Hur stor budget ungefär?

Sv: Hur stor budget ungefär?

Är väl bara för att majoriteten av hovslagare (även utbildade) är totala tomtar. Så de som är bra känner helt enkelt att de kan ta lite mer betalt. Inget konstigt i det.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Är väl bara för att majoriteten av hovslagare (även utbildade) är totala tomtar. Så de som är bra känner helt enkelt att de kan ta lite mer betalt. Inget konstigt i det.

Jag kan ju tala om att jag har en riktigt bra hovslagare som jag har haft i ca 15 år till mina hästar och han håller inga "över-priser" som då de flesta hovslagare verkar göra om man ska gå efter den rekommenderade listan.
Det jag vill säga är egentligen bara det som flera påpekat i denna tråd att allt behöver inte kosta så mycket som vissa betalar, man kan komma undan billigare utan att det behöver vara sämre. Det gäller bara att hitta "guldkornen" :-)
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

När jag tänker budget så tänker jag mer månadsvis snarare än klumpsumma på kontot för att hålla häst.
Det är få jag känner som har femsiffrigt belopp undanstoppat just för hästen/hästarna i alla fall och personer som haft häst i över 15 år och de har alltid klarat sig.

Jag brukar säga att under 4.000:-/mån är svårt att hålla häst om man har den inhyrd i alla fall. Där ingår inte inköp av ny utrustning eller träningar utan det är den summan jag anser brukar krävas för stallplats, foder, strö, hovslagare etc/"hålla hästen grundligt skött".

Blir hästen sjuk eller skadar sig så finns försäkringar även om det alltid är bra att ha lite undansparade pengar för det försäkringen ev inte tar. Sen går det mesta att ta på faktura idag vilket gör att man inte tvingas betala summan direkt något händer utan kan ta det lite längre fram och även t o m uppdelning på betalningen i vissa fall.

Sen är det också en prioriteringsfråga vad man anser är en rimlig summa att ha häst för..en del vill kunna köpa nya prylar också ofta och då får man ju räkna med att man behöver betydligt mer pengar avsatta till hästen. Vill man träna och tävla får man plussa på lite till osv
Det går att ha häst ruskigt billigt och fortfarande hålla bra standard och klara av all nödvändig vård..men det kan också bli fruktansvärt dyrt..det är mycket som spelar in..jag känner folk som har häst hemma för tex 1000:- för två hästar månadsvis och andra kan ha en häst uppstallad med en slutsumma på 8-9000:-/månad
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor budget ungefär?

Svar till Tussinussen. Dessvärre kan dom inte sätta nån diagnos, hon är ett mysterium säger dom på Strömsholm. De gissar på nån sorts förgiftning och dessutom har hon inflammation i tarmar, buk och bukhåla.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor budget ungefär?

Svar till Tussinussen. Dessvärre kan dom inte sätta nån diagnos, hon är ett mysterium säger dom på Strömsholm. De gissar på nån sorts förgiftning och dessutom har hon inflammation i tarmar, buk och bukhåla.

Jobbigt :( Hoppas det löser sig.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Tack! Ja det är tufft hon insjuknade 7 december så det känns som vi kämpat en evighet:( Tack o lov så har hon en enorm livsglädje!
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Fast det är ju också beroende på var man bor/vad man har för uppstallning....
Jag betalar 1100kr inklusive strö och hö på lösdrift, och om han skulle behöva helskos varje månad så är det +1100kr till... Jag är fodervärd och ägaren betalar försäkringen, men den går på runt 300kr/månad om jag inte missminner mig. Fodertillskotten kostar mig ca 100kr/månad.

Så summa summarum så är mina fasta kostnader för bara hästen 2300kr (2600kr inkl försäkring).

Min budget för hästeriet är 4000kr per månad inklusive träningar, inköp och diesel... Och det har inte varit problem att hålla den än så länge. En månad pajjade det pga en veträkning, men det gör inget.

Appropå buffert: Har ingen stor sådan, är sjukt dålig på att spara. Men har inga problem att lägga ut 5000kr extra någon månad pga vet eller sånt, vi har utrymme för det i ekonomin. Är bara dåliga på att lägga på hög ^^. I kris- och panikfall skulle vi nog tillochmed kunna ta 10 000kr från en månad, men då blir det att leva på gröt :P.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Blir hästen sjuk eller skadar sig så finns försäkringar även om det alltid är bra att ha lite undansparade pengar för det försäkringen ev inte tar. Sen går det mesta att ta på faktura idag vilket gör att man inte tvingas betala summan direkt något händer utan kan ta det lite längre fram och även t o m uppdelning på betalningen i vissa fall.

På de flesta djursjukhus och kliniker så ska man betala i samband med besöket och något faktura alternativ finns inte om det inte är under väldigt speciella omständigheter.
Som tex när jag var in med min hund akut på Strömsholm för ett par veckor sen och vi skulle åka hem tidig morgon och receptionspersonal fanns inte på plats och det var ett väldigt speciellt fall då man inte visste vilket försäkringsbolag som skulle användas så då fick jag en faktura så att det skulle bli rätt men de var noga att tala om att det var undantagsfall och det stod även skyltat tydligt att dem inte fakturerar.

Är så hos de flesta andra djursjukhus och kliniker också enligt vänner som är både djursjukvårdare och veterinärer.
Tyvärr pga djurägare är dåliga på att betala för sig.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Appropå buffert: Har ingen stor sådan, är sjukt dålig på att spara. Men har inga problem att lägga ut 5000kr extra någon månad pga vet eller sånt, vi har utrymme för det i ekonomin. Är bara dåliga på att lägga på hög ^^. I kris- och panikfall skulle vi nog tillochmed kunna ta 10 000kr från en månad, men då blir det att leva på gröt :P.

Varför har du ingen vettig buffert?
Sista månaden har jag haft veterinär och medicinkostnader på nästan 10000:- efter att försäkringen trätt in och det för saker som behövde behandlas på en gång men inte livshotande.
Pengarna rinner iväg fort om man har otur och det finns inget som säger att det inte behövs ett dyrt veterinärbesök imorgon igen om oturen är framme.. :crazy:
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

När jag vart på klinik så är det bara en klinik som krävt betalning direkt, alla andra har skickat faktura. Jag upplever det som att det mest är smådjur som måste betala direkt.

Spelar dock ingen större roll egentligen eftersom det ändå är relativt tätt inpå som fakturan ska betalas iallafall.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att man inte skulle kunna ta på faktura och även delbetala om det handlar om större summor här i alla fall, men det kanske är skillnader då på vart i landet man bor. Faktura eller delbetalning brukar dock kosta mer i slutändan.

För mig var det en självklarhet därav..konstigt att man inte skulle kunna göra så. Då borde man ju snarare kräva betalning före en behandling eller undersökning påbörjas..för det finns ju ingen garanti för att någon inte kör en springnota lika gärna..
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Självklart är det väldigt avgörande..därav att jag skrev att mycket spelar in.

Kollar man priserna för att ha häst installad hos någon annan med någon slags service eller att man köper till foder tex på plats så blir det orimligt att gå under 4.000:-/mån iaf tycker jag, eller åtminstone räkna med den summan iom att man själv får svårare att styra kostnader mot om man skulle ha den hemma i eget stall tex eftersom att man får betala lokalt marknadsmässigt pris och oftare styckpris där man köper lite och ofta än att man skulle köpa mycket och sällan/få bra rabatter om man hade styrt helt själv.


Visst finns det billiga stallplatser också under 1000:-/mån, men de brukar tendera till andra ökade utgifter pga merjobb om inga tjänster ingår (bensin tex), hämtning av eget foder och strö mm så summan blir troligen inte så jättelåg ändå.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag som inte gillar att stödja försäkringsbolag har "aldrig" haft en enda försäkring till mina hästar.

Har i princip haft 3 stycken hästar samtidigt sedan 2007, har betalat in motsvarande A-försäkringspremie per häst på ett fondkonto som legat en aning över index, pengarna har räckt till den lilla veterinärvård vi har behövt, de har också räckt till ett hästköp vart femte år ungefär.

Skulle aldrig i världen betala en krona till ett försäkringsbolag! En gång i tiden hade jag försäkring tecknad, men då försäkringsbolaget kom på det ena undantaget efter det andra för att slippa betala ersättning fick jag nog. Så jag blev mitt egna försäkringsbolag istället. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag betalar 8000kr/år för mina tre försäkrade. Pga två skadade/sjuka förut kommer jag ligga plus i många år till.

Det är svårt att veta i förväg om det kommer löna sig med försäkring eller inte.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Hur man gör med livvärdet är väl lite skitsamma kan jag tycka. Det drabbar ju inte hästen utan bara ens sparkonto och förutsättningar att kanske kunna köpa en häst igen under överskådlig tid. Dessutom är det den dyraste premien.
En veterinärvårdsförsäkring tycker jag gott att man kan unna sig, det är en billig trygghet som hästägare. Det är inte så många som har en motsvarande buffert att gräva ur när skadan är skedd och man står på ett djursjukhus med hästen ett par dygn eller liknande...
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

jag håller mig under 2500:- per månad i fasta utgifter för min häst. Har den inackorderad 2 km hemifrån och alla pass, foder mm ingår, det jag gör är att mocka.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

För att jag är bortskämd, mest troligt =p. Jag är jättedålig på att spara och har en sambo som är likadan.

Å andra sidan har vi bra inkomst och små lån (amorterar massor) och är helt skuldfria om 5 år (hus och massa fordon), så vi ska faktiskt träffa banken nästa vecka och göra om lånen (allt hamnar på husets bottenlån) och lägga "vinsten" i sparande istället.

Så jag är inte orolig. Jag skulle heller inte lägga 100k på ett års veterinärvård då han är livförsäkrad för 30, men det är nog en helt annan diskussion ;-).
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Hur man gör med livvärdet är väl lite skitsamma kan jag tycka. Det drabbar ju inte hästen utan bara ens sparkonto och förutsättningar att kanske kunna köpa en häst igen under överskådlig tid. Dessutom är det den dyraste premien.
En veterinärvårdsförsäkring tycker jag gott att man kan unna sig, det är en billig trygghet som hästägare. Det är inte så många som har en motsvarande buffert att gräva ur när skadan är skedd och man står på ett djursjukhus med hästen ett par dygn eller liknande...

Well, det ska väl erkännas att om någon av mina hästar behöver ligga på sjukhus ett par dygn så överväger jag kanske i så fall avlivning.
Har sett för många hästar som aldrig blivit sig själva igen av den typen av skador (brutna ben, bukoperationer osv osv) och att genomgå en massa veterinärbehandlingar är enligt mig också stressande för hästen i det långa loppet. Så jag är mer för den gamla skolan om en häst blir riktigt sjuk, d.v.s. då får den somna in. Peppar, peppar så har det aldrig hänt...
Men då är jag väldigt glad att slippa ha ett f-bolag hängandes över mig som ska säga åt mig vad jag ska göra med min häst. Det hade varit otroligt stressande och minst sagt irriterande. Jag vill bestämma själv i en sådan situation.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag betalar 8000kr/år för mina tre försäkrade. Pga två skadade/sjuka förut kommer jag ligga plus i många år till.

Det är svårt att veta i förväg om det kommer löna sig med försäkring eller inte.

Ja det där är himla intressant. Jag har många bekanta som inte gör annat än åker till veterinären och behandlar sina hästar. Jag fattar inte vad de gör med dem... ;)

Å andra sidan är jag extremt noga när jag köper häst, vid minsta misstanke om att hästen är nervös eller har ett nyckfullt lynne till vardags (det gör inget om den är het på tävlings- och träningsbanan, men i övrigt ska den i princip stå och sova) brukar jag backa. För på något vis så säger min erfarenhet av just vänners hästar att det är dessa hästar som hittar på bus och skadar sig i tid och otid (unghästar undantagna för de har väl i de flesta fall minst en busperiod i livet då man har hjärtat i halsgropen). Men så brukar iallafall jag tänka när jag köper häst.

Vet inte om min tes stämmer för alla dock. :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 527
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 395
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp