om att det var en speciell häst att rida, frågat om dom verkligen var säkra flera gånger, men dom ville ha henne. Jag berättade även att hästen knappt var riden de senaste två månaderna och alltså ur kondition. Hon gick även oskodd eftersom hon bara gick i hagen, men att hon behövde sko henne innan dom började rida (egentligen hade jag tänkt göra det själv innan jag skickade iväg henne, men eftersom jag gått ner så mycket i pris, bestämde vi att hon skulle överlämnas oskodd). Jag berättade även att hon har kunnat krångla lite vid lastning, när hon inte åkt på ett tag, men att det aldrig tagit mig mer än 15 min att lasta. Under tävlingssäsongerna har det aldrig varit ett problem.

Dom kom, lastade, och hon krånglade lite. Mamman skulle promt lasta själv, och jag fick inte hjälpa till. Hela proceduren tog 21 minuter. Kände redan lite då i maggropen att det här kanske inte var rätt, för mammans sätt att lasta en främmande häst gav jag inte mycket för (inte så att hon var elak mot hästen, men okunnig och oförmögen att läsa hästens allra enklaste signaler). Mamman sa något om att hon inte var riktigt nöjd med lastningen och jag sa att det blir nog bättre när ni känner varandra (jag trodde då att hon syftade på sin egen insats, kan ju lätt bli lite nervöst o få på en okänd häst som kan trilskas lite när fd ägaren står och tittar på, men det visade sig senare att hon menade hur hästen betedde sig).

När det börjar bli dags för betalning kläcker modern ur sig att hon inte tänker betala den summan som vi kom överens om, utan tänker som mest betala en tiondel av orginalpriset!
Motiveringen till det är att hon var svårare att lasta än vad hon trodde. Att fem dagar efter hemkomsten red dottern en westernträning på hästen och hon hade ömmat i framfötterna (ja, hästen var ju fortfarande oskodd och dessutom inte igång!!).
Jag gick absolut inte med på detta, då de fått en häst med bra tävlingsmeriter i hoppning för ett vrakpris. Då kläcker mamman ur sig att "det faktiskt inte spelar någon roll vad hon har för meriter, för dottern har ändrat sig och vill bara rida western på henne".
Det bad dom köra tillbaka hästen om dom inte tänkte betala. Det hela slutade med att jag fick åka ner, och med hjälp av en Bukefalist köra henne till hennes stall, ha henne uppstallad där ett par veckor, fixa ny stallplats hemma, fixa lastbil som körde hem henne etc. Den affären kostade mer än den smakade, och jag har aldrig, aldrig försökt sälja den hästen igen.

Jag har köpt 6 och sålt 3, har varken blivit lurad eller lurats.

Ingen missnöjd affär från någon av parterna här inte...
även om det kanske inte gått helt korrekt till... vill inte skriva mer på ett forum som det här :angel:

Vi har sålt 12 hästar och köpt 10 st. Bla några egna uppfödningar som sålts.

En affär med min dåvarande bästa kompis gick käpprätt åt h-e med 2 år och tingsrättsdom som följd. Skulle sälja men fick aldrig pengarna för hästen. (jag vann :D)

Sen har vi sålt en annan som köparen ville reklamera för "strålbensbrott" och då det ej kan läka ok så var det ju bara att slakta den hästen. Advokater blandades in men när motpartens advokat (som även var samma i fallet ovan, detta var dock före) fick reda på att hästen gått igenom 2-3 besiktningar hos NYA ägaren innan brottet så las de ner men vi fick ju då stå för vår advokats kostnader = inte billigt...

I övrigt så har jag själv blivit beskylld för att vara en dålig köpare baar för att jag såg potentialen i en häst som ägaren "menade på" var "knäpp" och nu säljer henne som fullt fungerande tävlingshäst. (har ägt hästen nu i 2 år...)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 554
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 002
Senast: fejko
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 867
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka