Hur stor del av dina hästaffärer har inte gått HELT korrekt till?

MalinJ

Trådstartare
Trådar dyker upp ideligen som handlar om människor som känner sig lurade på ett eller annat sätt vid både köp och försäljning av häst. Skulle vara intressant att veta hur stor del av alla hästaffärer som inte slutar så som man borde kunna förvänta sig, dvs:

Hästen är hälsomässigt och utbildningsmässigt så som man trodde och kunde förvänta sig. Köparen/säljaren har varit seriös i alla avseenden, har varit ärlig och upplyst om allt av vikt som han/hon borde känna till. Allt avtalat - både skriftligt och muntligt har uppfyllts till punkt och pricka och allt i prisförhandlingen har gått rätt till.

Alltså hur många hästaffärer har du gjort som INTE gått helt korrekt till - beroende på den du köpte/sålde hästen av/till?

Hur många hästaffärer har du gjort som INTE gått helt korrekt till - beroende på dig?

Hur många hästaffärer har du gjort som gått helt korrekt till från båda sidor?

Sv: Hur stor del av dina hästaffärer har inte gått HELT korrekt till?

Jag har ännu så länge bara köpt häst en gång. Den affären gick över förväntan. Säljaren har varit öppen och ärlig med allt (så vitt jag kan bedöma). De till och med betalade halva kostnaden för besiktning och röntgen. Tror jag fick väldigt mycket häst för pengarna. Det var inga som helst problem att köpa häst i Danmark.

Jag har köpt en häst och sålt en. Hästen jag köpte kände jag i flera år innan jag köpte henne så där kom inga överraskningar. Hästen jag sålde var min egen uppfödning och jag har fortfarande kontakt med köparen och har inte fått några klagomål på två år.

Hittills gjort två hästaffärer, där jag fått det som avtalats.

Vid ponnyköpet (17-årig d-ponny) stod säljaren dels för besiktningen, dels körde de hem ponnyn då de ändå skulle hämta sin nya i närheten! :bow:

jag tror att många av de missnöjda köparna helt enkelt inte har kollat upp hästen ordentligt innan. De nöjer sig med säljarens ord. Många av dem verkar även tro att hästen kommer vara lika gudasnäll hos dem som hos ägaren redan från dag 1. Hästar är inga robotar och reagerar självklart på nya miljöer och nya rutiner.

Jag har sålt häst, de flesta affärer har gått smärtfritt. En gång var det en köpare som ringde efter en månad och ville att jag skulle ta tillbaka hästen eftersom den var halt. Hästen gick igenom klinikbesiktning samma dag som den åkte. Jag vägrade ta tillbaka en häst som var frisk när den lämnade mig. Tjejen hörde aldrig av sig igen men jag fick reda på via skvallervägen att hästen blivit sparkad i hagen. Ska jag som säljare behöva lastas för sådant?

Jag har köpt och sålt många hästar genom åren. Har aldrig haft en missnöjd kund (vad jag vet iaf.). Kan inte heller säga att jag själv blivit "lurad". Har vid ett tillfälle blivit rejält missnöjd, men hästen var köpt på "postorder" billigt så då får man faktiskt skylla sig själv :angel: (har dock köpt andra på "postorder" och blivit över förväntan nöjd). Har också köpt en pålle av ökänd hästhandlare som inte stämde på given beskrivning övht. men den visade sig bli en riktig pärla ändå :love:. En gång har jag köpt en häst som inte visade sig vara frisk men den tog säljaren tillbaka omgående utan knot (enda gången jag behövt att reklamera en häst).

Jag tror att många misslyckade hästaffärer hade kunnat undvikas om man haft en rak och öppen dialog från början, samt att man även som köpare måste ha rimliga förväntningar och självinsikt.

Själv har jag blivit rejält blåst vid en affär, som jag berättat om i tidigare trådar - en "never ending story" som har hållt på i många år med en och samma människa. Men jag har även gjort många hästaffärer där jag är jättenöjd med affären MEN... om man ska hårddra det så har det ändå ofta varit NÅGOT som inte har gått riktigt rätt till...

Pengarna som säljaren aldrig betalade som hon lovat för framtagandet av nytt registreringsbevis eftersom hon slarvat bort det gamla... Bara runt en tusenlapp - men ändå... Två gånger där hästen annonserats på en sida där momsen ska ingå i priset men sen har dom lagt på momsen i efterhand när man bestämt sig (den ena lyckades jag dock förhandla bort)... Hostan som hästen hade som säljaren först inte hade en aaaaning om men sen visade sig att man haft henne på klinik för utredning för - vilket jag fick fram INNAN jag genomförde köpet - men dom försökte dölja det... Köparen som skrev på kontraktet men sen varken betalade eller kom och hämtade hästen - inte ens satte in handpenningen som utlovats...

Procentuellt har jag nog gjort fler affärer där det varit NÅGOT som inte varit helt okej och det har aldrig handlat om att jag inte uppfyllt min undersökningsplikt. Har väl haft extrem otur antar jag... :crazy:

jag tror att många av de missnöjda köparna helt enkelt inte har kollat upp hästen ordentligt innan. De nöjer sig med säljarens ord. Många av dem verkar även tro att hästen kommer vara lika gudasnäll hos dem som hos ägaren redan från dag 1. Hästar är inga robotar och reagerar självklart på nya miljöer och nya rutiner.

Jag har sålt häst, de flesta affärer har gått smärtfritt. En gång var det en köpare som ringde efter en månad och ville att jag skulle ta tillbaka hästen eftersom den var halt. Hästen gick igenom klinikbesiktning samma dag som den åkte. Jag vägrade ta tillbaka en häst som var frisk när den lämnade mig. Tjejen hörde aldrig av sig igen men jag fick reda på via skvallervägen att hästen blivit sparkad i hagen. Ska jag som säljare behöva lastas för sådant?

Är du någon slags hästhandlare? har läst en del inlägg av dig och du verkar enbart vara på sälarens sida i de flesta fall..och det verkar som att du säljer en del hästar?eller?har jag fel?

Jag har varit nöjd med de hästar jag köpt. :)
Säljarna har varit ärliga och berättat vad de kunnat. Sen har jag faktiskt blivit positivt överraskad SAMTLIGA gånger! Haft säljare som varit mer inne på att hästen ska få ett bra hem än att tjäna mycket pengar, nog dragit upp varenda hyss/skada hästen någonsin haft för sig i hela sitt liv osv. Säljarna till min första häst byter jag fortfarande julkort med och det är ju typ 20 år sen jag köpte honom...

Min första häst var min bäste vän genom min tonårstid och upp mot 30 års strecket, de två jag har nu är ju underbara på sitt vis om än ganska 'egna' i sättet ibland. Men det är ju charmen med dem och deras olika personlighet :love:

Ju mer man läser här på buke desto mer inser jag vilken tur jag haft!

Av 6 köpta hästar är det bara en där affären varit tveksam. Jag köpte ett sto i Spanien. Stoet var dräktigt och hade ett stoföl vid sidan. När hästarna är betalda och strax påväg hem får jag veta att fölet vid sidan skadat sig i hoven men att de skött om det väl och allt ser fint ut.

Idag hade jag valt att dra öronen åt mig men då tog jag hem dem.

Stoet var mkt magert men i övrigt jättefin och hon gav mig ett fint stoföl 08.

Fölet vid sidan hade en fullständigt missbildad hov som idag (hon fyller 2 i vår) fortfarande är sned. Säljarens veterinär menar att hon är fullt normal! Hon är nu triangelmärkt. Kommer aldrig kunna ridas och måste ha en speciell sko på sig vid hårt underlag. Naturligtvis är jag inte särskilt nöjd med det :mad: men hon är pigg och glad och springer och busar. Jag hoppas att kanske kunna använda henne i avel. Det återstår att se.

Sen är det iofs en halv till. Köpte ett sto för avel och fick veta att hon haft flera föl tidigare. Dum som jag var trodde jag på det. Har inte lyckats få henne dräktig trots två års försök och mkt kunnig seminveterinär. Veterinären som undersökt henne mycket hävdar att hon aldrig fölat.

Dock är det fortfarande ett mkt fint sto som jag nu håller på att rida in. I sommar får hon ett sista försök att bli dräktig och annars blir det ridhäst av henne.

Senast ändrad:

Jag tror att många misslyckade hästaffärer hade kunnat undvikas om man haft en rak och öppen dialog från början, samt att man även som köpare måste ha rimliga förväntningar och självinsikt.

Detta ligger det mycket i!! Att man som köpare inser att det inte kanske går som smort från början med ridningen till exempel...

