Sv: Hur stor budget ungefär?
Jag håller nog med om att 3-4000:- är i minsta laget att ha som budget.
1800kr ink allt låter extremt billigt, min häst äter för bara 2000:- i mån...
Sen strö till det och hyra på det...
Men förutom dem där 1800:- så kanske du har otur att din häst är som min och äter kraftfoder för 1000:-/mån.
6-800kr för en helskoning låter extremt billigt. Vitt av utbildad hovslagare brukar kosta betydligt mer, räkna med ca 1200kr för en skoning då.
Värt att ha i bakhuvudet är att det är inte säkert du får ersättning av fsb om det visar sig att en outbildad klåpare till hovslagare skott din häst och är det svart så lär den hovisen inte ha någon försäkring att tillgå heller...
Det är inte ovanligt att hästar behöver skos var 6e vecka heller istället för var 8-10e vecka som många verkar köra med
Därtill försäkring, beror ju såklart på ras och hur du vill försäkra hästen om du nu vill det, min ena kostar 750kr/mån och den andra nästan 400kr/mån men det kan ju vara både billigare och dyrare.
Vaccinationer, tandkoll och träningar kostar också.
Min erfarenhet är att man behöver/vill köpa något nästan varje månad också.
Så 5000:-/mån är nog vad många får räkna med om man inte snålar och drar in så mkt det går på typ allt...
Okey ja till akut avlivning vill jag absolut att jag minst ska ha lagt undan.
Okey ja för har räknat på att en häst i månaden med stallhyra och hovslagare m.m blir ungefär 3000-4000 i månaden för mig här. Då har jag också räknat lite högt då de stall jag vill stå i kostar 1800 kr och då ingår allt. Sen ifall jag skulle behöva köpa till nåt foder så är det inräknat. Sen hovslagare kostar ca 600-800 och då runt om skoning.
Men jag har tänkt så här att jag vill ha minst 20-30 tusen innan jag skaffar häst.
Är väldigt nojig med att ha pengar undan sparade då jag har haft en hund som var nästan konstant sjuk.
Kan tyvärr inte ta ett lån förrän om 1 år då man tydligen bara får göra ett visst antal kreditupplysningar!..
/Carolin
Jag håller nog med om att 3-4000:- är i minsta laget att ha som budget.
1800kr ink allt låter extremt billigt, min häst äter för bara 2000:- i mån...
Sen strö till det och hyra på det...
Men förutom dem där 1800:- så kanske du har otur att din häst är som min och äter kraftfoder för 1000:-/mån.
6-800kr för en helskoning låter extremt billigt. Vitt av utbildad hovslagare brukar kosta betydligt mer, räkna med ca 1200kr för en skoning då.
Värt att ha i bakhuvudet är att det är inte säkert du får ersättning av fsb om det visar sig att en outbildad klåpare till hovslagare skott din häst och är det svart så lär den hovisen inte ha någon försäkring att tillgå heller...
Det är inte ovanligt att hästar behöver skos var 6e vecka heller istället för var 8-10e vecka som många verkar köra med
Därtill försäkring, beror ju såklart på ras och hur du vill försäkra hästen om du nu vill det, min ena kostar 750kr/mån och den andra nästan 400kr/mån men det kan ju vara både billigare och dyrare.
Vaccinationer, tandkoll och träningar kostar också.
Min erfarenhet är att man behöver/vill köpa något nästan varje månad också.
Så 5000:-/mån är nog vad många får räkna med om man inte snålar och drar in så mkt det går på typ allt...