Häst nr 1. Sommarhästen som skulle gå till slakt som 4-åring blev kvar, morfar köpte henne och jag i min tur köpte henne av morfar. Ingen veterinärbesiktning gjordes då det inte var meningen att hon skulle säljas annat än till slakt efter sommaren efterom hon "var galen". Kände henne sedan hon var 2 och visste att det inte fanns ngt fel hos hästen, bara hos de som "hanterat" henne. Problemhäst som inte var ngn problemhäst, bara väldigt felhanterad. Var hos mig till hon ett par år senare fick nödslaktas pga benbrott i hagen. Min älskade som jag kommer att sörja resten av livet. :cry:

Häst nr 2. Köptes mha av en bekant som jobbade med hästar och letade reda på henne åt mig efter att nr 1 förolyckades. Hon köpte henne, tog hem henne till sig och tänkte att ville jag inte ha henne så skulle hon behålla henne. Jag köpte och fick ha henne i nästan 17 år innan en gammal skada skiljde oss åt. :(

Häst nr 3. U häst nr 2, går i hagen. Kastade sitt föl en månad innan det skulle fötts. "Adoptivmoster" åt häst nr 7.

Häst nr 4. Holländskan som visserligen var den hon påstods att vara, men som visade sig vara dräktig och på vägen mellan oss, via hästhandlare och den ursprungliga säljaren hade all sådan information och papper på magen försvunnit. :mad: Nåja, efter en del ilska, detektivarbete och en mkt hjälpsam holländsk fd säljare kom papperna som de skulle och det var grönt med magen. För att göra en lång historia kort; min medägare övertog henne när jag flyttade och jag har sett att hon i sin tur har sålt henne vidare. Fin häst men rädd för karlar och väldigt rädd om sina bakben. Köper aldrig mer häst av den karln. :crazy:

Häst nr 5. U holländskan e godkänd Oldenburgare. Föddes en månad förtidigt, välstammad, vacker och mkt snäll kille som blir stor. Är kvar hos fd medägare då jag inte kunde ta honom med mig.

Häst nr 6. Fd galoppör, helt öppna kort från säljaren tidigare skador, köptes genom kontakter och gårdsbesiktigad. Fanns hos mig i två år knappt innan hon dog allt för tidigt på Ultunas IVA och efterlämnade sin lille son bara 10 dagar gammal.

Häst nr 7. U häst nr 6 e Szkopul 929, går på lösdrift med andra slynglar.

Häst nr 8. Köpte 3-årig shettis av hovslagaren, ingen besiktning alls. Trevligt litet frö, tänkt för körning.

Häst nr 9. Ytterligare en shettis. Ingen besiktning, journalutdrag från förra ägaren från klinik, massor med papper och foton på mor och far. Fick med utrustning inklusive vagn, tänkt för körning. Mkt trevlig och välhanterad men står på bantning. Har en liten mini med sig som sällskap, ej min men är här tills vidare.

Har nog mest lyckats köp på mig och inte sälja några. :angel: Inte missnöjd med en enda dock, hur de än hamnat hos mig. :D

Trådar dyker upp ideligen som handlar om människor som känner sig lurade på ett eller annat sätt vid både köp och försäljning av häst. Skulle vara intressant att veta hur stor del av alla hästaffärer som inte slutar så som man borde kunna förvänta sig, dvs:

Hästen är hälsomässigt och utbildningsmässigt så som man trodde och kunde förvänta sig. Köparen/säljaren har varit seriös i alla avseenden, har varit ärlig och upplyst om allt av vikt som han/hon borde känna till. Allt avtalat - både skriftligt och muntligt har uppfyllts till punkt och pricka och allt i prisförhandlingen har gått rätt till.

Alltså hur många hästaffärer har du gjort som INTE gått helt korrekt till - beroende på den du köpte/sålde hästen av/till?

Hur många hästaffärer har du gjort som INTE gått helt korrekt till - beroende på dig?

En av nio hästar som jag ägt, sedan har jag varit fodervärd till flera och det har aldrig varit ett problem. Häst nr.9 ägdes egentligen inte av säljaren. :eek: Före passets tid.

Jag fick lämna tillbaka hästen till den rättmätige ägaren. Orkade inte jaga säljaren utan tog den näsbränna det var. När ägaren sedan fått tillbaka stoet transporterades hans älskling (han hade haft den motiveringen till att han var tvungen att ha tillbaka det medelålders travstoet - utan egentligt värde - för att han älskade henne så) till andra änden av landet, så han såg henne aldrig.

Hon stallades upp och betäcktes. Ett år senare ringde den stallägaren och undrade om jag visste att min häst stod hos honom och att han inte fått betalt för det. Ägaren hade inte registerat tillbaka sig som ägare. Som tur var hade jag andra papper på att jag inte ägde märren.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag har köpt 3 hästar och sedemera sålt 3 hästar och alla gånger har det gått korrekt till från båda håll.

Är dessutom uppvuxen med varmblodstravare som köpts in/sålts och på stuteri med allt vad det innebär i fråga om köp och sälj av häst och har aldrig upplevt att det bluffats från något håll eller att någon part blivit missnöjd.

Jag har gjort massor av hästaffärer. Köpt rid- och avelshästar och sålt uppfödningar vågar inte mig på att säga hur många. Men skulle tro att det är över femtio i allafall. Har ju tjugo hästar just nu. Men vad jag vet så har ingen som köpt av mig känt sig lurad och jag har själv inte heller blivit lurad. Man har ju gjort mer eller mindre bra affärer genom åren inga som inte gått korrekt till.

Jag har köpt en häst. Säljaren var mycket öppen och hon dolde ingenting för mig. Jag fick provrida både ute i skogen och på bana. Allting kändes väldigt bra, för oss båda. Har regelbunden kontakt med henne fortfarande.

KL

Jag räknade efter att jag/vi haft cirka 15 hästar. 4 har varit egna uppfördningar i o f s. Ett par foderhästar.

Ingen av dem var det problem med i samband med köp eller efter, och inte heller har vi nånsin fått klagomål på någon vi sålt (eller återlämnat till fodervärd)

En gång hade vi en på prov, som dels reste sig och dels var oren bak, (vilket enligt vet troligen berodde på ryggen båda delarna) men den tog ägaren snällt tillbaka och återbetalade pengarna.

Så nej, inga problem. Ändå känns det lite tveksamt att leta häst, man hör om så många som fått problem:crazy: Hästen som avlivades i det där omtalade tv-programmet visade sig finnas här i närheten och en kompis var stallkamrat med ägaren:crazy: Känner också flera andra som råkat illa ut, så det är en tuff "bransch" utan tvekan, som att köpa bil:(

Är du någon slags hästhandlare? har läst en del inlägg av dig och du verkar enbart vara på sälarens sida i de flesta fall..och det verkar som att du säljer en del hästar?eller?har jag fel?

hästhandlare? Jag har sålt 4 unghästar jag fött upp själv samt en sällskapsponny så jag kan väl inte påstå att jag är någon hästhandlare direkt... men kalla mig hästhandlare du om du känner för det. Hästen jag skrev om i denna tråd som blev sparkad i hagen var sällskapsponnyn...

och ja, i många fall står jag på säljarens sida eftersom i många reklameringsfall kunde "felen" upptäckts om bara köparen kostat på sig en klinikbesiktning inkl röntgen. En del verkar även tro att hästen är gudasnäll från dag 1 även hos ny ägare i ny miljö. Som jag skrivit i tråden där du berättade om ert fall så tycker jag fortfarande att ni borde kontrollerat hästen tidigare.

Håller helt med dig! Det tog nästan ett halvår innan ponnyn vi köpte hade funnit sig till rätta med oss, stallet och sina nya kompisar! Inte en sekund tänkte jag att jag skulle ringa säljaren och be henne ta ponnyn tillbaka, det var väl bara att gilla läget!? :):love:;)

Jag har sålt en häst och båda blev nöjda. Har inte hört nåt negativt sen jag sålde i juni.
Sen har jag köpt 3 hästar.
Den första tog jag på prov/foder ett halvår. när jag skulle betala höjde säljaren priset samt ville att jag skulle stå för passet fast vi bestämt att hon skulle skaffa det innan köpet. Men jag sa att då köper jag inte honom, och hoppades på att hon skulle gå tillbaka till det ursprungliga och det gjorde hon.
Kan inte säga att jag blev direkt lurad, men den andra skulle varit försäkrad, men sen gick inte försäkringen igenom pga av hästens ålder. Den tredje skulle varit fullvaccinerad enl säljaren, men när vi hämtade och fick intyget hade det gått 7 år :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 480
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 554
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 002
Senast: fejko
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 867
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka